U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku te brojnih drugih partnera i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 19. do 25. travnja, s različitim aktivnostima i u tjednima prije i poslije, održani su 4. Dani medijske pismenosti.
Cilj projekta je osvijestiti javnost o važnosti medijske pismenosti i osigurati što većem broju građana, posebice djece i mladih, prilike za učenje o medijima.
Budući da su Dani medijske pismenosti koncipirani kao platforma za suradnju različitih dionika i organizaciju događanja s ciljem promicanja medijske pismenosti, i ove su se godine sve odgojno-obrazovne ustanove, knjižnice, kina, mediji, udruge i drugi društveni dionici mogle uključiti organizacijom svojih predavanja, radionica, okruglih stolova, filmskih projekcija i drugih aktivnosti – uživo, uz poštivanje epidemioloških mjera, ili putem interneta.
Naglasak je ove godine na utjecaju medija na mentalno zdravlje djece i mladih pa je to bila i tema filmskog natječaja za djecu i mlade koji Agencija za elektroničke medije i UNICEF organiziraju u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom.
Uz mentalno zdravlje, posebna pažnja bila je posvećena aktualnom problemu dezinformacija i lažnih vijesti, utjecaju influencera te općenito razvoju vještina kritičkog sagledavanja medijskih sadržaja, kao i boljeg razumijevanja kako različiti mediji funkcioniraju. Tim su temama posvećeni novi obrazovni materijali i video lekcije dostupni na portalu medijskapismenost.hr, kao i materijali za odgojitelje, nastavnike i roditelje objavljeni proteklih godina.
Preuzmite obrazovne materijale za razvoj medijske pismenosti
Ideološki izazov: edukativni materijali o političkim ideologijama
Kako bi se mladi lakše snalazili u praćenju političkih i demokratskih procesa i vijesti, te uspješnije “čitali” političke i medijske poruke za vrijeme izbornih kampanja, ali i u svakodnevnom životu, važno je da razumiju osnovne pojmove, poput politike, političkih ideologija i metaideologija
Rezervirajte početak svibnja za 5. Dane medijske pismenosti
U projekt se mogu uključiti vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove koje mogu organizirati predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge događaje – uživo ili online – s ciljem promicanja medijske pismenosti
Rezultati 4. Dana medijske pismenosti
U sklopu 4. Dana medijske pismenosti održano je više od 260 događanja u kojima je sudjelovalo više od 15 200 djece, mladih i odraslih, a edukativni materijali preuzeti su s portala medijskapismenost.hr više od 75 000 puta
Mediji i moji osjećaji: najbolji filmovi srednjoškolaca
Na natječaju u sklopu 4. Dana medijske pismenosti u srednjoškolskoj kategoriji pobijedio je film ‘Zarobljeni’ mlade autorice Maje Šebelić, a posebna priznanja dobili su filmovi ‘Debela si BTW’ Josipa Skledara i Jurice Nikolića i ‘Prozor u zid’ Inke Eldan
Najbolji filmovi osnovnoškolaca na natječaju ‘Mediji i moji osjećaji’
Animirani film o utjecaju digitalnih medija na mlade pobijedio je na filmskom natječaju u sklopu 4. Dana medijske pismenosti u osnovnoškolskoj kategoriji, a posebna priznanja dobili su eksperimentalni film o školi na daljinu i igrani film o zaokupljenosti djece pametnim telefonima
RASPORED DOGAĐANJA – DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2021.
Polako popunjavamo raspored predavanja, radionica i drugih aktivnosti koje će se održati u sklopu Dana medijske pismenosti – uživo uz poštivanje aktualnih epidemioloških mjera, ili putem interneta
Edukativna brošura ‘Veliki podaci i podatkovna ekonomija’
Uz aktivnosti iz ove edukativne brošure objavljene u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, učenici 7. i 8. razreda osnovne škole i srednjoškolci mogu se upoznati s temom velikih podataka te istražiti kako funkcionira podatkovna ekonomija
Aktivnosti za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece do 8 godina
Uz zabavne i kreativne zadatke iz materijala ‘Mediji i emocije’, odgojitelji i učitelji mogu voditi djecu vrtićke, predškolske i rane školske dobi kroz istraživanje emocija i medija i njihovog međusobnog odnosa
Big data: Što su veliki podaci?
Donosimo vam video o velikim podacima iz programa za razvoj digitalne medijske pismenosti irske inicijative Webwise, preveden na hrvatski u sklopu Dana medijske pismenosti
Medijska pismenost za najmlađe – multimedijski priručnik
Uz aktivnosti opisane u priručniku namijenjenom odgajateljima i učiteljima, djeca prve spoznaje o medijima usvajaju na način prilagođen njihovoj dobi, kroz interakciju i iskustveno učenje putem vlastitih osjetila
Videolekcija: Digitalni mediji i mentalno zdravlje
Zašto mladi koriste društvene mreže i kako digitalni mediji mogu utjecati na razvoj njihovog identiteta, na sliku o sebi i odnose s drugima, objašnjava socijalna pedagoginja Sabina Mandić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Materijali s prijedlozima radionica posvećenih temi influencera
Informirajte se i razgovarajte s djecom i mladima o influencerima koje prate na društvenim mrežama i potaknite ih na kritičko promišljanje o njihovim sadržajima i porukama
Online predavanje i rasprava o dezinformacijama u eri pandemije
U sklopu Dana medijske pismenosti, 4. svibnja u 11.30 možete pratiti online predavanje švedske stručnjakinje Åse Wikforss o prirodi dezinformacija, zašto smo im toliko podložni, kako je pandemija utjecala na njihovo širenje te koje su posljedice po demokraciju
Videovodič kroz medije: Jedan dan u informativnom programu
Kako nastaju informativne emisije na televiziji i tko je sve potreban kako bi vijesti došle do gledatelja, saznajte u videovodiču pripremljenom u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, kroz koji nas vodi Marija Miholjek, voditeljica Dnevnika Nove TV
Vježbe, igre i kvizovi za učenje o dezinformacijama
Edukativna brošura o dezinformacijama sadrži pregled ključnih informacija i koncepata potrebnih za razumijevanje problema dezinformacija, uz niz zanimljivih primjera i 9 vježbi za učenike
Panel o medijskoj pismenosti u Hrvatskoj – uživo i online
Panel u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, na kojem će stručnjaci raspravljati o aktualnom stanju i potrebnim daljnjim koracima za poboljšanje razine medijske pismenosti u Hrvatskoj možete pratiti i putem interneta, u videoprijenosu uživo u petak 23. travnja od 11 sati
Videovodič kroz medije: Kako nastaje vremenska prognoza
Vremenska prognoza nezaobilazan je dio dnevnog informiranja. Kako nastaje, koje znanosti su nužne da bi prognoza bila što točnija i kako izgleda posao meteorologa na televiziji, objašnjava u videu glavni meteorolog HRT-a Zoran Vakula
Infografika: Važno je kako se osjećaš s obje strane ekrana
U infografici koju su povodom Dana medijske pismenosti 2021. pripremili Agencija za elektroničke medije i UNICEF istaknuti su neki od ključnih rezultata istraživanja o medijskoj pismenosti u Hrvatskoj te o utjecaju digitalnih medija na mentalno zdravlje djece i mladih
Video o medijima: Medijska pismenost za najmlađe
Pogledajte s djecom kod kuće, u vrtiću, ili u školi ovaj video o medijskoj pismenosti! Uz zabavne aktivnosti kroz koje ih vode animirani likovi i njihovi vršnjaci, najmlađi mogu iskustveno učiti o medijima i razlici između svijeta medija i svijeta zbilje
Ulaganje u medijsko obrazovanje jako je važno za naše društvo
Na konferenciji za novinare uoči 4. Dana medijske pismenosti o važnosti medijskog obrazovanja govorili su predstavnici Agencije za elektroničke medije, UNICEF-a, Ministarstva znanosti i obrazovanja te Ministarstva kulture i medija
Održite radionicu za učenike i podržite njihovo mentalno zdravlje
Preuzmite naše edukativne materijale ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’, na temelju kojih možete održati radionicu, odnosno sat medijske pismenosti (uživo ili online) za učenike viših razreda osnovne škole ili srednjoškolce
75 izjava političara za igru pogađanja i kviz o političkim ideologijama
Dopunjeno izdanje edukativne brošure ‘Ideološki izazov’ sadrži ukupno 75 stvarnih izjava političara uz koje učenici mogu provjeriti znaju li u političkim i medijskim porukama prepoznati određenu ideologiju
Publikacije o medijskoj pismenosti poslane u 645 ustanova
Knjižice i slikovnice o medijskoj pismenosti u izdanju Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a bit će u Godini čitanja dostupne još većem broju djece, roditelja, odgojitelja i nastavnika u vrtićima, školama, knjižnicama i udrugama diljem Hrvatske
Organizirajte događaj u sklopu Dana medijske pismenosti, uživo ili online
Organizirajte predavanje, radionicu, okrugli stol, filmsku projekciju ili neku drugu aktivnost za djecu ili odrasle s ciljem promicanja medijske pismenosti, uživo uz poštivanje epidemioloških mjera, ili putem interneta. I svakako nam prijavite svoj događaj!
Mediji i moji osjećaji: filmski natječaj u sklopu Dana medijske pismenosti
Cilj filmskog natječaja koji u sklopu Dana medijske pismenosti 2021. organiziraju Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez je potaknuti djecu i mlade da putem filma progovore o utjecaju medija na njihovo mentalno zdravlje
Materijali za preuzimanje
Plakat Dana medijske pismenosti 2021.
Mediji i emocije
Materijali za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece do 8 godina
Mediji i emocije
Materijali za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece od 6 do 12 godina
Veliki podaci i podatkovna ekonomija
Brošura s aktivnostima za učenike 7. i 8. razreda osnovne škole i srednjoškolce
Dezinformacije
Edukativna brošura i vježbe za razumijevanje problema dezinformacija
Medijska pismenost za najmlađe
Multimedijski priručnik za djecu predškolske i rane školske dobi
Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih
Radni priručnik za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola
Digitalni mediji i mentalno zdravlje
Edukativni materijali za provođenje radionica medijske pismenosti s učenicima osnovnih i srednjih škola
Ideološki izazov, dopunjeno izdanje
Edukativna brošura i kviz o političkim ideologijama za srednje škole
Obrazovni materijali za preuzimanje
Materijali za razvoj medijske pismenosti djece i mladih – za odgojitelje, nastavnike, roditelje i skrbnike
Video lekcije medijske pismenosti
Video lekcije i radni materijali za predškolce i učenike osnovnih i srednjih škola
Infografike
Rezultati istraživanja o medijskoj pismenosti i savjeti za korištenje medija