Više od polovice novca uloženog u oglašavanje igračaka potroši se tijekom listopada, studenog i prosinca, a utjecaj oglasa jači je što su djeca mlađa
Piše: Ana Dokler
Djeca ne znaju što žele za Božić prije nego što im to oglašivači kažu, tvrdi američki istraživač utjecaja medija na djecu, profesor komunikologije dr.sc. Eric Rasmussen u članku nedavno objavljenom na stranici Kampanje za djetinjstvo bez tržišnog oglašavanja.
Poziva se na istraživanje utjecaja televizijskog oglašavanja na dječje božićne želje u kojem su istraživači uspoređivali želje 250 djece u dobi od sedam do 12 godina s oglasima za igračke koji su se tih tjedana prikazivali na dva popularna dječja TV programa. Što su djeca bila mlađa, utjecaj je bio veći: barem jedan od reklamiranih proizvoda poželjelo je 67 posto sedmogodišnjaka i osmogodišnjaka, 49 posto devetgodišnjaka i 10-godišnjaka te 40 posto 11-godišnjaka i 12-godišnjaka. Pokazalo se i da što su više vremena djeca provodila gledajući dječje programe na televiziji, veća je bila šansa da će njihova lista želja uključivati proizvode koji su se u to vrijeme oglašavali.
Među dječjim željama najčešće su bili brendovi koji su u vrijeme blagdana najviše uložili u oglase, a prema podacima tvrtke Nielsen, više od polovice novca uloženog u oglašavanje igračaka potroši se tijekom listopada, studenog i prosinca.
Roditelji mogu djecu zaštititi od neželjenih utjecaja oglasa
“Kao istraživač medija i njihovog utjecaja na djecu, uvjeren sam da za odrasle oglasi imaju važnu ulogu informiranja, no kad je riječ o djeci, pravila se mijenjaju. Djeca su više sklona vjerovati onome što vide na televiziji i teže mogu prepoznati da ih medijski sadržaji u nešto pokušavaju uvjeriti. Bez te sposobnosti rasuđivanja, teže se mogu obraniti od tehnika uvjeravanja koje se koriste u oglasima. Zbog niza razloga, djeca su podložnija utjecaju oglasa.
Kako djeca doživljavaju televiziju i kako oglašivači to iskorištavaju
Kad sve to imamo na umu, Kampanja za djetinjstvo bez tržišnog oglašavanja još je važnija. No dok se ne smanji ili ne ukine oglašavanje usmjereno na djecu, i roditelji mogu nešto učiniti. Razgovorom o oglasima oni mogu pomoći djeci da postanu kritičniji potrošači“, piše Eric Rasmussen te ističe jedno istraživanje o roditeljskom posredovanju koje je pokazalo da je veza između izloženosti oglasima i zahtjeva za kupnjom najslabija kod one djece s kojom su roditelji redovito razgovarali o televizijskim oglasima.
“Iako se roditelji trebaju boriti s nekima od najmoćnijih, najsofisticiranijih korporacija u svijetu, nitko nema veći utjecaj od njih na to kako će djeca reagirati na medije. Zato ovog Božića ne želim novi pametni telefon. Ne želim novo prijenosno računalo… Sve što želim za Božić ove godine je da roditelji samo malo više razgovaraju sa svojom djecom o oglašavanju“, poručuje na kraju Rasmussen.
Foto: Pixabay