Prate li vas algoritmi? Neka vas na razmišljanje potakne studentski film koji je ove godine pobjedio na videonatječaju provedenom u suradnji Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, Agencije za elektroničke medije i portala medijskapismenost.hr

Piše: Ana Kirin

Kratkometražni film “Prate li vas algoritmi?”, koji su snimile studentice Korina Vrban, Valentina Crnković i Lara Božić, pobijedio je ove godine na studentskom videonatječaju koji organiziraju Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku (AUK), Agencija za elektroničke medije (AEM) i portal medijskapismenost.hr.

“Kao velike ljubiteljice filma odlučile smo se za artistički pristup kako bismo što upečatljivije prenijele poruku i smatramo da smo to na komičan način i uspjele. U videu smo prikazale kako bi izgledalo kad bi nas algoritmi pratili u stvarnom životu te smo na taj način došle na ideju da personificirano reklamu koja počinje uhoditi glavnog lika što prerasta u horror. Samo snimanje bilo je vrlo zabavno, ali i korisno jer smo dodatno testirale svoje mogućnosti”, rekla je Korina Vrban, jedna od autorica filma.

Snimanje kratkog filma ili videa o negativnim utjecajima algoritama društvenih mreža na ljude bio je zadatak koji su studenti 2. godine diplomskog studija na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, dobili u okviru kolegija Propaganda u medijskoj kulturi.

Ukupno 27 studentica i studenata podijeljenio je u 9 skupina s po 3 člana, a njihove radove ocjenjivalo je peteročlano povjerenstvo u kojem su sa strane Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku bili Tomislav Levak, predavač na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment, Vinko Vidmar, asistent na Odsjeku za kreativne tehnologije, i Boris Rauš, suvlasnik i direktor osječke tvrtke Bamboo Lab i vanjski suradnik AUK-a, a u ime AEM-a Robert Tomljenović, zamjenik ravnatelja Agencije i zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije, te Ana Kirin, glavna urednica portala medijskapismenost.hr.

Pobjednici su proglašeni 21. siječnja 2025. na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku te su članovi povjerenstva Levak, Vidmar i Rauš sa studentima pogledali i analizirali svih 9 videa.

Okupljene je tada pozdravila izv. prof. dr. sc. Jasminka Najcer Sabljak, prodekanica za znanost i projekte Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, koja je poručila:

“Drago nam je da Akademija doista sa svojim studijskim programima, kolegijima i profesorima prati aktualnosti vezane uz društvene mreže i negativne učinke tih mreža na javnost i studente. Važno je da je ovo zapravo u sklopu kolegija Propaganda u medijskoj kulturi, gdje studenti druge godine diplomskog, vrlo atraktivnog studija na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment, prate aktualnosti, donose analize i rade zanimljive videouratke koji će nam zasigurno pomoći i osvijestiti nas kakva je situacija u medijima u stvarnosti.”

Ovo je već šesti put da se ovakav videonatječaj provodi u suradnji AUK-a, AEM-a i portala medijskapismenost.hr, a do sada su studenti snimali filmove i videe o govoru mržnje i elektroničkom zlostavljanju(dez)infodemijiinternetskim trolovimainternetskim prijevarama i deepfake sadržajima.

Dr. sc. Tomislav Levak, predavač na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, kaže da se pokazalo da je to “sjajan način da jedna generacija, odnosno druga godina diplomskog studija, završi svoje školovanje i dobije povratne informacije od stručnog povjerenstva o tome što su dobro ili eventualno loše napravili.” Istaknuo je da su svi radovi ove godine bili na visokoj razini, jako kreativni, inovativni i zanimljivi, a svi članovi povjerenstva koji već godinama ocjenjuju studentske radove komentirali su kako se vjerojatno radi o najuspješnijem videonatječaju do sada.

“Ove su se godine studenti bavili problemom algoritama i u odličnim su videouradcima sjajno dočarali zaglušujuću informacijsku kakofoniju modernog svijeta, u kojoj je teško razlučiti točne informacije od dezinformacija. Veseli me što su studenti pokazali poznavanje tematike i odlično razumijevanje izazova s kojim se svi susrećemo. Naime, algoritmi na društvenim mrežama i internetskim tražilicama nuđenjem personaliziranog sadržaja uskraćuju korisnicima drugačije poglede i mišljenja, a time onemogućuju priliku za kvalitetnim demokratskim dijalogom i uspostavom društvenog konsenzusa o važnim pitanjima, ugrožavajući na taj način razvoj demokratskog društva,” rekao je Robert Tomljenović, zamjenik ravnatelja AEM-a.

Videolekcija: Algoritmi koji prate naše digitalne tragove