Adaptacija
Agencijsko novinarstvo
Akcijski film
Analiza
vještina razbijanja poruke na smislene elemente. Izvor: W. James Potter, Media Literacy
Analiza sadržaja
metoda društvenog znanstvenog istraživanja koja se fokusira na određene karakteristike medijskih poruka (poput demografije likova ili prikaza nasilja) i bilježi koliko se često te karakteristike pojavljuju. Izvor: W. James Potter, Media Literacy
Animirani film
Arhivska snimka
Atribucija
Audiovizualna komercijalna komunikacija
Audiovizualni medij
Autocenzura
Autor filma
Average Time Spent (ATS)
Average Time Viewed (ATV)
Biografski Film
1. Tip igranog filma u kojemu se tematizira život neke istaknute osobe, može se preklapati s povijesnim filmom, npr. Napoleon.
2. Podvrsta dokumentarnog, odnosno obrazovnog filma, film u kojemu se dokumentacijski rekonstruira život neke istaknute ličnosti. Izvor: Filmski leksikon
Blog
skraćeno za Web log; internetske stranice pojedinaca, tvrtki ili medijskih kuća, dizajnirane za privlačenje pozornosti što je moguće više posjetitelja tekstom, audiozapisom i videozapisom. Izvor: W. James Potter, Media Literacy
Blokada informacija
Catfishing
Otvaranje lažnih profila putem kojih napadač navodi drugu osobu na ljubavnu vezu putem interneta. Izvor: DKMK, brošura Svijet interneta na dlanu
Cenzura
2. činjenično ograničavanje slobode izražavanja ili medijskih sloboda prikrivenim metodama (pritisci, ideologizacija), kao i ograničavanje slobode izražavanja koju provode urednici ili vlasnici medija (autocenzura). Izvor: Leksikon radija i televizije
Cjelovečernji film
(također: dugometražni film), kategorija filmskog djela (pretežito igrani, ali i, iako rjeđe, animirani i dokumentarni filmovi) koje svojim trajanjem ispunjava tradicionalno standardno jedinično prikazivačko vrijeme kinoprograma (2 sata). Duljina cjelovečernjeg filma može varirati od najmanje 60 minuta do, iznimno, 3 i više sati. Kategorijski se razlikuje od kratkometražnog (kratkoga) i srednjometražnog filma. Izvor: Filmski leksikon
Community radio
Najbolji prijevod bio bi “radio u zajednici” ili “radio zajednice”, a riječ je o radijskim postajama koje uređuje i realizira zajednica za zajednicu. U knjizi Radio – medij 20. stoljeća Marina Mučalo navodi da su community radio male radijske postaje ograničene čujnosti, koje funkcioniraju u manjoj zajednici, uglavnom na temelju volontiranja i novčane potpore slušatelja. Dakle, riječ je o konceptu medija u kojem predstavnici zajednice realiziraju program za lokalnu zajednicu ili skupinu koja ima isti interes.
Cyber uhođenje
Izvor: DKMK, brošura Svijet interneta na dlanu
Demanti
1. očitovanje ovlaštene osobe na temelju zakonskoga prava na ispravak, odnosno prava na odgovor, kojim opovrgava prije izrečene ili objavljene navode. U sistematici novinarskih oblika to je posebna vrsta izjave. Za razliku od drugih izjava ne smije se bez suglasnosti autora skraćivati i mijenjati, niti bi se smio komentirati u istom broju novina ili istoj emisiji.
2. svako opovrgavanje objavljenih navoda kao netočnih. Izvor: Leksikon radija i televizije
Desk
(žarg.) 1. središnje mjesto u informativnoj redakciji (engl. newsroom), na kojem se prikupljaju informacije, planiraju zadatci i upravlja ekipama na terenu. Čine ga urednici, koordinatori planiranja i organizatori. Urednici deska upravljaju ekipama na terenu, odgovorni su za snimanje svih događaja koji imaju informativnu vrijednost te koordiniraju priloge ostalih emisija u suradnji s njihovim urednicima.
2. u širem smislu, mjesto (prostorija ili stol – engl. desk) na kojem se odvija proces prikupljanja i uređivanja vijesti ili dnevnih informativnih emisija. Izvor: Leksikon radija i televizije
Detektivski film
igranofilmski žanr, podvrsta kriminalističkog filma. U njemu se prati detekcijski rad privatnog ili policijskog detektiva, odnosno istraga usmjerena odgonetavanju i hvatanju polazno nepoznata i nedohvatljiva počinitelja kriminalnog čina. Pojedinačni detektivski filmovi i ciklusi javili su se vrlo rano (u prvom desetljeću XX.st. i u SAD-u i u Europi). Povijesno je osobito važna stilska struja film noira u SAD-u, koja je snažno utjecala na stil mnogobrojnih detektivskih filmova do danas. Izvor: Filmski leksikon
Dezinformacije
Pojam dezinformacija označava dokazivo lažnu ili obmanjujuću informaciju koja je smišljena, iznesena i širi se radi stjecanja ekonomske koristi ili namjernog zavaravanja javnosti te koja može naškoditi javnom interesu. Šteta javnom interesu uključuje ugrožavanje demokratskih političkih procesa i procesa donošenja politika, ali i javnog dobra kao što su zaštita zdravlja građana EU-a, okoliša i sigurnosti. Dezinformacije ne uključuju pogreške u izvješćivanju, satiru i parodiju, kao ni jasno naznačene stranačke vijesti i komentare. Izvor: Europska komisija, Suzbijanje dezinformacija na internetu: europski pristup
Digitalna dividenda
Količina spektra koja je oslobođena prelaskom analognog na digitalno emitiranje zemaljskog televizijskog signala.
Digitalne interaktivne tržišne komunikacije
Digitalne interaktivne komunikacije, uključivo i tržišne, su komunikacijske aktivnosti korištenja tehnologije mreže (interneta) i svoj temelj imaju u tehnologiji mreže kojom se koordinira istraživanje tržišta, testira razvoj proizvoda, razvija strategija i taktika prema potrošačima, omogućuje izravna on-line distribucija, uspostavlja posebna korisnička potpora potrošačima te evidentiraju promjene u potrebama potrošača i dakako komunicira u različitim formama. Glavno obilježje koje čini interaktivnost ovog oblika je aktivna uloga primatelja poruke koji često sam postaje i izvor poruke (preoblikuje i odašilje poruku ponovno).
Distribucija
(također: raspačavanje), posebno gospodarsko područje kinematografije; posredovanje između proizvodnje i prikazivanja. Tipično obuhvaća ugovorno preuzimanje gotova filmskog djela, njegovu promidžbu vezanu uz planiranje i ugovaranje njegova prikazivanja u kinima, a prema dogovoru i na festivalima, televizijskim postajama, te njegovu video i DVD prodaju. Podrazumijeva i fizičko rukovanje i transport filmskih kopija. Katkad distributeri sudjeluju novčanim ulaganjima i u produkciji filma. Proizvodnja, distribucija i prikazivanje filma bilo je isprva pretežito jedinstvena djelatnost filmske tvrtke, da bi antimonopolskim zakonima potkraj 1940-ih bila razbijena na odvojena gospodarska područja i odvojena poduzeća. Današnje velike filmske korporacije često obuhvaćaju posebne proizvodne, distribucijske i kinematografske tvrtke, pri čemu distribucijske tvrtke distribuiraju i filmove drugih tvrtki. Izvor: Filmski leksikon
Dokumentarni film
filmski rod kojega obilježava težnja da se filmom svjedoči o perceptivno zatečenim zbivanjima koristeći se snimateljskim, slikovnim i zvučnim mogućnostima filma. Za razliku od igranog filma, dokumentarni film pretendira prikazivati zbiljska zbivanja, ona koja su se doista dogodila, pa je pitanje istinitosti često isticano kao važan element njegova doživljavanja i procjenjivanja. Prvi snimljeni filmovi bili su dokumentarni filmovi (Lumiereovi snimatelji snimali su zatečene prizore na ulici). R. Flaherty svojim je etnografskim filmovima 1920-ih uveo načela narativnog strukturiranja dokumentarnog filma (tzv. narativni dok. film) i istinoljubive rekonstrukcije tipičnih stvarnih situacija (tzv. rekonstruktivni dok. film). Avangardni autori (L. Buñuel, J. Epstein, W. Ruttman, Dz. Vertov, J. Vigo) shvaćali su dokumentarni film kao iskaz svojega (poetskog) osjećaja stvarnosti (tzv. simfonijski dok. film, poetski dok. film), a težnja da se zbivanje zatječe u njegovu jedinstvenu, neponovljivu tijeku potaknula je pokrete filma istine (anketnog, ispovjednog filma, npr. J. Rouch), direktnog filma (F. Wiseman), odnosno tehniku skrivene kamere (osobito popularne na televiziji). Televizija, osobito od 1960-ih, preuzima vodstvo u snimanju i prikazivanju dokumentarnih filmova, iako su uvođenje videosnimanja i distribucije 1980-ih i digitalna evolucija od 1990-ih, pogodovali umnožavanju neovisnih dokumentarnih produkcija. Izvor: Filmski leksikon
Doseg (engl. reach)
U mjerenju gledanosti, broj različitih pojedinaca koji su vidjeli barem jednu minutu određenog televizijskog sadržaja.
Duboko učenje
Duboko učenje (deep learning) je jedna od metoda strojnog učenja, potkategorije umjetne inteligencije, koja se temelji na korištenju velikih umjetnih neuronskih mreža – algoritama koji kopiraju mehanizme ljudskog mozga. Aplikacije za prepoznavanja jezika i slike, ili stvaranje realističnih fotografija i tzv. deepfake videozapisa temelje se na metodi dubokog učenja.
Ekskluziva
Eksperimentalni film
Elektronička publikacija
Elektronički mediji
Elektroničko nasilje (engl. cyberbullying)
svaka komunikacijska aktivnost koju pojedinac ili grupa koristi kako bi naštetila drugoj osobi napadajući je putem interneta ili mobilnog telefona. Dvije su glavne vrste nasilja putem novih medija: napad preko posrednika – počinitelj napada žrtvu preko treće osobe krađom njene lozinke i preuzimanja online identiteta na način da osoba toga najčešće nije svjesna; i izravan napad – slanje uznemirujućih poruka mobitelom, e-poštom ili putem chata, krađa ili namjerna promjena lozinke ili nadimka, objavljivanje privatnih podataka i širenje lažnih informacija, slanje uznemirujućih fotografi ja i ostalih sadržaja putem interneta ili mobitela, slanje virusa i pornografi je, lažno predstavljanje. Izvor: DKMK, brošura Svijet interneta na dlanu
Erotski film
Flaming
Fantastika
Feministički film
Film ceste
Film noir
Film strave
Filmska pismenost
sposobnost razumijevanja, analize i interpretacije filmskog jezika i specifičnih obilježja filma kao umjetnosti i medija (na razini oblika filmskog zapisa te na razini cjeline filmskog djela), kinematografije kao kulturne, socijalne i komunikacijske činjenice te drugih pojmova i fenomena koji su predmet proučavanja filmološke znanosti općenito. Također, podrazumijeva vještine i sposobnosti filmskog stvaralaštva. Pojam filmske pismenosti danas se ravnopravno može odnositi na sva audiovizualna djela “pokretnih slika” tj. djela koja su svojim formalnim i sadržajnim obilježjima slična filmu (TV serije, transmedija, videoigre i dr.) pa onda govorimo i o audiovizualnoj pismenosti.
Gangsterski film
Glazbeni film
Glazbeni spot
Gledanost/slušanost/posjećenost
Govor mržnje
Prema definiciji iz Preporuke o govoru mržnje Ministarskog odbora Vijeća Europe (No. R 97/20), govor mržnje podrazumijeva sve oblike izražavanja kojima se šire, raspiruju, potiču ili opravdavaju rasna mržnja, ksenofobija, antisemitizam ili drugi oblici mržnje temeljeni na netoleranciji, uključujući i netoleranciju izraženu agresivnim nacionalizmom i etnocentrizmom, diskriminacijom ili neprijateljstvom prema manjinama, imigrantima, ili ljudima imigrantskog podrijetla.
Uz mnoge međunarodne dokumente, i Ustav Republike Hrvatske te Kazneni i drugi zakoni zabranjuju govor mržnje, a Zakon o elektroničkim medijima konkretno propisuje da nije dopušteno poticati, pogodovati poticanju i širiti mržnju ili diskriminaciju na osnovi rase ili etničke pripadnosti, ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog nasljeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije, te antisemitizam i ksenofobiju, ideje fašističkih, nacionalističkih, komunističkih i drugih totalitarnih režima.
Grooming
Happy slapping
Hard news
Igrani film
Istinitost
Istraživačko novinarstvo
Informacijski poremećaj
Informacijski poremećaj je pojam čije korištenje Vijeće Europe preporučuje umjesto izraza “lažne vijesti”. Dijeli se na tri osnovne vrste: pogrešne informacije, dezinformacije i zlonamjerne informacije. Dezinformacije su namjerno stvorene lažne informacije plasirane i distribuirane s namjerom da nanesu štetu nekoj osobi, društvenoj skupini, organizaciji ili državi. Zlonamjerne informacije se, pak, temelje na činjenicama, ali se koriste s namjerom i na način da nekome nanesu štetu. Neispravne informacije su one koje su netočne, ali nisu stvorene s namjerom da uzrokuju štetu (npr. nenamjerne novinarske greške). Izvor: Vijeće Europe, Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making
Izvanredna vijest
Javno mnijenje ili javno mišljenje
Jednominutni film
Kleveta
Komedija
Kompjutorska animacija
Kompjutorski film
Komunikacija
1. prijenos i razmjena informacija, pri čemu komunikator šalje poruku preko medija publici očekujući neke efekte (masovna komunikacija). Komunikacijskim formama, procesima i značenjima, odnosno sporazumijevanjem među ljudima bavi se komunikacijska znanost (komunikologija). Po modelu komunikacije H. Lasswella (1948) komunikacija treba odgovoriti na pet pitanja: 1) tko? (komunikator), 2) kaže što? (poruka), 3) kojim kanalom? (medij), 4) komu? (publika), 5) s kakvim rezultatom? (efekt). Komunikacija je društveni proces koji treba sagledavati u okviru društvenoga, ekonomskog i kulturnog konteksta.
2. prijenos informacija, obično preko zajedničkoga protokola. U računalnoj tehnologiji odnosi se na prijenos podataka od jednog računala do drugoga ili od jednog uređaja do drugoga unutar računalne mreže. Komunikacijski su uređaji modem, kabel, router i sl. Izvor: Leksikon radija i televizije
Konvergencija medija
proces temeljen na digitalnoj tehnologiji koji dokida tradicionalne granice između medija. Najveći dio 20. st. medijski sadržaj isporučivao se preko različitih i međusobno inkompatibilnih platformi (knjiga, novina, časopisa, fotografija, gramofonskih ploča, magnetofonskih vrpca, filma, radija, televizije, videoigara). Digitalna tehnologija omogućila je povezivanje medijske, telekomunikacijske i računalne industrije. Izravna posljedica bila je popularizacija i širenje interneta kao univerzalne digitalne medijske platforme. Konvergencija medija potakla je stvaranje potpuno novih industrija i usluga, omogućila proizvodnju novih oblika medijskih sadržaja i dovela do preobrazbe tradicionalnih medijskih kompanija u multimedijske. Digitalizacija sadržaja potakla je odvajanje sadržaja od klasičnih oblika njegove distribucije. Tako je npr. tvrtka Apple poznata po proizvodnji računala i pametnih telefona postala daleko najveći svjetski distributer glazbenih sadržaja, a tvrtka Google svojom je internetskom tražilicom postala ključni čimbenik u pristupu publike vijestima i TV sadržajima. Izvor: Leksikon radija i televizije
Kratkometražni film
Kultni film
1. Film koji uza se veže ograničenu skupinu bezuvjetnih (nekritičnih) poklonika i osobite rituale uzvisivanja – ponavljanoga gledanja te popratnoga ritualnog ponašanja (postojano razgovorno tematiziranje filma, kolekcionarske fiksacije uza sve što je vezano uz film uz moguće društveno okupljanje u pokloničke zajednice). Kultnim može postati bilo koji film ako izazove takve reakcije i uspije izdvojiti pokloničku skupinu iz većinskoga recepcijskog okružja (Rocky Horror Picture Show).
2. Svaki film koji uspije privući trajnije gledateljsko i akademsko poklonstvo, ugl. obilježeno nekritičnim (ili natkritičnim) uzvisivanjem filma. Izvor: Filmski leksikon
Lutkarski film
Malware
Manipulacija
Marketing
Marketing je poslovna filozofija i funkcija koja označava orijentaciju poduzeća ili organizacije prema kupcima i tržištu, a koja u klasičnom pristupu obuhvaća proizvod, cijenu, promociju i komunikaciju (tzv. 4P). Pojednostavljeno, marketing je upravljanje potražnjom na tržištu radi zadovoljavanja ekonomskih i društvenih zadataka poduzeća ili organizacije. Početkom pedesetih godina 20. stoljeća Neil Borden uveo je u praksu pojam marketinški miks, označavajući njime izbor i kombinaciju elemenata marketinga radi optimalnog ispunjenja postavljenih tržišnih i društvenih ciljeva poduzeća u određenom vremenskom razdoblju.
Masovna komunikacija
Masovni mediji
Medij
Medijska pismenost
Zbog sveprisutnosti medija, medijska pismenost smatra se jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća. Prema široko prihvaćenoj definiciji, uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima. Ove četiri komponente definicije upućuju na prirodnu povezanost medijske pismenosti s pitanjima tehnološkog pristupa medijskom sadržaju; važnost kritičkih vještina, odnosno vještina analiziranja i vredovanja, nužnih za interpretiranje i razumijevanje medijskih sadržaja; i komplementarnost iskustva proizvodnje i stvaranja sadržaja kao alata za učenje kako bi se povećale bitne kritičke sposobnosti.
Sonia Livingstone, jedna od vodećih stručnjakinja za medijsku pismenost, opisuje to kao nepravocrtan, dinamičan proces učenja, u kojem svaka komponenta podržava ostale: “Učenje kako stvoriti sadržaj pomaže osobi analizirati i sadržaj koji su stvorili drugi; vještine analiziranja i vrednovanja otvaraju vrata novim načinima korištenja interneta, širem pristupu i tako dalje.”
Prema Europskoj povelji o medijskoj pismenosti, medijski pismene osobe trebale bi moći:
- Učinkovito koristiti medijske tehnologije za pristup, čuvanje, ponovno dobivanje i dijeljenje sadržaja prema svojim individualnim i društvenim potrebama i interesima;
- Imati pristup i donositi informirane izbore o širokom rasponu medijskih oblika i sadržaja iz različitih kulturnih i institucionalnih izvora;
- Razumijeti kako se i zašto stvara medijski sadržaj;
- Kritički analizirati tehnike, jezik i konvencije koje se koriste u medijima, kao i poruke koje prenose;
- Kreativno koristiti medije za izražavanje i komuniciranje ideja, informacija i mišljenja;
- Prepoznati i izbjegavati ili dovoditi u pitanje neželjene, uvredljive ili štetne medijske sadržaje i usluge;
- Učinkovito koristiti medije u ostvarivanju svojih demokratskih prava i građanskih odgovornosti.
Renee Hobs i Amy Jensen, također poznate stručnjakinje u području medijske pismenosti, kao važne životne vještine ističu sposobnost analiziranja vijesti i oglasa, propitivanje društvene funkcije glazbe, razlikovanje propagande, mišljenja i informacija, propitivanje prikaza roda, rase i klase u zabavnim i informativnim medijima, razumijevanje utjecaja ekonomije i vlasništva na medije, i istraživanje načina kako su nasilje i seksualnost prikazani u medijskim porukama.
Kad je riječ o djeci, važan je izbor primjerenih medijskih sadržaja i zaštita djece od neželjenih medijskih poruka, no i više od toga, medijska pismenost zapravo osposobljava djecu, kao i odrasle, za kritičko promišljanje i postavljanje pravih pitanja o onome što gledaju, čitaju ili slušaju i daje im sposobnost samostalnog razmišljanja. Tako će moći bolje razumijeti složene poruke koje primaju putem televizije, radija, interneta, novina, magazina, knjiga, plakata, videoigara, glazbe i drugih medija.
Medijski rat
Mjerenje televizijske gledanosti
Melodrama
2. Nadžanrovska odredba za rane nijeme filmove s mnogo uzbudljiva zbivanja i fabulističkih obrata, odnosno s mnogo dramatike. Izvor: Filmski leksikon
Minifilm
Mjuzikl
Nakladnik
svaka fizička ili pravna osoba koja putem medija objavljuje programske i ostale sadržaje i sudjeljuje u javnom informiranju, bez obzira na sredstva prijenosa i platforme, i koja je upisana u sudski registar i upisnik.
Novi mediji
Novinarska patka
Obrazovni film
Oglašavanje (reklama, propaganda)
Oglašavanje je plaćeno sustavno širenje poruka s ciljem utjecaja na primatelja. Promatrajući šire to je plaćeni oblik tržišnog i društvenog komuniciranja, usklađen s interesima oglašivača i zajednice, gdje se u kreativno komunikacijskom procesu, na sustavan i osmišljen način, odašilju poruke, obično putem masovnih medija, prema ciljanoj publici i javnosti s ciljem utjecaja na primatelje i u konačnici gradnje stavova i promjene ponašanja, kako na tržištu tako i u drugim područjima ljudskog djelovanja. Često se kao sinonimi koriste pojmovi reklama ili propaganda/širenje poruka.
Omnibus
Operni film
Oscar
Peoplemetar
Phishing
Pilot-emisija
Politička promidžba
Politički film
2. Protožanrovska igranofilmska struja što se javila tijekom 1960-ih, uglavnom vezana uz novi film (Costa-Gavras, J.-L. Godard, V. Schlöndorff, G. Rocha, S. Álvarez, Ž. Žilnik). Izvor: Filmski leksikon
Pornografski film
Portal
Povijesni film
2. Podvrsta dokumentarnog, odnosno obrazovnog ili znanstvenog filma u kojemu se prikazuju povijesni događaji, uglavnom uz korištenje arhivskog materijala, iako se mogu koristiti i igranofilmske rekonstrukcije. Izvor: Filmski leksikon
Produkcija
2. Isto što i proizvodnja filma. Izvor: Filmski leksikon
Pustolovni film
2. Film koji ima središnje značajke pustolovnog filma iako temeljno pripada nekomu drugom žanru ili žanrovskom ciklusu, obično akcijskog filma (npr. povijesni spektakl, vestern, špijunski film, ratni film, film ceste). Izvor: Filmski leksikon
Ratni film
1. Film bilo kojeg roda kojemu je glavna tema ratna situacija, odnosno s ratom povezana zbivanja.
2. Igranofilmski žanr, tipično o međusobnim odnosima i sudbinama ljudi u ratu. U tom slučaju govori se o ratnoj drami (npr. Zapadno bojište 1918., Velika iluzija, Spašavanje vojnika Ryana S. Spielberga, 1998). Kad ratni film tematizira velike ratne akcije, govori se o ratnom akcijskom filmu, odnosno o ratnom spektaklu (Najduži dan K. Annakina, A. Martona i B. Wickija, 1962; Bitka na Neretvi). Izvor: Filmski leksikon
Reality program
žanr TV programa utemeljen na formuli sudjelovanja običnih ljudi, izabranih kako bi odražavali različitosti stajališta i načina života. Žanr takve televizije stvarnosti nastao je kombiniranjem žanra skrivene kamere (npr. show Candid camera) sa žanrom natjecateljskoga showa, a uključuje i ispovjednu vrstu talk showa, koji težište stavlja na emocionalno razotkrivanje intime običnih ljudi. Najpoznatija je inačica reality televizije show Big Brother, a obuhvaća i različite druge programske formate koji u tradicionalne žanrove ubacuju element “stvarnosti”, kao što su dokumentarna drama, natjecanje talenata-amatera, dokumentarni kvizovi. Među najpoznatije programe reality televizije ubrajaju se još Survivor, Fear Factor, Temptation Island, Apprentice i American Idol. Pretpostavka, koja je odredila i ime žanra, da gledatelji gledaju stvarni život, odnosno da se show odvija bez scenarija, zapravo je iluzija jer su svi programi reality televizije napisani i režirani (a i naknadno montirani). Uporabom novih komunikacijskih platformi (SMS, wap, e-mail), a posebno interneta, na kojima se u stvarnom vremenu emitira 24 sata na dan, Big Brother kao glavni primjer reality televizije postao je novi oblik medijskoga programa koji nadrasta TV emitiranje. Izvor: Leksikon radija i televizije
Remake
(također: obnovljena verzija, nova verzija), film izrađen prema scenariju već ranije urađena poznata filma. Obično se scenarij donekle prerađuje (često se prilagođava suvremenim prilikama) uz čuvanje ključnih osobina izvornog scenarija, a režijska realizacija može biti ili posve različita (npr. druga verzija filma Čovjek koji je suviše znao A. Hitchcocka, 1956), ili slijediti vizualizacijsku realizaciju prvog filma (npr. Psiho G. Van Santa, 1998). Remake se pretežito radi bilo zato da se ponovi populistički, komercijalni uspjeh scenarijske jezgre izvornog filma u novim uvjetima, ili pak kao modernistička ili postmodernistička obrada izvornog filma. Izvor: Filmski leksikon
Sexting
Sexting je slanje ili primanje seksualno eksplicitnih ili seksualno sugestivnih slika, poruka ili videa. Obično se odvija digitalnim putem, kroz SMS poruke, e-poruke ili instant poruke (Udruga roditelja Korak po korak, 2014; Burić, Juretić i Štulhofer, 2018). Sexting može voditi prema sextortionu.
Izvor: Sexting i sextortion – nastavni materijal za srednje škole
Sextortion
Sextortion je oblik ucjene preko interneta i uključuje neki oblik prijetnje. Počinitelj najčešće prijeti da će objaviti ili proslijediti seksualno eksplicitne fotografije žrtve ako se ona na neki način ne uključi u daljnje seksualne aktivnosti (Wolak, 2017; prema Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, 2019).
Izvor: Sexting i sextortion – nastavni materijal za srednje škole
Skrivena kamera
2. Pravac dokumentarnog filma, iniciran idejom filmskog oka (rus. kino-glaz) Dz. Vertova iz 1920-ih, a provodio se od 1960-ih nadalje, posebno kao grana direktnog filma. U pristupu snimanome nastoji se odstraniti svaki mogući utjecaj ekipe na snimano, a u svrhu “hvatanja” autentično zatečena ponašanja, najčešće privatnog, onog kojemu ljudi pribjegavaju kad misle da ih nitko ne gleda.
3. Vrsta tv dokumentarističke serije (engl. candid camera) u kojoj se ljudi dovode u nesvakidašnje, a komične prigode, pri kojima ih snima skrivena kamera. Seriju je 1970-ih u SAD koncipirao, vodio i učinio svjetski popularnom A. Funt. Izvor: Filmski leksikon
Sloboda izražavanja
Soft news
Snimatelj
(također: kamerman), osoba koja snima film ili video s pomoću kamere i koja je izvršno nadležna za optički izgled filmske slike. Snimatelj koji odlučuje o temeljnom stilu snimanja i o ključnim značajkama filmske slike u svakom pojedinom kadru naziva direktor fotografije, a on može, ali i ne mora, upravljati i samom kamerom. Ako ne upravlja, tada se osoba za kamerom, podređena direktoru fotografije, naziva žargonski švenker ili kamerman. Ako se snima s više kamera, razlikuje se glavni snimatelj, koji snima glavni dio filma i upravlja radom drugih snimatelja, i pomoćni snimatelji (tzv. druge, treće… kamere), koji snimaju tek neke dijelove filma, odnosno isti prizor iz drugih vizura. Izvor: Filmski leksikon
Spam
Stereotip
Strojno učenje
Strojno učenje (machine learning) je potkategorija umjetne inteligencije, koja se temelji na algoritmima i statističkim modelima koji računalnom sustavu omogućuju donošenje odluka i predviđanje ishoda bez izričitog programiranja. Djeluje tako da identificira obrasce u dostupnim podacima i zatim primjenjuje to znanje na nove podatke. U definiciji Vijeća Europe navodi se da strojno učenje omogućuje izradu matematičkog modela na temelju podataka, uključujući veliki broj varijabli koje nisu unaprijed poznate. Postoje različite metode strojnog učenja, koje se odabiru ovisno o zadataku koji će se na taj način obavljati, a jedna od najnaprednijih je tzv. duboko učenje.
Sudska drama
Sukob interesa
Televizija
(prema grč. tele – daleko i lat. visio – viđenje), 1. prijenos pokretnih slika na daljinu, u tehničkom smislu sustav koji omogućuje proizvodnju, obradbu, odašiljanje, prijenos i prijam s pomoću električnih signala koji prenose pokretne slike, zvuk i podatke. Televizija se temelji na slici, odnosno njezinu prijenosu i reprodukciji. Njezin je temelj rastavljanje slike na elemente i pretvaranje svjetla u električne impulse i obrnuto. U svojim početcima gotovo 50 godina razvijala se kao mehanička televizija. Ocem televizije drži se P. Nipkow, koji je 1884. u Njemačkoj predstavio rotirajući disk sa spiralno raspoređenim otvorima od ruba prema centru (Nipkowljev disk) kroz koje prolazi svijetlost i pretvara se, s pomoću fotoosjetljivih selenskih ćelija, u električne impulse. Na tom je načelu J. L. Baird konstruirao prvi TV uređaj za daljinski prijenos slike s 30 linija u slici. Koristeći taj sustav, BBC je 1929. prvi put emitirao eksperimentalni TV program, a iste je godine u SAD-u proradilo nekoliko TV postaja. Sustav mehaničke televizije napušten je 1930-ih, kad ga je zamijenila elektronička televizija. Temeljila se primarno na patentima V. K. Zworykina iz 1920-ih, koji je rabeći elektronski snop, razvio elektronsku cijev za analiziranje slike, ikonoskop (prvu TV kameru u današnjem smislu riječi) i elektronsku cijev za reprodukciju slike, kineskop (ekran), koja predstavlja televizijski uređaj (televizor). U to vrijeme, sliku i ton emitiraju dva odašiljača. Za II. svjetskog rata većina zemalja prestala je s emitiranjem i razvojem. Nakon rata intenzivno se početkom 1950-ih radilo na izboru normi za analognu televiziju (525 linija i 60 poluslika, 625 linija i 50 poluslika i dr.), a vlada SAD-a već je 7. XII. 1953. dala suglasnost za NTSC standard za televiziju u boji, koji je kompatibilan i rekompatibilan sa standardom za crno-bijelu televiziju. U Francuskoj je 1956. H. G. de France patentirao prvi europski sustav televizije u boji SECAM, a W. Bruch demonstrirao je 1963. u Njemačkoj novi sustav televizije u boji, nazvan PAL, kao poboljšanu inačicu sustava NTSC i SECAM. Iako je već prije emitiranje u boji prisutno u eksperimentalnoj formi, redovito emitiranje započeo je u srpnju 1967. BBC, a ubrzo i TV postaje u drugim zemljama. Koristi se norma za PAL sustav, koju je prihvatila većina zapadnoeuropskih zemalja, uključujući i Jugoslaviju, a SECAM je bio norma u većini istočnoeuropskih zemalja, no i one su 1990-ih prešle na PAL. Sljedeći bitan korak u razvoju televizije jest početak digitalizacije (krajem 1980-ih i početkom 1990-ih), odnosno pretvorbe videosignala iz analognoga u digitalni. Prihvaćanjem DVB standarda za odašiljanje i MPEG2 za kodiranje 1993. omogućen je jednostavniji prijenos i efikasnije odašiljanje TV programa (digitalna televizija), a 2000-ih je uvođenjem TV signala visoke i ultravisoke kvalitete (HDTV, UHDTV) te 3D televizije (stereoskopska televizija) ostvaren daljnji napredak. Paralelno se razvija tehnologija proizvodnje, obradbe i emitiranja. Tako se u početcima televizije koriste filmske vrpce koje se razvijaju u filmskom laboratoriju, a za njihovu reprodukciju koristi se telekino. Tek pojavom magnetoskopa 1950-ih prelazi se na magnetske vrpce, koje na istom mediju imaju sliku i ton, a rad s njima znatno je jednostavniji. Njihovo korištenje nastavlja se i s pojavom digitalnog videosignala koji se može snimati na magnetsku vrpcu. No prelaskom na kamere koje snimaju na tvrde diskove ili memorijske kartice te na nelinearne montaže u procesu obradbe videosignala magnetske se vrpce prestaju koristiti, osim kao dio arhiva. Dominantan način za distribuciju TV programa godinama je bila zemaljska radiodifuzija. Satelitska radiodifuzija razvija se 1960-ih, a TV program između Europe i Amerike prvi je put prenesen 1962. satelitom Telstar. Krajem 1990-ih započinje korištenje satelita za TV javljanja i izravne prijenose (SNG). Kabelska distribucija TV programa razvija se nakon II. svjetskog rata. Ograničenja u njezinoj dostupnosti na širem području riješena su uvođenjem satelitske tehnologije (DTH), a ograničenja u broju TV programa koji se mogu prenositi korištenjem analogne tehnologije riješena su prelaskom na digitalni TV signal i uporabom tehnologije koja se temelji na internetskom protokolu. Upravo je ta tehnologija omogućila razvoj internetske distribucije u zatvorenim (IP televizija) i otvorenim mrežama (OTT) te širenje na korisnike pametnih telefona i računala. Uvođenje digitalne televizije omogućilo je i nove usluge. Uz teletekst, koji je prisutan i kod analogne televizije, pojavljuju se elektronički programski vodič (EPG), hibridna televizija (HbbTV) i dr. Televizori dobivaju sve veće i kvalitetnije ekrane, priključak na internet (pametni televizori), a TV program sve se više konzumira u forminelinearne televizije (video na zahtjev, catch-up TV i dr.).
2. masovni medij (masmedij). Pripisuje mu se osobita djelotvornost i vodeća uloga u oblikovanju javnoga mnijenja. Prvi je masmedij u povijesti koji upravlja čak i strukturiranjem (slobodnog) vremena pojedinaca ili obitelji. Prirodi TV komuniciranja morali su se prilagoditi i društveni podsustavi kao kultura, politika, trgovina, drugi masmediji, obrazovanje, industrija zabave, reklamna industrija ili sport. Iako je kao masovni medij nastala još uoči II. svjetskog rata, kad je i formulirana njezina publicistička zadaća (informiranje, kultura, razonoda, obrazovanje i namjenske, odnosno servisne informacije), zlatno doba televizije nastupilo je polovicom 20. st. U razvijenim europskim zemljama televizija je isprva, 1950-ih, bila označivana kao “prozor u svijet” (nastanak TV novinarstva i ostalih temeljnih rodova medija); 1960-ih postala je važno sredstvo masovnoga političkog prosvjećivanja, socijalni i kulturni forum te “kino u papučama”; od 1970-ih jača trend zabave u svim dijelovima programa (praćen valom radikalne društvene kritike TV medija kao “zabavne droge”); do sredine 1990-ih televizija se pretvorila u “elektronički kiosk” iz kojega gledatelj odabire sadržaje prema svomu interesu – u Europi se dovršava prijelaz na dualni sustav i višestruko se povećava ponuda u eteru, program se sve više komercijalizira, prelazi se na cjelodnevno emitiranje, nastaju specijalizirani kanali, raste broj kućanstava s više televizora te je počela fragmentacija gledateljstva, opadanje fascinacije medijem i rast sklonosti prema zabavnim sadržajima. Od 2000. počinje digitalizacija i suočavanje televizije s novim medijima. Publicističko težište u pola stoljeća premjestilo se s informativne prema zabavnoj funkciji, ali još nije ugrozilo njezin informativni primat. Ona je još uvijek i najpoželjniji i najmoćniji medij industrije reklamiranja, a u mnogim zemljama služi vladama kao sredstvo političke promidžbe. U Hrvatskoj je prošla sličan razvitak, ali uz približno desetogodišnji vremenski odmak. Razvojem televizije nastao je i mit o njezinoj moći, osobito raširen među političarima i TV djelatnicima. Raspon (inače mnogobrojnih) teorija o televiziji vrlo je širok – na mjesto onih jako kritičkih u novije vrijeme stupaju funkcionalne, usmjerene na posredničku ulogu televizije u procesima socijalnoga razvitka i njezin autentični kulturalni prinos (“kulturni forum”). Najopćenitiji društveni učinak televizije jest i najočitiji – dovela je do silnoga povećanja udjela javnog komuniciranja u ukupnom društvenom komuniciranju. Važna je u tom sklopu i promjena vrsta uporabe medija – gledanje i slušanje steklo je golemu prevagu nad čitanjem i osobnim participiranjem. Televizija je naime kao AV medij osposobljena u jedinici vremena prenijeti neusporedivo veću količinu informacija nego drugi mediji. Takav kapacitet osigurao joj je teško dostižnu moć pri općoj socijalnoj i kulturalnoj orijentaciji ljudi. Uz to dobne i socijalne razlike u korištenju televizije osjetno su manje nego pri korištenju drugih medija, pa ona donekle nivelira opće kulturalne razlike, a drži se da utječe i na novo poimanje društvenih uloga (rodni odnosi, odnosi djece i odraslih) i restrukturiranje autoriteta te da konsolidira vrijednosni sustav i jača osjećaj identiteta. Kao AV medij ona, međutim, preferira informacije i teme koje se daju lako vizualizirati, pa tako nastaje razlika između istinskoga života i TV zbilje (koja je slikovitija, zanimljivija, dinamičnija, bučnija, osobito površnija i pojednostavljenija, a u nekim uvjetima i dojmljivija). U usporedbi s novinama televizija je, međutim, inferiorna pri prikazivanju apstraktnih sadržaja ili u analitičkoj obradbi. Informacije s maloga ekrana slabije se pamte od pročitanih, ali se iznimno dobro pamte pojedine slike (npr. udar zrakoplova u nebodere u New Yorku). Televiziju odlikuje osobita sugestivnost – vrlo je slična osobnomu doživljaju svijeta, vizualne se informacije poimaju pretežno mimo kritičkoga filtra svijesti, gledatelji teško razaznaju manipulacije slikovne informacije, pa otud posebna važnost medijske kompetencije te autonomnih (samoregulacija) i zakonskih ograničenja, osobito radi suzbijanja nasilja, govora mržnje i zaštite djece i mladeži.
3. privatna ili javna pravna osoba koja se bavi produkcijom i emitiranjem TV programa; TV kanal, postaja, tvrtka, kuća (javna televizija, privatna televizija, državna televizija). Izvor: Leksikon radija i televizije
Točnost
Total universe
Triler
Trolanje
Trodimenzionalni film
Tržišno komuniciranje (promidžba, promocija)
Tržišno komuniciranje možemo definirati kao zbroj različitih aktivnosti slanja poruka i stimulacije primatelja preko kojih poduzeće ili organizacija nastoji da njegovi proizvodi i usluge budu poznati potrošačima korištenjem različitih medija i to osobnih, masmedijskih ili digitalnih, a s ciljem da se stvore uvjerenja ili potražnja. Tržišno komuniciranje čini miks različitih oblika ovisno od tehnike, medija ili sredstava komuniciranja; od osobne prodaje i oglašavanja, preko odnosa s javnošću i publiciteta, unapređenja prodaje i interneta do servisa, dizajna i ambalaže.
Udio u gledanosti (engl. share)
Umjetna inteligencija
Umjetna inteligencija (UI), ili na engleskom Artifical Intelligence (AI) pojam je koji još nije do kraja definiran, no većina postojećih definicija uključuje “sposobnost stroja da oponaša ljudsko ponašanje”, odnosno da učinkovito i neovisno rješava složene probleme. Prema definiciji Europske komisije, umjetna inteligencija odnosi se na sustave koji pokazuju inteligentno ponašanje analizirajući svoje okruženje i poduzimajući akcije – s određenim stupnjem autonomije – za postizanje određenih ciljeva. UI koristimo svakodnevno, primjerice za blokiranje neželjene pošte ili razgovor s digitalnim asistentima. Računalni razvoj, dostupnost podataka i napredak u algoritmima pretvorili su UI u jednu od najvažnijih tehnologija 21. stoljeća.
Umjetnički film
2. Filmska grana, nadvrsta filmskog izlaganja; filmovi koji se nadasve obraćaju stvaralačkoj razradi doživljaja usmjerenih imaginaciji (igrani film, eksperimentalni film, poetski dokumentarni film, animirani film), nasuprot grani filmova kojima su važnije pojmovno-spoznajne, diskurzivne i neke utilitarne svrhe (obrazovni, znanstveni film, filmske novosti, namjenski film). Izvor: Filmski leksikon
Underground film
Urednik
stručna osoba koja planira, dogovara i realizira medijski sadržaj po specijalnostima (vanjska ili unutrašnja politika, kultura, sport, zabava), nadgleda sve faze njegove proizvodnje od pripreme do objavljivanja. Odlučuje što ponuditi korisnicima medija (čitateljima, gledateljima, slušateljima), odakle pribaviti tekst i tko će ga pisati, dogovara s novinarom kako tekst napisati. Određuje u kojem će se opsegu i obliku tekst objaviti, donosi sve bitne odluke u svezi s radijskom ili TV emisijom te internetskim sadržajem, vodi računa o konačnoj realizaciji. Provjerava točnost podataka i činjenica u tekstu/prilogu, prilagođuje ga razumljivoj formi, nadgleda posljednje faze prije objavljivanja te odgovara za objavljene medijske sadržaje u okviru svoje ovlasti. Izravno je odgovoran glavnomu uredniku. Izvor: Leksikon radija i televizije