Prijateljstva na društvenim mrežama, bilo da je riječ o komunikaciji s prijateljima iz stvarnog života, bilo upoznavanju novih, jedna je od važnih tema o kojima bi roditelji trebali razgovarati s djecom
Piše: Ana Dokler
Djeca i mladi na društvenim mrežama komuniciraju sa svojim prijateljima, ali se na njima nerijetko upoznaju pa i sprijateljuju s osobama koje prije nisu poznavali. Mnogi stručnjaci kao jedno od pravila koja bi roditelji trebali dogovoriti sa svojom djecom ističu i to da ne bi smjeli prihvaćati zahtjeve za prijateljstvom od nepoznatih osoba, no upitno je koliko se mladi tog pravila zaista pridržavaju.
Ugovor o korištenju interneta koji možete potpisati s djetetom
“Svijet vršnjaka je tinejdžeru jako zanimljiv, posao puberteta i adolescencije je sprijateljivati se s ljudima. Zato ne možemo svom djetetu zabraniti da upoznaje nove ljude, ali možemo s njim razgovarati o znakovima koji će nam pokazati da je netko sumnjiv i da ga treba provjeriti“, rekla nam je psihologinja Jasenka Pregrad u razgovoru o tome trebaju li roditelji biti prijatelji sa svojom djecom na Facebooku te pojasnila:
“Možemo potaknuti dijete da potraži moguća sumnjiva mjesta u načinu kako se nepoznati prijatelj na Facebooku predstavlja i naučiti ga da si postavlja pitanja poput: koliko su podaci koje je nepoznati prijatelj dao konzistentni, imam li osjećaj da stvarno izražava svoje mišljenje ili mi se samo ulaguje, što se dogodilo nakon ulagivanja, koliko mi je rekao o sebi… a onda, ako ga želi provjeriti, može ga pitati nešto što bi ga moglo razotkriti. Mlade trebamo učiti prepoznati tko manipulira, a tko je zaista prijatelj, tko razmjenjuje mišljenja, stavove, događaje, a tko traži nešto sumnjivo u zamjenu za kompliment, koliko netko poštuje granice… Time im pomažemo da ostvare svoju razvojnu zadaću u toj dobi, a to je mogućnost prepoznavanja tko su im prijatelji, a tko ne.”
Važnost bliskih odnosa u djetinjstvu i adolescenciji – online i offline
Da su prijateljstva na društvenim mrežama jedna od važnih tema za razgovor s djecom ističu i na stranici irske inicijative za sigurnost na internetu Webwise te predlažu pitanja koja roditelji u tom razgovoru mogu postaviti djeci:
1. Koja je razlika između pravih prijatelja i prijatelja na internetu?
Razgovarajte s djetetom o razlici između pravih prijatelja i prijatelja na društvenim mrežama. Mladi kojima je inače teško sklapati prijateljstva često su skloni stvaranju snažnih veza s bilo kim tko im posveti pažnju. To može voditi preranom otkrivanju previše osobnih podataka. Potaknite dijete na razmišljanje o razlici između prijatelja na društvenim mrežama i prijatelja koji ga zaista poznaju i cijene. Potaknite ga i na redovito pregledavanje svoje liste prijatelja i pitajte ga poznaje li stvarno sve svoje prijatelje i pratitelje na društvenim mrežama.
2. Što bi napravio kad bi dobio zahtjev za prijateljstvom od nekoga koga ne poznaješ?
Razgovarajte s djetetom o prihvaćanju zahtjeva za prijateljstvo od osoba koje ne poznaje i mogućim rizicima uključenima u to. Dogovorite se s djetetom da uključi odgovarajuće postavke privatnosti na društvenim mrežama, na primjer da profil i objave budu vidljivi samo prijateljima, posebno na početku. Također mogu prilagoditi postavke i ograničiti pristup svojim objavama onima s kojima nisu povezani na društvenoj mreži, kao i onima s kojima su tu povezani, ali im nisu bliski prijatelji.
Razmislite prije slanja, dijeljenja i prihvaćanja zahtjeva za prijateljstvom
3. Jesi li se ikad svađao s nekim na društvenim mrežama?
Uputite dijete da, ako se nađe u neugodnoj situaciji, može blokirati i prijaviti drugog korisnika. Važno je i da zna da vam se može obratiti ako doživi bilo što uznemirujuće. Čak se i dobri prijatelji ponekad posvađaju, no te su nesuglasice kratkog vijeka i prijateljstvo se nakon nekog vremena nastavlja. Razgovarajte sa svojim djetetom o tome kako prepoznati kada je bolje povuči se iz prepirke i ohladiti se. Sukobi na društvenim mrežama mogu brzo eskalirati i nekad je najbolje rješenje napisati nešto poput: “Mislim da bismo ovo sada trebali pustiti i nastaviti raspravu sutra kada budemo smireniji.”
4. Poznaješ li nekoga tko se uživo sastao s nekim koga je upoznao na internetu?
Mi na to možemo gledati kao na sastanak sa strancem, a djeca kao na upoznavanje novog prijatelja. Pokušajte razumijeti da internet može biti pozitivno mjesto na kojem djeca mogu upoznati druge mlade ljude i sprijateljiti se s njima. Međutim, zbog sigurnosti i kako bi izbjegli neugodna iskustva, važno je da se djeca ne sastaju s nepoznatim osobama koje su upoznali preko interneta bez pratnje odrasle osobe od povjerenja. U svakom slučaju, uvijek bi prvo trebali tražiti vaše dopuštenje. Također bi bilo dobro unaprijed dogovoriti sigurnosni plan, na primjer da ih nazovete uskoro nakon susreta s nepoznatom osobom, kako bi se mogli “izvuči” i otići ako se ne osjećaju ugodno.
5. Jesi li u zadnje vrijeme čuo neku dobru pjesmu?
Moći neobavezno razgovarati važna je vještina. Mnogim mladim ljudima to nije lako pa kako bi si olakšali neugodne društvene situacije upuštaju se u komunikaciju na internetu, a izbjegavaju komunikaciju s ljudima oko sebe. Razgovaranje je vještina koja se također uči i što više razgovaramo, to nam bolje ide. Nastojte što češće s djecom neobavezno razgovarati o temama kao što su glazba, izvanškolske aktivnosti, ili domaća zadaća. Pomozite im da nauče razgovor održati ugodnim i da s posebnom pažnjom slušaju sugovornika.
Gdje je granica između kontrole nad djecom i poštivanja njihove privatnosti?
Foto: Pixabay