Dani medijske pismenosti 2019.

U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 8. do 12. travnja 2019. održani su drugi Dani medijske pismenosti.

Cilj je Dana medijske pismenosti osvještavanje javnosti o važnosti medijske pismenosti, osnaživanje građana, posebice djece i mladih vještinama medijske pismenosti, stvaranje platforme za suradnju i razvoj održivih projekata medijske pismenosti, te podrška odgojiteljima i nastavnicima razvojem edukacijskih materijala za medijsko obrazovanje.

Tema koju smo ove godine naglasili je poštovanje prema sebi i drugima u medijima. To uključuje niz podtema, kao što su tolerancija, govor mržnje, lažne vijesti, dezinformacije i manipulacije, poticanje empatije i poštovanje ljudskog dostojanstva te zaštita privatnosti i sigurnost u medijima, na društvenim mrežama i komunikacijskim platformama.

Za Dane medijske pismenosti 2019. pripremljeni su novi obrazovni materijali za rad s djecom i mladima u vrtićima, osnovnim i srednjim školama te za održavanje roditeljskih sastanaka o medijima i medijskoj pismenosti. Organizirano je ukupno 273 predavanja, radionica, filmskih projekcija i drugih događanja u više od 90 gradova i mjesta u Hrvatskoj. U tim aktivnostima sudjelovalo je više od 16 tisuća osoba, od čega 13 tisuća djece i mladih. Kroz program “Djeca upoznaju medije” gotovo tisuću učenika iz 92 osnovne i srednje škole dobilo je priliku posjetiti medijske kuće u Rijeci, Splitu, Osijeku, Puli, Zadru i Zagrebu, gdje su se upoznali s procesom nastanka vijesti i funkcioniranjem medijskih kuća.

U projekt su se kao partneri uključili Hrvatski audiovizualni centar, Hrvatski filmski savez, Hrvatska mreža nezavisnih kinoprikazivača, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, Veleučilište VERN’, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatsko novinarsko društvo, CARNet, Udruga Alterntor, Veleposlanstvo Kraljevine Švedske, Veleposlanstvo Kraljevine Danske, Veleposlanstvo Kraljevine Norveške, Veleposlanstvo Finske, Hrvatska radiotelevizija, Nova TV, RTL televizija, Večernji list, Jutarnji list, Slobodna Dalmacija, Novi list, Glas Slavonije, Slavonski radio, Media servis i Yammat FM, a podršku projektu dao je i Ured pravobraniteljice za djecu.

Više od 270 događanja tijekom 2. Dana medijske pismenosti

U aktivnostima u sklopu 2. Dana medijske pismenosti sudjelovalo je više od 13 000 djece i mladih te oko 1850 obrazovnih djelatnika, a obrazovni materijali za rad s djecom u vrtićima i školama te njihovim roditeljima preuzeti su 25 000 puta te su i dalje dostupni za preuzimanje

Kino kao mjesto filmskog i medijskog obrazovanja

Filmsko-obrazovni program, koji je u sklopu 2. Dana medijske pismenosti organizirao HAVC u suradnji s Kino mrežom i Hrvatskim filmskim savezom, održan je u 12 neovisnih kina diljem Hrvatske. Ukupno je sudjelovalo više od 2000 djece i mladih, kao i preko 150 nastavnika i stručnih suradnika

Kako se odabiru teme za Dnevnik?

Kako bi zadovoljili potrebe raznovrsne publike, urednici slažu središnje informativne emisije po principu švedskog stola, u kojem nude za svakoga po nešto – saznali su učenici na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Novoj TV

Stručni skupovi o medijskoj pismenosti za učitelje i nastavnike

U sklopu 2. Dana medijske pismenosti održani su stručni skupovi u Splitu, Rijeci i Zagrebu, na kojima je oko 400 učitelja i nastavnika dobilo ideje kako koristiti medije u nastavi, s učenicima analizirati medijske sadržaje i poticati ih na kritičko razmišljanje

Rasprava na učeničkom kolegiju: koje su teme najbolje za naslovnicu

Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Jutarnjem listu, novinar i urednik Željko Trkanjec učenike je podijelio u skupine – po novinskim rubrikama. Svaka je skupina odabrala tri aktualne teme iz svog područja pa su na glasnom i prilično veselom kolegiju jedni pred drugima branili svoje teme i pokušavali dobiti naslovnicu

Javite nam kako ste obilježili 2. Dane medijske pismenosti

Pozivamo sve koji su organizirali neki događaj ili aktivnost u sklopu 2. Dana medijske pismenosti da nam se jave s povratnim informacijama. Zanimaju nas vaša iskustva i ideje, kako bismo ih ugradili u sljedeće Dane medijske pismenosti, kao i u redovni sadržaj portala medijskapismenost.hr

Svaki dan u redakciji je drugačiji

Osnovnoškolci i srednjoškolci, koji su sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ na RTL-u, saznali su kako izgleda dnevni ritam televizijske redakcije i što sve rade urednici i voditelji, a učenike Medicinske škole iz Varaždina pitali smo kako zamišljaju idealan TV dnevnik

Dva predavanja finskog stručnjaka za medijsku pismenost i dezinformacije

U sklopu 2. Dana medijske pismenosti, Zagreb će posjetiti Mikko Salo, osnivač finske organizacije za provjeru činjenica FactBaari i savjetnik Europske komisije za pitanja lažnih vijesti i dezinformacija na internetu. Održat će predavanje 11. travnja u 13.45 na Fakultetu političkih znanosti, a u 18 sati i u Hrvatskom novinarskom društvu

‘Od sada ću radio slušati na drugačiji način’

Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Yammat FM-u, učenici Osnovne škole Donja Stubica u samo su nekoliko sati napredovali od publike koja u radiju uživa isključivo u glazbi do malih medijskih stručnjaka s vlastitom radijskom emisijom

Održite roditeljski sastanak o medijima i medijskoj pismenosti

Kao pomoć odgojiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima u vođenju roditeljskih sastanaka na temu poticanja medijske pismenosti kod djece, u sklopu 2. Dana medijske pismenosti pripremljeni su materijali pod nazivom ‘Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija’

Uz crnu, djeca u novinama žele i bijelu kroniku

Učenici iz Osnovne škole Dalj na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Glasu Slavonije naučili su se služiti novinarskim žargonom, tako da sada znaju da prijelom u novinarstvu nema veze s kostima, kao što ni šlager nema veze sa šlagom. Bili su i na terenu te poslije napisali svoju reportažu

Od uredničkog kolegija do novina spremih za tisak

Učenice Osnovne škole Ivana Meštrovića posjetile su redakciju Večernjeg lista u sklopu radionica ‘Djeca upoznaju medije’ i prvi se put susrele s funkcioniranjem jedne novinske redakcije i procesom stvaranja novina, a dobile su priliku napraviti i svoj mali Večernjak

‘Za minutu javljanja u eter potrebno je puno pripreme’

Učenici jedne osnovne i jedne srednje škole, koji su prošlog tjedna sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ u redakciji Media servisa naučili su puno novih stvari o specifičnostima rada na radiju, a najhrabriji su se i sami javljali u eter

Rezultati prvih Dana medijske pismenosti u Hrvatskoj

Procjenjuje se da je u aktivnostima i predavanjima Dana medijske pismenosti sudjelovalo više od 5 i pol tisuća djece i mladih, a njih još tisuću iz 90 osnovnih i srednjih škola posjetilo je medijske kuće u sklopu aktivnosti Djeca upoznaju medije

Materijali za preuzimanje

Plakat Dana medijske pismenosti 2019.

FAKE≠FACT: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učioinicu

Materijali za srednje škole

FAKE ≠ FACT plakat za učionicu

Radionica Oglasi

Radionički materijali za dječje vrtiće – za djecu od 6 do 7 godina

 

Prikriveno oglašavanje

Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 1. do 4. razreda

 

Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu

Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 5. do 8. razreda

Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje

Nastavni materijali za srednje škole – za učenike od 1. do 4. razreda

Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija
Priprema za roditeljske sastanke u dječjim vrtićima
Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija
Priprema za roditeljske sastanke od 1. do 4. razreda osnovne škole
Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija
Priprema za roditeljske sastanke od 5. do 8. razreda osnovne škole

Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak

Vodič za roditelje predškolaca

Moj dida je pao s Marsa

Međuzvjezdani flmološko-metodički priručnik

I dalje možete preuzeti i koristiti materijale koje su Agencija za elektroničke medije i UNICEF objavili u sklopu 1. Dana medijske pismenosti:

Slikovnica o medijima

Medijska pismenost za najmlađe

Djeca i mediji

Knjižica za roditelje i skrbnike djece

Radionica optičkih igračaka

Radionički materijali za vrtiće za djecu od 5 do 7 godina

Pozitivni i negativni medijski sadržaji

Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda

Sigurnost djece na internetu i elektroničko nasilje

Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 5. do 8. razreda

Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti

Nastavni materijali za srednje škole za učenike od 1. do 4. razreda

OBRAZOVNI MATERIJALI

VIDEOLEKCIJE

Infografike

IDEOLOŠKI IZAZOV

ONLINE IGRA

Preporuke za zaštitu djece

Birajmo što gledamo

PIŠITE NAM