Kako među učenicima u školskoj filmskoj družini rasporediti zaduženja tijekom snimanja filma? Koje osobine i vještine trebaju imati redatelj, snimatelj, majstor zvuka, novinar, montažer i producent?

Piše: Melita Horvatek Forjan, prof., suvoditeljica Filmske družine ZAG

U školskoj filmskoj družini treba podijeliti zaduženja prije početka snimanja. Dobro je osluškivati učeničke želje i sklonosti i tako ih rasporediti.

Kako osnovati filmsku družinu u školi?

Redatelj

Redatelj je učenik s autoritetom i strpljenjem koji marljivo i zauzeto sudjeluje u svim koracima nastanka filma – od pisanja sinopsisa, scenarija, knjige snimanja te samoga snimanja i montaže. To je učenik koji će tijekom snimanja pregledati je li snimatelj dobro postavio kadar i jesu li sugovornici ili glumci na svojim mjestima. Redatelj će dati znak za početak snimanja (zamolivši prvo sve prisutne za tišinu) kao i znak za završetak snimanja.

Snimatelj

Snimatelj će rado biti učenik koji ima iskustva u snimanju jer je već snimao kućnom kamerom ili mobitelom. Snimatelj treba imati dobro oko i poznavati osnovne zahtjeve dobro postavljena kadra, tj. kompoziciju kadra. To znači: poznavati filmske planove, kutove snimanja i pokrete kamere, odnosno filmska izražajna sredstva.

Svaki kadar stvara drugačiji doživljaj kod gledatelja

Majstor zvuka

Majstor zvuka ili tonac zadužen je za provjeru zvuka za vrijeme snimanja. On procjenjuje kakvoću (kvalitetu) tona u slušalicama i zaustavlja snimanje ako šumovi ometaju radnju ili razgovor koji se snima. Zvukovi u filmu (govor, glazba, šumovi, tišina) pridonose da film bude što vjerniji stvarnosti (realističan).

Bitno je da školske filmske družine imaju dobar mikrofon i slušalice. Dobar mikrofon ne znači nužno i skup mikrofon. Primjerice, trudite se snimiti lijepe kadrove, a onda nerazumljiv i nečist ton upropasti film! Spomenimo i to da je upravo čistoća i jasnoća tona česta boljka i u profesionalnomu filmu, po ocjenama hrvatskih filmskih kritičara.

Kad god je moguće, izjave sugovornika treba snimati u zatvorenu prostoru jer otvoreni prostori “prijete” mnoštvom neželjenih zvukova.

Novinar

Novinar je pri snimanju dokumentarnih filmova ili reportaža nezaobilazan. Za uspješno snimanje, novinar treba imati pripremljena pitanja za sugovornike, a još je važnije da dobro sluša sugovornika i svojim se pitanjima suvislo nadovezuje na sugovornikove odgovore, tj. da vodi razgovor. Dobar novinar ne bi trebao samo čitati unaprijed napisana pitanja bez ikakve dodatne komunikacije i suradnje sa sugovornikom.

Novinar istraživač spremit će se za snimanje tako što će proučiti sve što može naći i saznati o sugovorniku: zanimanje, hobi, obitelj, slobodno vrijeme i slično, te prije snimanja obaviti kratak pripremni razgovor u kojemu će intervjuiranu osobu uputiti u osnovni tijek razgovora. Sugovornicima nije dobro unaprijed dati napisana pitanja jer će naučiti odgovore i razgovor će djelovati umjetno, neće biti prirodan. Kada se snimaju ankete na ulici ili u školi, uz govorljiva i snalažljiva novinara s pravim pitanjima za sugovornike – snimljeni će materijal biti pravi pogodak.

Dokumentarno-igrani film: Zagorka u Zagorki

Redatelj, snimatelj, tonac i novinar osnovna su postava školske filmske ekipe kad se snimaju dokumentarci. U mnogim družinama učenici tijekom snimanja filma mijenjaju uloge – malo su snimatelji, pa tonci i mikromani. Družina može imati i više snimatelja, redatelja tako da svaki član družine sudjeluje u raznim koracima nastanka filma.

Uloge odraslih (učiteljicu, roditelje) u dječjim filmovima trebaju glumiti odrasli. Samo u dječjim filmskim parodijama prolaze uloge djece s nalijepljenim brkovima ili perikama i naočalama dok učenici glume, npr. smušenoga ravnatelja škole, nervozne učiteljice, sporoga domara …

Montažer

Filmska montaža način je povezivanja kadrova kako bi se ostvario smislen slijed. Mnogi teoretičari filma i filmski redatelji montažu smatraju temeljem filmske umjetnosti. Montaža je velik izazov i velika odgovornost. U montaži filma, u pravilu, sudjeluju učenici sedmoga ili osmoga razreda koji su se samostalno ili na satovima informatike upoznali s nekim od montažnih programa (Premier, Movie Maker, Avid, Final Cut…). Ono što je dobro snimljeno, može se loše i nerazumljivo montirati pa će od dobra i zanimljiva materijala ispasti slab filmski rad. Treba mnogo strpljenja i domišljatosti prilikom slaganja odabranih dijelova (kadrova) u cjelinu.

Važno je znati da se i montažom može manipulirati

Ponekad sve članove družine ne treba uključiti u montažu. Previše učenika u prostoriji znači i previše buke, stoga članovima družine treba odrediti točno vrijeme i duljinu boravka u prostoriji za montažu. Dobra montaža podrazumijeva rad u tišini.

Producent

Producent u profesionalnim filmovima predstavnik je tvrtke koja ima potpuni nadzor nad produkcijom, tj. mnogim i važnim poslovima potrebnima za stvaranje i nastajanje filma, te je osoba odgovorna za uspjeh i neuspjeh filma. U školskim filmskim družinama voditeljica ili voditelj družine najpozvanija je osoba da bude producent (Katica za sve), tj. da osigura opremu potrebnu za snimanje, da ishodi sve potrebne dozvole za snimanje, namakne sredstva za stvaranje i premijeru filma. Voditelj družine na tomu se putu često mora boriti s vjetrenjačama jer u svomu radu s učenicima nailazi na nerazumijevanje i mnoga zatvorena vrata.

Nakon snimanja, voditelj će zajedno s učenicima pregledati snimljeni materijal i upozoriti učenike na možebitne pogreške koje u novomu snimanju treba ispraviti. Učenici trebaju biti stručno vođeni tijekom nastanka dječjega filma, a to čini voditelj filmske družine – medijski pedagog, pedagoški i medijski obrazovan za rad s djecom i mladima. Voditelji filmskih družina ujedno su i producenti dječjih filmova.

Foto: Udruga ZAG