Mama dječaka koji ide u 4. razred i na YouTubeu objavljuje videe sa savjetima za igranje Minecrafta, pitala nas je može li to nekako loše utjecati na njega i je li u redu dopustiti mu takvo izlaganje. Donosimo odgovor psihologinje Hane Hrpka s Hrabrog telefona
Pitanje: Moj sin ide u 4. razred i jako voli igrati Minecraft, a uz to i gledati druge na YouTubeu kako igraju. I sam želi biti YouTuber. Nedavno smo mu kupili slušalice s mikrofonom i otvorio je već svoj YouTube kanal i na njega stavio nekoliko videa na kojima igra Minecraft, komentira i daje savjete za igranje. Veseli se kad dobije lajkove i pozitivne komentare, ali ga je jako pogodilo kad je dobio jednu kritiku. Htio bi stavljati i videe gdje se vidi i on sam, ali smo mu rekli da s tim ipak pričeka. Ovako kako je sad – bez njegovog lika i s izmišljenim imenom čini nam se sigurnije, jer samo njegovi prijatelji znaju da je to baš on. Mi smo ga za sada podržali u ovome jer to stvarno voli, zanima ga i mislim da tako razvija i svoju kreativnost, a vjerujemo i da ovakve stvari mogu biti pravi poslovi budućnosti. Ono što me brine je može li to nekako loše utjecati na njega, je li u ovoj dobi u redu dopustiti djetetu takvo izlaganje, i od kada bi bilo u redu dopustiti mu da snima i sebe i to objavljuje?
Odgovara Hana Hrpka, prof. psihologije, predsjednica Udruge Hrabri telefon:
Zahvaljujem vam na upitu te iskazanoj brižnosti i upućenosti u aktivnosti, želje, potrebe i interese vašeg djeteta. Pritom mi je iznimno drago što se odgojem vašeg sina, koliko sam uspjela primijetiti iz upita, bavite aktivno, istovremeno potičući njegovu kreativnost i bavljenje onim što ga veseli, dok s druge strane promišljate o roditeljskim postupcima, postavljanju granica te dobrobiti djeteta.
U današnje vrijeme informatičke tehnologije postale su nezaobilazni dio u životima svih dobnih skupina. Takvi alati sa sobom donose mnoge mogućnosti i razne oblike komuniciranja, prikupljanja informacija, educiranja te razvijanja socijalnih vještina. Prednosti razvoja novih tehnologija mnogostruke su, međutim, u roditeljskom svijetu predstavljaju i veliku bojazan, nedoumice te izazove o ispravnom korištenju istih za dobrobit i zaštitu djece. Mnogi roditelji obraćaju nam se u želji za savjetom o tome koliko je i što je prihvatljivo ponašanje djece i mladih na internetu.
Djeca na društvenim mrežama
Sve više djece djece koja otvaraju Facebook i Instagram profile, Youtube kanale te provode vrijeme na njima realnost je koja pruža višestruke pozitivne učinke na razvoj djece te otvara mogućnost za povezivanjem s vršnjacima sličnih interesa, razvoj kreativnosti, no istovremeno više no ikad otvara prostor za roditeljsku uključenost u smislu međusobne suradnje, razgovora, i pravila o pravilnom, odnosno sigurnom korištenju interneta.
Na tom putu roditelji su često u sukobu između toga da udovolje željama svog djeteta te odrede jasne granice koje proizlaze iz vlastitih stavova te roditeljske potrebe da zaštite svoje dijete od potencijalnih neugodnih iskustava. Isto tako, roditelji često podcjenjuju mogućnosti koje imaju te saznanje da oni najbolje poznaju svoje dijete.
Iz vašeg upita stekla sam dojam da ste roditelj koji uvažava te potiče razvoj i potrebe svog djeteta, roditelj kojemu se dijete povjerava o tome što se događa na njegovom YouTube kanalu te s vama dijeli svoje osjećaje i reakcije vezane uz komentare koji pristižu. Rekla bih kako je to najvažnije i najdragocjenije što možete pružiti svom dječaku: znati što se s njim događa, razgovarati, biti upoznati s time što ga brine, veseli no istovremeno mu biti i snažna roditeljska figura koja pruža zaštitu i sigurnost.
Kako zaštititi dijete od neugodnih iskustava?
Kao što ste i sami spomenuli, trenutno ste odlučili da vaš dječak snima videe, međutim da još uvijek nije došlo vrijeme da izlaže sebe na način da se snima ili da se vidi njegovo ime. Voljela bih da promislite koji su vas čimbenici, poznavajući svoje dijete, doveli do te odluke. Moguće da se radi o tome da vas brine da bi ga komentari druge djece mogli povrijediti te da se s njima ne bi znao nositi. Mislim da je to vrijedna spoznaja te da se trebate voditi njome. Svakako vas potičem da sa svojim dječakom razgovarate u takvim situacijama te saznate kako se tada osjeća, što ga brine i na koji ih način doživljava te mu pružite oslonac i podršku. Nemoguće je svoje dijete uvijek zaštititi od različitih neugodnih iskustava, kako u stvarnom životu, tako i virtualnom, ali ono što uvijek možete jest biti uz njega te mu na taj način stvarati okruženje koje je podržavajuće te odnos koji se zasniva na povjerenju.
Ono što i realni i virtualni svijet omogućavaju je zajednički dogovor s djetetom o pravilima korištenja navedenih društvenih mreža i kanala. Smatram kako je važno da roditelji s djecom razgovaraju o sigurnosnim postavkama, provođenju vremena te prihvatljivim ponašanjima na internetu te imaju nadzor i uključeni su u djetetovo istraživanje na internetu.
Svako je dijete individualno te se isto tako i roditeljski stavovi i pristup u odgoju uvelike razlikuju. Ne postoje odgovori o točnoj dobi i vremenu kada se nešto smije/može/preporučuje… Iako se moderne tehnologije razvijaju nekontroliranom brzinom, virtualni svijet je sve zastupljeniji među djecom i mladima, informacije su sve dostupnije – roditeljska briga, posvećenost, pažnja i uključenost u djetetov život i dalje je nezamjenjiva te najvažnija stavka za ispunjeni i zdravi razvoj svakog djeteta.
Još jednom vam zahvaljujem na upitu te vam želim puno sreće u novim roditeljskim izazovima!
Zašto djeca na YouTubeu toliko vole gledati kako drugi igraju videoigre?
Foto: Screenshot YouTube