3. Dani medijske pismenosti, koji su se trebali održati od 30. ožujka do 5. travnja, u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, održani su najvećim dijelom na daljinu.
Cilj ovog projekta, koji se ove godine poklapa s Europskim tjednom medijske psimenosti, je osvijestiti javnost o važnosti medijske pismenosti, osnažiti građane, posebice djecu i mlade za kritičko promišljanje medijskih sadržaja i pružiti podršku odgojiteljima i nastavnicima razvojem edukacijskih materijala za medijsko obrazovanje. Dani medijske pismenosti ujedno su platforma za suradnju različitih dionika i organizaciju događanja s ciljem promicanja medijske pismenosti.
Budući da je u skladu s aktualnom situacijom i mjerama za zaštitu od koronavirusa većina planiranih događaja morala biti odgođena, pozvali smo sve organizatore – odgojitelje, nastavnike, knjižničare i druge – da svoje radionice, predavanja, filmske projekcije, panel diskusije i druge aktivnosti održe u predstojećim mjesecima, kada to bude moguće, ili da ih organiziraju online, što su mnogi i napravili.
Na portalu medijskapismenost.hr dostupno je za preuzimanje 20 obrazovnih materijala pripremljenih u sklopu 1., 2. i 3. Dana medijske pismenosti. Na temelju tih materijala, koji su do sada su preuzeti ukupno više od 250 tisuća puta, mogu se organizirati i online radionice, odnosno satovi medijske pismenosti za djecu vrtićke, osnovnoškolske i srednjoškolske dobi, a dostupni su i materijali namijenjeni roditeljima i skrbnicima.
Uz obrazovne materijale u elektroničkom obliku, Agencija za elektroničke medije i UNICEF napravili su ove godine i dotisak knjižica za roditelje i skrbnike “Djeca i mediji” i “Slikovnica o medijima” za najmlađe te će ih, kada to bude moguće, slati knjižnicama, vrtićima, školama, udrugama i drugim ustanovama koje su se za to prijavile.
Za radionice “Djeca upoznaju medije“, koje su i ove godine organizirane u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu, prijavljeno je više od 1000 učenika osnovnih i srednjih škola. Dio radionica održan je u veljači i početkom ožujka, a ostale su odgođene te će se održati kada uvijeti za to budu osigurani.
U sklopu Dana medijske pismenosti, Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom organizirali su i filmski natječaj za djecu i mlade na temu “Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju”.
Vještine medijske pismenosti u ovim kriznim trenutcima osobito su važne, jer nam mogu pomoći da se zaštitimo od utjecaja brojnih neprovjerenih informacija i dezinformacija koje prate pandemiju koronavirusa, a koje postaju viralne na društvenim mrežama ili se proslijeđuju putem aplikacija za dopisivanje. Uz to, problem je i senzacionalistički pristup nekih medija u izvještavanju o širenju koronavirusa, što je također važno prepoznati i zadržati kritički odmak.
Budući da će mnoga djeca i mladi, kao i odrasli, u ovom razdoblju provoditi čak i više vremena nego inače uz pametne telefone i računala, odnosno uz različite sadržaje na internetu, društvenim mrežama i platformama za razmjenu videozapisa, kao i komunicirajući putem aplikacija za dopisivanje, važno je pažnju posvetiti sigurnom i odgovornom korištenju interneta.
Mnogi sadržaji na portalu medijskapismenost.hr, uključujući obrazovne materijale za preuzimanje, posvećeni su tim, kao i mnogim drugim temama, i vjerujemo da će vam pomoći u nošenju s brojnim aktualnim izazovima.
Uskoro 4. Dani medijske pismenosti
Cilj Dana medijske pismenosti je osigurati što većem broju građana, posebice djece i mladih, prilike za učenje o medijima, a ove godine u fokusu je utjecaj medija na mentalno zdravlje
Pojačan interes za medijsku pismenost u vrijeme koronavirusa
Video lekcije medijske pismenosti i obrazovni materijali za odgojitelje, nastavnike i roditelje objavljeni u sklopu 3. Dana medijske pismenosti te internetska kampanja Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a zainteresirali su velik broj građana
Videolekcija: Dezinformacije i lažne vijesti kao političko oružje
Videolekcija koju je snimio Tomislav Levak s Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku namijenjena je srednjoškolcima, osobito maturantima, ali i studentima i svima zainteresiranima za fenomen dezinformacija i njihovo korištenje u političke svrhe
Edukativna brošura i kviz o političkim ideologijama
Obrazovni materijal ‘Ideološki izazov’ pokazuje kako razlikovati temeljne političke metaideologije – pluralizam, populizam i monizam – te učenicima daje zabavan alat s pomoću kojeg mogu samostalno, u bilo kojem medijskom ili političkom tekstu, prepoznati diskurs koji je tipičan za svaku od tih metaideologija
Razlozi zbog kojih trebamo razgovarati o iskustvima na internetu
Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana – ključna je poruka 3. Dana medijske pismenosti, kao i naslov priručnika za roditelje i skrbnike, kojem je cilj potaknuti otvorenu komunikaciju s djecom o njihovim iskustvima u virtualnom okruženju
Priručnik s radionicama koje možete s djecom provoditi kod kuće
U suradnji sa stručnjacima iz Društva za Komunikacijsku i medijsku kulturu i s Hrabrog telefona, Agencija za elektroničke medije i UNICEF pripremili su priručnik za roditelje i skrbnike ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’
Video lekcija: Oglasi oko nas
Učiteljica razredne nastave Josipa Blagus pripremila je video lekciju i radni listić za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, s ciljem poticanja kritičkog promišljanja o oglasima i drugim medijskim sadržajima
Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju – pobjednici natječaja
Na filmski natječaj u sklopu 3. Dana medijske pismenosti prijavljeno je ukupno 35 filmova. U osnovnoškolskoj kategoriji pobijedio je film Medijske skupine OŠ Dalj, a u srednjoškolskoj film autora Lovre Hokmana
Videolekcija: Kako gledati animirani film
U video lekciji snimljenoj u sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu učiteljica razredne nastave Dubravka Kalinić Lebinec učenike vodi kroz interpretaciju animiranog filma ‘Crvena jabučica’ autorice Ane Horvat
Infografika: Medijska pismenost u doba koronavirusa
Gdje tražiti informacije i kako ih provjeravati? Što u ovoj situaciji znači odgovorno ponašanje na internetu i društvenim mrežama? Kako izbjeći preopterećenost vijestima i kako o svemu tome razgovarati s djecom? Pogledajte savjete u našoj infografici
Video lekcija: Prepoznajte dezinformacije i lažne vijesti
Video lekcija koju je pripremila prof. Nada Jakovčević sadrži savjete za provjeru informacija, odnosno prepoznavanje dezinformacija, aktualne primjere lažnih vijesti koje su se širile društvenim mrežama te nekoliko zanimljivih zadataka za učenike
Kampanja za poticanje kritičkog mišljenja i odgovorno korištenje interneta
Vještine medijske pismenosti osobito su važne u kriznim vremenima, kada je teško procijeniti koje su informacije točne i vjerodostojne, a koje ne, i kada se djeca i mladi, kao i odrasli, više nego inače služe internetom pa su i rizici od izlaganja različitim oblicima elektroničkog nasilja veći
Video lekcija: Slikovnica o medijima
Snimku sata medijske pismenosti održanog u Školi na Trećem roditelji mogu pogledati sa svojom djecom, a učitelji i odgojitelji podijeliti s predškolcima i učenicima nižih razreda osnovne škole
Videolekcije: Sexting i sextortion
Iskoristite dvijevideo lekcije za srednjoškolce, koje su pripremile socijalne pedagoginje Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, za sat medijske pismenosti na daljinu, ili u učionici
Video Lekcija: Clickbait novinarstvo
U video lekciji koju je pripremila prof. Dijana Požgaj učenici će saznati što su clickbait članci i koja im je svrha, a vidjet će i puno zanimljivih primjera takvih naslova i članaka. Tu su i zadatci – upute za raspravu ili razmišljanje, istraživanje i stvaranje
Video lekcija: Što da radim bez jutjub(er)a?
Za učenike viših razreda osnovne škole učiteljica informatike Mateja Paradžik pripremila je video lekciju i radne listiće o YouTuberima i njihovom utjecaju na djecu i mlade
Video lekcija: Tehnike propagande
U video lekciji, koju je na temelju materijala ‘Fake or Fact: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice’ pripremila dr.sc. Anita Tufekčić, učenici će saznati što je propaganda, koje vrste propagande postoje te koje su najčešće propagandne tehnike
Video lekcija: Provjera sadržaja na internetu
Razlikovanje vjerodostojnih i nevjerodostojnih izvora na internetu jedna je od vještina medijske pismenosti koje su u kriznim situacijama osobito važne. Upravo je toj temi posvećena video lekcija prof. Mirene Maljković
Dani medijske pismenosti 2020. – raspored aktivnosti na daljinu
U ovom rasporedu, koji se i dalje nadopunjuje, nalaze se informacije o satovima medijske pismenosti u virtualnim učionicama, webinarima, online radionicama i drugim aktivnostima organiziranima u sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu
Videolekcija: Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu
Pogledajte s djecom kod kuće ili u školi ovu videolekciju medijske pismenosti, koju je prof. Silvia Vladić Vrban pripremila u sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu, i riješite kviz o sigurnom i odgovornom ponašanju na internetu
Materijali za edukativne radionice na temu sextinga i sextortiona
Nastavni materijal ‘Sexting i sextortion’, dostupan za preuzimanje u elektroničkom obliku, sadrži prijedloge šest interaktivnih radionica za srednjoškolce. Cilj je potaknuti ih na kritičko promišljanje i odgovorno ponašanje u virtualnom okruženju
Dani medijske pismenosti – na daljinu
Na temelju naših obrazovnih materijala, dostupnih za preuzimanje u elektroničkom obliku, možete snimiti video, održati webinar ili sat medijske pismenosti u virtualnoj učionici te organizirati druge aktivnosti putem interneta
‘Svatko može pogriješiti, a u montaži se greške brišu u sekundi’
Iako na radiju dosta toga ide uživo, neke se emisije i prilozi snimaju unaprijed, a potom se dorađuju u montaži da bi sve zvučalo savršeno. Brisanje grešaka u montaži posebno je oduševilo posjetitelje radionice “Djeca upoznaju medije” održane krajem veljače na Yammat FM-u
Filmski natječaj: Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju
Rok prijava na filmski natječaj u sklopu 3. Dana medijske pismenosti produžili smo do 17. travnja. Pozivamo osnovnoškolce i srednjoškolce da snime svoj kratki film o izazovima s kojima se djeca suočavaju u digitalnom okruženju i prijave ga na natječaj
Odgoda aktivnosti u sklopu Dana medijske pismenosti
Mnoge aktivnosti planirane povodom 3. Dana medijske pismenosti morat će se, nažalost, privremeno odgoditi. U međuvremenu ćemo na portalu medijskapismenost.hr objavljivati obrazovne materijale i produžiti rok prijava za naš filmski natječaj
Dani medijske pismenosti 2020. – raspored događanja
Proučite raspored predavanja, radionica i drugih aktivnosti planiranih povodom Dana medijske pismenosti 2020.
‘Saznali smo kako se rade novine te se okušali u ulozi videonovinara’
Učenici OŠ Pavao Belas iz Brdovca bili su na radionici ‘Djeca upoznaje medije’ u redakciji Večernjeg lista. Iako im je snimanje u studiju za video produkciju izazvalo tremu, svoj su zadatak videonovinara odradili bez greške
‘Umjesto u učionici, jedan dan smo učili na radiju’
Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Slavonskom radiju srednjoškolci iz Vinkovaca učili su o radiju, razgovarali o važnosti medija u društvu te o važnosti medijske pismenosti, a okušali su se i u novinarskim zadatcima i javljanju uživo
Osnovnoškolci koji uče o medijima kritički razmišljaju i o koronavirusu
‘Najvažnija stvar u novinarstvu je istina’. Poruka je to s kojom su učenici OŠ-SE Gelsi otišli s radionice ‘Djeca upoznaju medije’ održane u sklopu 3. Dana medijske pismenosti u riječkom Novom listu
Djeca upoznaju medije: ‘Učili smo o tome kako zapravo radi radio’
Što radi voditelj, a što novinari i producenti na radiju? Kojih se zakona i pravila moraju pridržavati? Na ova i brojna druga pitanja odgovore su na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Media Toweru dobili učenici OŠ Ivanja Reka i OŠ Vugrovec-Kašina
Uključite se u Dane medijske pismenosti i organizirajte svoj događaj
Pozivamo sve vrtiće, škole, fakultete, knjižnice, kina, medije, udruge i druge društvene dionike da u sklopu 3. Dana medijske pismenosti organiziraju predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge aktivnosti za djecu ili odrasle
Prijavite svoj vrtić, školu, knjižnicu… za naše knjižice i slikovnice
Kako bi knjižica za roditelje i skrbnike ‘Djeca i mediji’ i ‘Slikovnica o medijima’ bile dostupne što većem broju djece, roditelja, odgojitelja, nastavnika i drugih stručnjaka koji rade s djecom, šaljemo ih u knjižnice, odgojno obrazovne-ustanove te udruge
Radionice za učenike u medijima u 6 gradova
I ove godine, u sklopu 3. Dana medijske pismenosti, organizirane su radionice ‘Djeca upoznaju medije’ u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu. Radionice će se održavati od 17. veljače do 8. travnja, a namijenjene su učenicima od 5. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole
Više od 270 događanja tijekom 2. Dana medijske pismenosti
U aktivnostima u sklopu 2. Dana medijske pismenosti sudjelovalo je više od 13 000 djece i mladih te oko 1850 obrazovnih djelatnika, a obrazovni materijali za rad s djecom u vrtićima i školama te njihovim roditeljima preuzeti su 25 000 puta te su i dalje dostupni za preuzimanje
Materijali za preuzimanje
Ideološki izazov
Edukativna brošura i kviz o političkim ideologijama za srednje škole
Infografika: Medijska pismenost u doba koronavirusa
Infografika: Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana
Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana
Priručnik za roditelje i skrbnike učenika osnovnih i srednjih škola
Kritičko razmišljanje u digitalnom okruženju
Radionica za roditelje
Plakat Dana medijske pismenosti 2020.
Sexting i sextortion
Nastavni materijal za srednje škole
FAKE≠FACT: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učioinicu
Materijali za srednje škole
FAKE ≠ FACT plakat za učionicu
Radionica Oglasi
Radionički materijali za dječje vrtiće – za djecu od 6 do 7 godina
Prikriveno oglašavanje
Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 1. do 4. razreda
Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu
Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 5. do 8. razreda
Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje
Nastavni materijali za srednje škole – za učenike od 1. do 4. razreda
Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak
Vodič za roditelje predškolaca
Moj dida je pao s Marsa
Međuzvjezdani flmološko-metodički priručnik
I dalje možete preuzeti i koristiti materijale koje su Agencija za elektroničke medije i UNICEF objavili u sklopu 1. Dana medijske pismenosti:
Slikovnica o medijima
Medijska pismenost za najmlađe
Djeca i mediji
Knjižica za roditelje i skrbnike djece
Radionica optičkih igračaka
Radionički materijali za vrtiće za djecu od 5 do 7 godina
Pozitivni i negativni medijski sadržaji
Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda
Sigurnost djece na internetu i elektroničko nasilje
Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 5. do 8. razreda
Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti
Nastavni materijali za srednje škole za učenike od 1. do 4. razreda