Da bi se djeca zdravo razvijala, trebaju vrijeme provoditi ne samo u digitalnoj igri, nego i u socijalnoj, aktivnoj, kreativnoj i slobodnoj igri. Svaka od njih ima svoje mjesto, a savjete kako ih kombinirati i uravnoteženo koristiti prenosimo sa stranice LearningWorks For Kids
Piše: Ana Dokler
Videoigre i drugi digitalni mediji imaju važno mjesto u životima današnje djece i ako se razumno i odgovorno koriste, donose mnoge dobrobiti za razvoj brojnih kognitivnih i drugih vještina. Trebamo ipak imati na umu da je to samo jedan od oblika dječje igre i da se zbog njega ne bi smjele zanemarivati druge vrste igara važne za dječji razvoj. Pitanjem kako uravnotežiti digitalnu igru s drugim aktivnostima pozabavili su se klinički psiholog Randy Kulman i drugi stručnjaci s internetske stranice Learning Works For Kids koja roditeljima donosi informacije i savjete o korištenju videoigara i drugih digitalnih medija kao alata za unaprijeđenje kognitivnih vještina, učenja i školskog uspjeha njihove djece, s posebnim naglaskom na djecu s teškoćama u učenju.
Po uzoru na planove uravnotežene prehrane, razvili su plan igranja koji bi roditeljima trebao pomoći u razumijevanju različitih vrsta igre i poticanju zdravog razvoja djece.
“Baš kao prehrambeni planovi, zdrav plan igranja uravnotežen je, ali proporcionalan. Da bi se djeca zdravo razvijala, trebaju vrijeme provoditi ne samo u digitalnoj igri, nego i u socijalnoj, aktivnoj, kreativnoj i slobodnoj igri. Kad je u pitanju prehrana, jasno je da i najbolje hrane može biti previše, a isto vrijedi i za dječju igru. Primjerice, dijete koje svo svoje vrijeme posvećuje sportu, a zanemaruje imaginativne igre, nema vremena biti samo dijete. Dijete koje provodi sate pred ekranom, bez aktivne igre, ne može dovoljno razviti socijalne i fizičke vještine”, objašnjavaju na stranici LearningWorks For Kids te opisuju svaku od vrsta igara sa svog “tanjura igre”, kao i načine kako se one mogu ispreplitati:
Digitalna igra
Digitalna igra može se definirati kao dobrovoljna, ugodna i energizirajuća aktivnost koja uključuje upotrebu digitalnih tehnologija, uključujući videoigre, internetske stranice, aplikacije, mobilne telefone, iPode, tablete, programe za pisanje, kamere i mnoge druge tehnologije danas dostupne djeci.
Iako postoje kontroverze o vrijednosti takvih tehnologija za razvoj djeteta, puno je dokaza koji pokazuju da je digitalna igra važna komponenta dječje igre. Ne samo da digitalna igra priprema djecu za budućnost u visoko tehnološkom društvu, koje se i dalje razvija; većina istraživanja pokazuje da razumno korištenje digitalnih medija može pridonijeti razvoju vještina kritičkog razmišljanja, poboljšati akademski uspjeh, kao i pružiti vrijedna iskustva za društveni i emocionalni razvoj.
Videoigre u predškolskoj dobi: kako utječu na dječju igru i razvoj
Ipak je ograničavanje ovakve igre imperativ, posebno za mlađu djecu. Uz nadziranje količine vremena koje dijete provodi u digitalnoj igri, također je važno uzeti u obzir što radi tijekom tog vremena, koju vrstu digitalnog sadržaja koristi i koju svrhu digitalna igra ima za njega.
Roditelji trebaju paziti da njihova djeca ne razviju loše navike kao što su:
- Korištenje digitalne igre kao načina samoizolacije, ili pokazivanje znakova depresije ili socijalnog povlačenja provođenjem previše vremena online.
- Smanjenje vremena koje dijete provodi u fizičkim aktivnostima, učenju i nestrukturiranoj igri zbog vremena provedenog u digitalnoj igri.
- Korištenje digitalnih tehnologija kao dadilje, čime se smanjuje količina vremena koje dijete provodi u izravnoj komunikaciji s roditeljima.
- Korištenje digitalne igre samo kao distrakcije ili načina za gubljenje vremena, umjesto kao zdravog dijela uravnoteženog plana igranja.
Socijalna igra
Socijalna igra definira se kao aktivnost u kojoj je angažman i interakcija s drugima ključni aspekt igre. Može uključivati igranje s vršnjacima, braćom i sestrama, roditeljima ili suigračima.
Socijalna igra uključuje aktivnosti poput igranja društvenih igara s članovima obitelji, izrade grupnog projekta u školi, interakcije s drugom djecom na igralištu ili jednostavno druženja i razgovora s prijateljima i članovima obitelji. Socijalna igra lako se kombinira s gotovo svakim drugim oblikom igre – primjerice s aktivnom igrom na sportskoj aktivnosti s vršnjacima, konstruktivnom igrom dok dijete gradi tvrđavu sa svojim prijateljima, igrom u prirodi na izletu s izviđačkom skupinom, ili nestrukturiranom igrom dok se igraju “škole”, “vojske” ili “kuće”.
Socijalna igra je moćan alat za učenje komunikacijskih vještina, pokazivanje empatije i za dijeljenje. Kroz socijalnu igru djeca upoznaju svoje buduće uloge i vježbaju vještine potrebne da dobiju ono što žele, ali i da se prilagode onome što dobivaju.
Kako kod djece poticati empatiju? I mediji vam mogu pomoći u tome
Tradicionalno se socijalna igra smatra aktivnošću u kojoj se svi sudionici izravno angažiraju jedni s drugima. Međutim, u današnjem digitalnom svijetu, socijalna igra obuhvaća i aktivnosti kao što su komunikacija na Facebooku, dopisivanje ili igranje online igara sa svojim vršnjacima. Jedna od uobičajenih društvenih aktivnosti poslije škole je povezivanje s prijateljima na internetu i zajedničko igranje igara za više igrača.
Istraživači Zaklade Joan Ganz Cooney, koja producira Ulicu Sezama, nedavno su skovali pojam “zajednički medijski angažman” kako bi opisali ovaj novi oblik socijalne igre koja uključuje korištenje digitalnih medija u suradnji s drugima. Zajednički medijski angažman obuhvaća i spontana i usmjerena iskustva u kojima ljudi koriste medije zajedno ili promatraju druge tijekom korištenja medija. Oni sugeriraju da zajednički medijski angažman pomaže nastavnicima, roditeljima i drugim odraslima da pomoću medija podrže učenje.
Aktivna igra
Kod aktivne igre ključna komponenta je fizički pokret. Može imati oblik organiziranog sporta, šetnje u šumi, lovice, ili vježbanja uz igraću konzolu. Aktivna igra jedno je od najranijih ponašanja koja predviđaju zdrav životni stil. Aktivna djeca vjerojatnije će postati aktivni, fizički zdravi odrasli. Znanstvenici su nedavno prikupili dokaze koji povezuju intenzivnu tjelesnu aktivnost s boljim upravljanjem stresom, učenjem i poboljšanom pozornošću.
Jedan od rezultata aktivne igre može se vidjeti kod djece koja pokušavaju savladati neki sport. Ta djeca razvijaju vještine vježbanja i upornosti potrebne za uspjeh i u drugim područjima života. Djeca čija se tjelesna aktivnost odvija u okviru organiziranog sporta, imaju priliku naučiti kako igrati po pravilima, doživljavaju radost pobjede i frustraciju gubitka te uče vještine važne u druženju sa suigračima i ostalima.
Aktivna igra lako se može kombinirati s drugim oblicima igre. Djeca koja sudjeluju u aktivnostima koje se većinom odvijaju na otvorenom mogu razviti ljubav prema prirodi i okolišu. Imaginativna, aktivna igra u obliku igranja “vojske” ili airsoft s grupom prijatelja dobra je prilika za kretanje i uzbuđenje. Aktivna se igra može lako kombinirati i s učenjem; možete slušati audioknjige dok idete na šetnju ili čitati zanimljivu knjigu dok vozite sobni bicikl ili vježbate na eliptičnom trenažeru.
Tradicionalni pogled na aktivnu igru nije uključivao upotrebu digitalnih medija. Jedan od najčešćih argumenata protiv igranja videoigara je uvjerenje da igrači samo sjede i gledaju u ekran. Današnji sustavi za igranje temeljeni na pokretu, kao što su Nintendo Wii, Play Station Move, and Xbox 360 Kinect, sve su češće razlog kupnje i igranja videoigara. Brojne studije upućuju na to da tjelesna aktivnost tijekom igranja ovakvih igara troši više kalorija od brzog hodanja i sve dobne skupine (uključujući mnoge mame) izvješćuju o intenzivnoj tjelesnoj aktivnosti i vježbanju uz takve igre.
Kreativna igra
Kreativna igra kod mlađe djece često uključuje maštu i pretvaranje, a kod starije djece inovacije i istraživanje. U kreativnoj igri obično se koriste materijali i alati poput umjetničkog pribora, glazbenih instrumenata ili programskog jezika.
Kreativna igra je prilika da dijete istražuje svoje interese i vještine. To uključuje razvoj umjetničkih talenata poput glazbe ili slikanja, a može uključivati konstruktivnu igru poput izgradnje, mehaničkih ili inženjerskih aktivnosti.
Kreativna se igra često opisuje kao antiteza upotrebi digitalnih medija i tehnologija. Međutim, nedavna istraživanja pokazuju da su djeca koja se igraju uz pomoć digitalnih medija zapravo kreativnija od onih koji ne koriste videoigre i druge tehnologije.
Iako je važno mlađu djecu poticati da se uključe u aktivne, senzomotoričke aktivnosti, postoje brojne mogućnosti za kreativnu igru i u mnogim aplikacijama za računala i tablete. Učenici osnovnih škola koji nauče stvarati vlastite igre i medijske sadržaje pomoću alata kao što su Scratch i Gamestar Mechanic, imaju novi prostor za kreativnost. Za tinejdžere koji se žele odmaknuti od tradicionalnih oblika kreativne igre, digitalni mediji i alati izvrsna su prilika za istraživanje svoje kreativne strane snimanjem videozapisa, uređivanjem multimodalnih prezentacija za školu i stvaranjem glazbe. Raznolikost elektroničkih naprava i alata, kao što su videokamere, softver za pisanje bloga i alati za društveno umrežavanje fantastične su mogućnosti za razvoj kreativnosti i inovacije s tinejdžerima.
Slobodna igra
Slobodna igra je igra bez posebne strukture ili pravila, osim onih koje igrači u trenutku igre dogovore. Odražava važnost igranja radi igranja, bez potrebe za bilo kojim ciljem, ishodom, pobjednicima ili gubitnicima. Slobodna igra važna je za učenje jer potiče znatiželju, apstraktno razmišljanje i vještine rješavanja problema.
Slobodna igra je posebno važna za mlađu djecu jer ih potiče da koriste maštu, isprobavaju nove uloge i sudjeluju u igrama pretvaranja i simboličkim igrama. U mlađoj dobi, igra je češće senzomotorička, usredotočena na fizičke aktivnosti i osjete, a ne na komunikaciju ili usavršavanje u nečemu. Kako djeca odrastaju, važnost slobodne igre u njihovom životu obično slabi, budući da je zamjenjuju organizirane slobodne aktivnosti poput sporta, glazbe, borilačkih vještina ili plesa.
Iako mlađa djeca rijetko koriste tehnologiju u slobodnoj igri, starija djeca mogla bi otkriti da digitalni mediji nude prilike za imaginativnu igru i nestrukturirano istraživanje, u kojima u toj dobi više ne sudjeluju sa svojim prijateljima i vršnjacima. Odigravanje nekog fantastičnog lika u online igri igranja uloga ili jednostavno surfanje internetom u potrazi za zabavnim videozapisima i internetskim stranicama može biti odličan način da se starija djeca zabave van granica neke strukturirane aktivnosti.
Foto: Tim & Selena Middleton on VisualHunt.com / CC BY; LearningWorks For Kids