Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola ‘Uvod u novinarstvo’, objavljeni u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, sadrže vježbe uz koje će učenici vježbati kritičko čitanje, gledanje ili slušanje novinarskih sadržaja, pisati i snimati vijesti, raditi intervjue te smišljati kako bi uredili članak na internetskom portalu
Piše: Ana Dokler
Kako su se novinarstvo i mediji razvijali kroz povijest, zbog čega su važni za demokraciju, kojih se načela novinari trebaju pridržavati u svom radu, koje su glavne novinarske vrste i oblici, a koje specifičnosti tiskanog, radijskog, televizijskog i internetskog novinarstva – sve to možete saznati iz edukativnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola o medijima i novinarstvu “Uvod u novinarstvo“.
Objavili su ih Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, a autorica je Stela Lechpammer, novinarka i urednica u Večernjem listu te asistentica na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, gdje je uključena i kao mentorica – urednica u rad studentskih novina Global, a suradnica je i na projektu Hrvatske zaklade za znanost “Istraživački novinarski laboratorij: Vjerodostojnost medija kroz kulturu eksperimenta i inovacije u redakcijama”.
Istraživanje o medijskim navikama i povjerenju u medije i novinare
Pored teorijskog dijela materijala, koji će na jednostavan i slikovit način učenicima približiti novinarsku struku i medije, materijali sadrže i 7 vježbi. Uz njih učenici mogu vježbati kritičko čitanje, gledanje ili slušanje novinarskih sadržaja, provjeravati radi li se o kvalitetnim i vjerodostojnim sadržajima, pisati i snimati vijesti, kroz praksu učiti o razlici između vijesti i komentara, raditi intervjue te smišljati kako bi uredili i opremili članak na internetskom portalu. Na kraju mogu riješiti i kviz za provjeru svega što su naučili o novinarstvu.
Rezultati međunarodnog projekta EduMediaTesta u sklopu kojeg je 2021. provedeno testiranje razine medijske pismenosti hrvatskih srednjoškolca, pokazali su da učenici nisu dovoljno upoznati s načinom funkcioniranja medija i digitalnih platformi, niti dovoljno svjesni da se medijske poruke proizvode prema određenim pravilima i da mogu imati dodatno ili skriveno značenje, odnosno da imaju nedostatne vještine za kritičko razumijevanje sadržaja, kao i za prepoznavanje lažnih vijesti.
Rezultati EduMediaTesta: srednjoškolcima treba više medijskog obrazovanja
Na temelju rezultata testiranja, partneri u EduMediaTestu, među kojima je i hrvatska Agencija za elektroničke medije, izradili su preporuke za Europsku komisiju u pogledu jačanja medijske pismenosti i medijskog obrazovanja u školama. Jedna je od preporuka da se osmisle specifični programi i osiguraju sredstva za povećanje vještina učenika za stvaranje medijskih sadržaja, te da se poboljša suradnja između škola i medija, kako bi učenici mogli izravno učiti o tome kako funkcioniraju mediji i kako se proizvode medijski sadržaji.
Ovi edukativni materijali o medijima i novinarstvu odgovor su upravo na tu potrebu, kao i priručnik “Uvod u filmski jezik” i video vodiči kroz medije iz kojih učenici mogu saznati kako se na televiziji pripremaju informativne emisije, sportski program i vremenska prognoza te kako radi radio.
Preuzmite edukativne materijale ‘Uvod u novinarstvo’