I ove godine, u sklopu 3. Dana medijske pismenosti, organizirane su radionice ‘Djeca upoznaju medije’ u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu. Radionice će se održavati od 17. veljače do 8. travnja, a namijenjene su učenicima od 5. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole
Piše: Irena Domitrović
Treću godinu zaredom, učenici osnovnih i srednjih škola diljem Hrvatske imaju priliku od novinara, urednika, producenata, montažera, voditelja i drugih medijskih djelatnika učiti o medijskoj pismenosti. Radionice ‘Djeca upoznaju medije’ u sklopu 3. Dana medijske pismenosti održavat će se u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu, od 17. veljače do 8. travnja 2020.
Prijave su bile otvorene od srijede, 22. siječnja i sva su mjesta popunjenja već u petak 24. siječnja ujutro.
Nastavnici i stručni suradnici u školama mogli su putem obrasca za prijavu prijaviti skupinu do 12 učenika od petog razreda osnovne do četvrtog razreda srednje škole.
Skupine se biraju po redoslijedu prijava, a postoji mogućnost stvaranja liste čekanja u slučaju da neka od ranije prijavljenih skupina ne bude u mogućnosti sudjelovati na radionici.
Posjet medijima kao prilika za učenje o medijskoj pismenosti
Ove su radionice puno više od klasičnog posjeta redakciji. Učenici razgovaraju sa svojim domaćinima, sudjeluju na kolegijima, postavljaju pitanja, upoznaju se s procesom rada u redakciji, a neki od njih dobiju priliku na kraju i sami kreirati svoj medijski sadržaj.
Osim što je sve to i samo po sebi zanimljivo, djecu i mlade potiče na kritičko promišljanje i odgovorno korištenje medija, što je posebno važno danas, kada je često primarni izvor informacija internet pa se lako izgubiti u moru podataka kojima je teško odrediti vjerodostojnost. Na ovim radionicama pozornost im se skreće i na trikove koje neki mediji koriste da bi postigli što veću čitanost, gledanost ili slušanost, ali i na mehanizme kako se zaštititi od lažnih vijesti i dezinformacija.
Do sada je u ovakvim radionicama tijekom 1. i 2. Dana medijske pismenosti sudjelovalo gotovo dvije tisuće učenika.
Gotovo tisuću učenika iz prve je ruke saznalo kako nastaju vijesti
“Za neke bih vijesti mogao prepoznati jesu li lažne ili ne, ali vjerujem da ne mogu znati za sve. Kada mi nešto zvuči jako nerealno, onda zaključujem da se radi o lažnim vijestima. Mislim i da se na ovakvim radionicama može naučiti kako bolje raspoznavati lažne vijesti. Današnja radionica je bila super, posebno dio kad smo radili svoju emisiju. Naučio sam stvarno dosta o medijskoj pismenosti što do sada nisam znao. Ova radionica potrebna je učenicima da nauče kako rade mediji, i ja bih htio opet doći i sljedeće godine”, kazao nam je 11- godišnji Venio nakon radionice na radiju, koji je posjetio s prijateljima iz škole u sklopu Dana medijske pismenosti.
“Mislim da bi učenici trebali češće imati priliku ići na ovakve radionice. Ja najviše koristim internet, oko dva sata na dan. Najviše čitam sportske vijesti, ali i politiku dosta redovito pratim jer me to zanima. Kada se susretnem s nekom novom stranicom, razgovaram o iskustvima ljudi koje poznajem, a onda i sam istražujem o toj stranici. Mislim da bismo u školi trebali više razvijati vještine kritičkog razmišljanja. Imam 15 godina i mislim da imam još mnogo toga za učiti kako bih mogao kritički promišljati sadržaje”, rekao nam je nakon radionice Mislav.
“Bilo mi je jako zabavno pisati članke. To je prvi put da pišem nešto takvo i svidjelo mi se to novo iskustvo. Rad u novinama djeluje jako zanimljivo, iako mi se čini da su jutarnji kolegiji malo dosadni, ali zato nakon kolegija, kad se podijele teme, taj dio mi se čini baš super. Čini mi se da novinari imaju zabavan posao, ali i da jako puno rade, jer moraju pronaći sve teme o kojima će pisati, onda ih moraju obraditi i to sve skupa zanimljivo napisati da bi privukli čitatelje da pročitaju njihove tekstove”, kazala je 13-godišnja Lana, koja je s prijateljima iz škole posjetila redakciju dnevnih novina.
I učenici jedne osnovne škole zaključili su “kako je posjet medijskoj kući i ovakav oblik edukacije odličan temelj za razvoj medijske pismenosti kod djece i mladih“.
Medijska pismenost smatra se jednom od najvažnijih i najpotrebnijih vještina za život u 21. stoljeću. Njezinom razvoju u Hrvatskoj doprinose i Dani medijske pismenosti koji će se ove godine održati od 30. ožujka do 5. travnja, u organizaciji Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i Agencije za elektroničke medije, u suradnji s brojnim partnerima i uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja i Ministarstva kulture.