U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 8. do 12. travnja 2019. održani su drugi Dani medijske pismenosti.
Cilj je Dana medijske pismenosti osvještavanje javnosti o važnosti medijske pismenosti, osnaživanje građana, posebice djece i mladih vještinama medijske pismenosti, stvaranje platforme za suradnju i razvoj održivih projekata medijske pismenosti, te podrška odgojiteljima i nastavnicima razvojem edukacijskih materijala za medijsko obrazovanje.
Tema koju smo ove godine naglasili je poštovanje prema sebi i drugima u medijima. To uključuje niz podtema, kao što su tolerancija, govor mržnje, lažne vijesti, dezinformacije i manipulacije, poticanje empatije i poštovanje ljudskog dostojanstva te zaštita privatnosti i sigurnost u medijima, na društvenim mrežama i komunikacijskim platformama.
Za Dane medijske pismenosti 2019. pripremljeni su novi obrazovni materijali za rad s djecom i mladima u vrtićima, osnovnim i srednjim školama te za održavanje roditeljskih sastanaka o medijima i medijskoj pismenosti. Organizirano je ukupno 273 predavanja, radionica, filmskih projekcija i drugih događanja u više od 90 gradova i mjesta u Hrvatskoj. U tim aktivnostima sudjelovalo je više od 16 tisuća osoba, od čega 13 tisuća djece i mladih. Kroz program “Djeca upoznaju medije” gotovo tisuću učenika iz 92 osnovne i srednje škole dobilo je priliku posjetiti medijske kuće u Rijeci, Splitu, Osijeku, Puli, Zadru i Zagrebu, gdje su se upoznali s procesom nastanka vijesti i funkcioniranjem medijskih kuća.
U projekt su se kao partneri uključili Hrvatski audiovizualni centar, Hrvatski filmski savez, Hrvatska mreža nezavisnih kinoprikazivača, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, Veleučilište VERN’, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatsko novinarsko društvo, CARNet, Udruga Alterntor, Veleposlanstvo Kraljevine Švedske, Veleposlanstvo Kraljevine Danske, Veleposlanstvo Kraljevine Norveške, Veleposlanstvo Finske, Hrvatska radiotelevizija, Nova TV, RTL televizija, Večernji list, Jutarnji list, Slobodna Dalmacija, Novi list, Glas Slavonije, Slavonski radio, Media servis i Yammat FM, a podršku projektu dao je i Ured pravobraniteljice za djecu.
Više od 270 događanja tijekom 2. Dana medijske pismenosti
U aktivnostima u sklopu 2. Dana medijske pismenosti sudjelovalo je više od 13 000 djece i mladih te oko 1850 obrazovnih djelatnika, a obrazovni materijali za rad s djecom u vrtićima i školama te njihovim roditeljima preuzeti su 25 000 puta te su i dalje dostupni za preuzimanje
Kino kao mjesto filmskog i medijskog obrazovanja
Filmsko-obrazovni program, koji je u sklopu 2. Dana medijske pismenosti organizirao HAVC u suradnji s Kino mrežom i Hrvatskim filmskim savezom, održan je u 12 neovisnih kina diljem Hrvatske. Ukupno je sudjelovalo više od 2000 djece i mladih, kao i preko 150 nastavnika i stručnih suradnika
Gotovo tisuću učenika iz prve je ruke saznalo kako nastaju vijesti
U sklopu 2. Dana medijske pismenosti 11 medijskih kuća u šest hrvatskih gradova otvorilo je vrata svojih redakcija učenicima iz cijele Hrvatske i omogućilo da ‘djeca upoznaju medije’
Kako se odabiru teme za Dnevnik?
Kako bi zadovoljili potrebe raznovrsne publike, urednici slažu središnje informativne emisije po principu švedskog stola, u kojem nude za svakoga po nešto – saznali su učenici na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Novoj TV
Stručni skupovi o medijskoj pismenosti za učitelje i nastavnike
U sklopu 2. Dana medijske pismenosti održani su stručni skupovi u Splitu, Rijeci i Zagrebu, na kojima je oko 400 učitelja i nastavnika dobilo ideje kako koristiti medije u nastavi, s učenicima analizirati medijske sadržaje i poticati ih na kritičko razmišljanje
Rasprava na učeničkom kolegiju: koje su teme najbolje za naslovnicu
Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Jutarnjem listu, novinar i urednik Željko Trkanjec učenike je podijelio u skupine – po novinskim rubrikama. Svaka je skupina odabrala tri aktualne teme iz svog područja pa su na glasnom i prilično veselom kolegiju jedni pred drugima branili svoje teme i pokušavali dobiti naslovnicu
Javite nam kako ste obilježili 2. Dane medijske pismenosti
Pozivamo sve koji su organizirali neki događaj ili aktivnost u sklopu 2. Dana medijske pismenosti da nam se jave s povratnim informacijama. Zanimaju nas vaša iskustva i ideje, kako bismo ih ugradili u sljedeće Dane medijske pismenosti, kao i u redovni sadržaj portala medijskapismenost.hr
Pomoć djeci da bolje razumiju medije i razlikuju istinite od lažnih vijesti
‘Važno mi je da učenici nauče misliti svojom glavom i kritički pristupati svemu što vide, čuju i pročitaju’, rekla nam je profesorica Vesna Samardžić iz OŠ Ivana Lovrića u Sinju, koja je svoje učenice dovela na radionicu ‘Djeca upoznaju medije’ u Slobodnoj Dalmaciji
Svaki dan u redakciji je drugačiji
Osnovnoškolci i srednjoškolci, koji su sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ na RTL-u, saznali su kako izgleda dnevni ritam televizijske redakcije i što sve rade urednici i voditelji, a učenike Medicinske škole iz Varaždina pitali smo kako zamišljaju idealan TV dnevnik
Pobjednici filmskog natječaja ‘Poštujem sebe i druge u medijima’
Među 24 filma prijavljena na natječaj u sklopu 2. Dana medijske pismenosti, predstavnici Agencije za elektroničke medije, Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i Hrvatskog filmskog saveza, odabrali su najbolje filmove u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj kategoriji
Dokumentarac ‘Facebookistan’ i panel o ljudskim pravima na internetu
Učenici 8 zagrebačkih srednjih škola pogledali su u Kinu Tuškanac danski dokumentarni film Facebookistan i poslije sudjelovali u raspravi o odgovornom korišenju društvenih mreža
Dani medijske pismenosti 2019. – Raspored događanja
Proučite raspored predavanja, radionica i drugih aktivnosti koje će se održati povodom Dana medijske pismenosti 2019. Provjerite što se događa u vašoj blizini i uključite se
Dva predavanja finskog stručnjaka za medijsku pismenost i dezinformacije
U sklopu 2. Dana medijske pismenosti, Zagreb će posjetiti Mikko Salo, osnivač finske organizacije za provjeru činjenica FactBaari i savjetnik Europske komisije za pitanja lažnih vijesti i dezinformacija na internetu. Održat će predavanje 11. travnja u 13.45 na Fakultetu političkih znanosti, a u 18 sati i u Hrvatskom novinarskom društvu
Dobar početak s medijima – vodič za roditelje djece od 0 do 6 godina
Stručnjaci za medijsku pismenost slažu se da s medijskim opismenjavanjem djece trebamo započeti od trenutka kada počnu koristiti medije. Ova brošura, namijenjena roditeljima najmlađe djece, vrijedna je pomoć za dobar početak
Youtuberi i influenceri: između privatnih interesa i društvene odgovornosti
O utjecaju youtubera i influencera na društvenim mrežama na djecu i mlade i potrebi regulacije sadržaja raspravljalo se na panel diskusiji u sklopu 2. Dana medijske pismenosti, 8. travnja na Sveučilištu VERN’
‘Od sada ću radio slušati na drugačiji način’
Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Yammat FM-u, učenici Osnovne škole Donja Stubica u samo su nekoliko sati napredovali od publike koja u radiju uživa isključivo u glazbi do malih medijskih stručnjaka s vlastitom radijskom emisijom
Održite roditeljski sastanak o medijima i medijskoj pismenosti
Kao pomoć odgojiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima u vođenju roditeljskih sastanaka na temu poticanja medijske pismenosti kod djece, u sklopu 2. Dana medijske pismenosti pripremljeni su materijali pod nazivom ‘Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija’
Uz crnu, djeca u novinama žele i bijelu kroniku
Učenici iz Osnovne škole Dalj na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Glasu Slavonije naučili su se služiti novinarskim žargonom, tako da sada znaju da prijelom u novinarstvu nema veze s kostima, kao što ni šlager nema veze sa šlagom. Bili su i na terenu te poslije napisali svoju reportažu
Materijali za radionice u vrtićima, osnovnim i srednjim školama
Preuzmite obrazovne materijale koje su za 2. Dane medijske pismenosti pripremili domaći stručnjaci i održite barem jedan sat, odnosno radionicu medijske pismenosti za djecu u svom vrtiću ili školi
Samo 8% hrvatskih građana učilo je kritički sagledavati medijske sadržaje
Istraživanje Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a uoči 2. Dana medijske pismenosti potvrđuje potrebu za medijskim obrazovanjem i važnost inicijativa koje promiču medijsku pismenosti
Kritičko mišljenje i poštovanje u medijima u fokusu Dana medijske pismenosti
Drugi Dani medijske pismenosti, s više od 180 događanja kojima je cilj informiranje i educiranje o medijskoj pismenosti, najavljeni su 1. travnja na konferenciji za novinare u zagrebačkoj Školi za grafiku, dizajn i medijsku produkciju
Filmsko-obrazovni program u neovisnim kinima diljem Hrvatske
U sklopu 2. Dana medijske pismenosti, od 8. do 12. travnja u dvanaest se neovisnih kina diljem Hrvatske održava poseban filmsko-obrazovni program namijenjen učenicima starijih razreda osnovne te srednje škole
Priručnik za korištenje filma u razrednoj i nastavi medijske kulture
Film ‘Moj dida je pao s Marsa’ ima pozitivno stručno mišljenje i preporuku Ministarstva znanosti i obrazovanja učenicima osnovnih škola, a prate ga edukativni materijali za pripremu nastave s radnim listićima te prijedlozima aktivnosti i zadataka za učenike
Upoznavanje s ulogom novinara i drugih medijskih profesionalaca
Ključne stvari o novinarstvu, različitim zanimanjima i radu u redakciji, ali i u tiskari saznali su učenici koje je Novi list ugostio na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ u sklopu 2. Dana medijske pismenosti
Od uredničkog kolegija do novina spremih za tisak
Učenice Osnovne škole Ivana Meštrovića posjetile su redakciju Večernjeg lista u sklopu radionica ‘Djeca upoznaju medije’ i prvi se put susrele s funkcioniranjem jedne novinske redakcije i procesom stvaranja novina, a dobile su priliku napraviti i svoj mali Večernjak
Organizirajte predavanje ili radionicu povodom Dana medijske pismenosti
Obavijestite nas o događajima i aktivnostima koje organizirate, kako bismo ih mogli uključiti u Raspored događanja te vam poslati plakate i pakete naših tiskanih publikacija
‘Za minutu javljanja u eter potrebno je puno pripreme’
Učenici jedne osnovne i jedne srednje škole, koji su prošlog tjedna sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ u redakciji Media servisa naučili su puno novih stvari o specifičnostima rada na radiju, a najhrabriji su se i sami javljali u eter
Prva radionica ‘Djeca upoznaju medije’ održana na HRT-u
Hrvatska radiotelevizija prva je ugostila jednu od ukupno 100 skupina učenika prijavljenih za sudjelovanje na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ koje se i ove godine održavaju u sklopu Dana medijske pismenosti
Šaljemo publikacije u knjižnice, vrtiće, škole, udruge… Prijavite se!
Povodom 2. Dana medijske pismenosti, koji će se održati od 8. do 12. travnja 2019., pozivamo knjižnice, vrtiće, škole, udruge i druge ustanove da se prijave kako bismo im poslali tiskane primjerke knjižica ‘Djeca i mediji’ i ‘Slikovnica o medijima’
Filmski natječaj za djecu i mlade: Poštujem sebe i druge u medijma
Snimite svoj kratki film ili video o govoru mržnje, dezinformacijama i manipulacijama, odnosno o toleranciji, empatiji i poštovanju ljudskog dostojanstva, zaštiti privatnosti i sigurnosti u medijima i prijavite ga na natječaj u sklopu Dana medijske pismenosti
Djeca upoznaju medije: radionice za djecu i mlade u medijskim kućama
U sklopu Dana medijske pismenosti, i ove će se godine održati radionice ‘Djeca upoznaju medije’. Vodeće medijske kuće u šest gradova ugostit će učenike osnovnih i srednjih škola i pružiti im priliku da na jedan dan postanu novinari, urednici, voditelji…
Rezultati prvih Dana medijske pismenosti u Hrvatskoj
Procjenjuje se da je u aktivnostima i predavanjima Dana medijske pismenosti sudjelovalo više od 5 i pol tisuća djece i mladih, a njih još tisuću iz 90 osnovnih i srednjih škola posjetilo je medijske kuće u sklopu aktivnosti Djeca upoznaju medije
Materijali za preuzimanje
Plakat Dana medijske pismenosti 2019.
FAKE≠FACT: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učioinicu
Materijali za srednje škole
FAKE ≠ FACT plakat za učionicu
Radionica Oglasi
Radionički materijali za dječje vrtiće – za djecu od 6 do 7 godina
Prikriveno oglašavanje
Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 1. do 4. razreda
Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu
Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 5. do 8. razreda
Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje
Nastavni materijali za srednje škole – za učenike od 1. do 4. razreda
Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak
Vodič za roditelje predškolaca
Moj dida je pao s Marsa
Međuzvjezdani flmološko-metodički priručnik
I dalje možete preuzeti i koristiti materijale koje su Agencija za elektroničke medije i UNICEF objavili u sklopu 1. Dana medijske pismenosti:
Slikovnica o medijima
Medijska pismenost za najmlađe
Djeca i mediji
Knjižica za roditelje i skrbnike djece
Radionica optičkih igračaka
Radionički materijali za vrtiće za djecu od 5 do 7 godina
Pozitivni i negativni medijski sadržaji
Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda
Sigurnost djece na internetu i elektroničko nasilje
Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 5. do 8. razreda
Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti
Nastavni materijali za srednje škole za učenike od 1. do 4. razreda