5. Dani medijske pismenosti u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i uz podršku Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, održavaju se od 2. do 8. svibnja 2022., s aktivnostima i tijekom cijelog svibnja.
Glavni ciljevi projekta su podizanje svijesti javnosti o važnosti medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima, stvaranje prilika za medijsko obrazovanje što većeg broja građana, posebice djece i mladih, te podrška nastavnicima i odgojiteljima osiguravanjem obrazovnih materijala za razvoj medijske pismenosti.
Na portalu medijskapismenost.hr, koji je glavna komunikacijska platforma Dana medijske pismenosti, već je dostupan 31 obrazovnih materijala i 20 video lekcija, koji su od objave prvih materijala 2018. do sada preuzeti više od pola milijuna puta.
U projekt se uključuju brojni vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove koje organiziraju predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge događaje – uživo ili online. Saznajte kako se uključiti i ako organizirate svoj događaj, prijavite nam ga do 15. svibnja putem obrasca, kako bismo ga najavili u Rasporedu događanja.
U sklopu Dana medijske pismenosti organiziran je i filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce na temu “Influenceri i mi“, koji je bio otvoren do 15. travnja.
Ove godine u fokusu Dana medijske pismenosti je važnost medijskog obrazovanja s naglaskom na kritičko razmišljanje, razumijevanje kako mediji funkcioniraju, prepoznavanje dezinformacija te razumijevanje utjecaja influencera, prikrivenog oglašavanja i algoritama koji određuju koje informacije i sadržaji nam se nude na internetu i društvenim mrežama i tako utječu na naše stavove i stvaranje slike o svijetu oko nas, ključnim društvenim temama i događajima.
Potrebu za isticanjem upravo ovih tema pokazali su rezultati međunarodnog projekta EduMediaTesta, u sklopu kojeg je 2021. provedeno testiranje razine medijske pismenosti 2353 učenika iz 15 srednjih škola diljem Hrvatske. EduMediaTest je pokazao da srednjoškolci nisu dovoljno upoznati s načinom funkcioniranja medija i digitalnih platformi, niti dovoljno svjesni da se medijske poruke proizvode prema određenim pravilima i da mogu imati dodatno ili skriveno značenje, odnosno da imaju nedostatne vještine za kritičko razumijevanje sadržaja, kao i za prepoznavanje dezinformacija.
Mladi i mediji – rezultati ankete
Mladi u Hrvatskoj prepoznaju važnost medijskog obrazovanja i žele više sadržaja vezanih uz medijsku pismenost u školi. Najviše ih zanima kako prepoznati lažne vijesti i dezinformacije te kako korištenje društvenih mreža utječe na mentalno zdravlje
Rezultati Dana medijske pismenosti: 558 događanja s više od 33 000 sudionika
U vrtićima, osnovnim i srednjim školama, na fakultetima, u knjižnicama, kinima, udrugama i drugim ustanovama diljem Hrvatske u svibnju 2022. u sklopu 5. Dana medijske pismenosti održano je 558 događanja s više od 1500 aktivnosti za djecu i mlade, roditelje, odgojno-obrazovne djelatnike i sve zainteresirane građane
Priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi
‘Vodič za srebrne surfere’ sadrži korisne informacije i savjete za korištenje interneta i društvenih mreža za osobe treće životne dobi te prijedloge vježbi koje se mogu provoditi u domovima za starije osobe, udrugama umirovljenika i knjižnicama, ili pak samostalno
Snimka predavanja o ekonomiji pažnje, dezinformacijama i ratu u Ukrajini
Pogledajte snimku webinara o dezinformacijama, organiziranog u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, na kojem su predavanja održali danski filozof Vincent F. Hendricks i vojna analitičarka Jeanette Serritzlev
Raspored događanja – Dani medijske pismenosti 2022.
Proučite raspored predavanja, radionica i drugih aktivnosti koje će se održati povodom Dana medijske pismenosti 2022., uživo i online
Film ‘Influencerica’ srednjoškolce je potaknuo na raspravu
Učenici srednjih škola iz Duge Rese, Ogulina, Vinkovaca i Zagreba sudjelovali su na projekciji i analizi filma ‘Influencerica’ održanoj u sklopu 5. Dana medijske pismenosti u zagrebačkom Kinu Tuškanac
Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića: finski primjer
Donosimo vam snimku predavanja koje je Julia Alajärvi, viša savjetnica u finskom Nacionalnom audiovizualnom institutu (KAVI) održala na stručnom skupu koji su u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organizirali Agencija za elektroničke medije, Ured UNICEF-a za Hrvatsku, Veleposlanstvo Republike Finske i Agencija za odgoj i obrazovanje
Svaki treći učenik i student loše se osjeća zbog sadržaja na društvenim mrežama
Istraživanje provedeno uoči 5. Dana medijske pismenosti pokazalo je da učenici i studenti osjećaju negativne utjecaje društvenih mreža na mentalno zdravlje, a 81% ih smatra da obrazovanje iz područja medijske pismenosti treba biti značajnije uključeno u školske kurikule
Djeca i mladi žele više medijske pismenosti u školama
‘Da za medijsko obrazovanje postoji interes pokazuje i više od 500 događanja tijekom ovogodišnjih Dana medijske pismenosti i više od 600 tisuća preuzimanja naših obrazovnih materijala’, rekao je Robert Tomljenović, a Regina M. Castillo istaknula je da bi medijsko obrazovanje trebalo biti snažnije ugrađeno u obrazovni sustav
Videolekcija: Algoritmi koji prate naše digitalne tragove
Donosimo vam videolekciju o algoritmima, koju je u sklopu 5. Dana medijske pismenosti pripremila magistra komunikologije Leali Osmančević. Nastavnici je mogu iskorisiti za sat medijske pismenosti za učenike viših razreda osnovne škole i srednjoškolce
Nagrađeni filmovi srednjoškolaca o influencerima i njihovom utjecaju na mlade
U srednjoškolskoj kategoriji na filmskom natječaju ‘Influenceri i mi’, održanom u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, pobijedio je film ‘Bon Appétit’ učenica Elektrostrojarske škole u Varaždinu. Filmovi ‘Školski prank’ i ‘Dnevnik ekonomske škole’ dobili su posebna priznanja žirija
Najbolji filmovi osnovnoškolaca na natječaju ‘Influenceri i mi’
Film ‘(NE) imam granicu’ skupine učenika iz Osnovne škole “August Cesarec” Ivankovo pobijedio je u osnovnoškolskoj kategoriji na filmskom natječaju u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, a posebna priznanja dobili su filmovi ‘Svijet influencera’ i ‘Influenceri oko nas’. Pogledajte ih!
Materijali za učenje o novinarstvu – kroz teoriju i praksu
Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola ‘Uvod u novinarstvo’, objavljeni u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, sadrže vježbe uz koje će učenici vježbati kritičko čitanje, gledanje ili slušanje novinarskih sadržaja, pisati i snimati vijesti, raditi intervjue te smišljati kako bi uredili članak na internetskom portalu
Ekonomija pažnje i lažne vijesti: Online predavanja danskih stručnjaka
Na online događaju posvećenom problemu dezinformacija, koji će se održati u četvrtak 5. svibnja u 11 sati u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, predavanja će održati danski filozof Vincent F. Hendricks i vojna analitičarka Jeanette Serritzlev
Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ za osnovne i srednje škole
Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ namijenjen je prvenstveno nastavnicima i voditeljima filmskih i medijskih družina u osnovnim i srednjim školama. U njemu su uz niz primjera objašnjeni filmski planovi, kompozicija slike te značaj i korištenje svjetla i boje u kreiranju audiovizualnog djela, odnosno fotografije, a tu su i prijedlozi 9 vježbi za učenike
Videovodič kroz medije: Kako radi radio
Kako izgleda jedna radio stanica, kako se priprema program i tko sve čini ekipu radija, saznajte iz ovog videa, koji vam donosimo u sklopu 5. Dana medijske pismenosti
Projekcija i analiza filma ‘Influencerica’ za srednjoškolce
Agencija za elektroničke medije, UNICEF, Hrvatski filmski savez i Zagreb Film Festival pozivaju srednjoškolske nastavnike da prijave svoje razrede i s učenicima dođu na projekciju filma ‘Influencerica’, koja će se održati 6. svibnja u Kinu Tuškanac, u sklopu 5. Dana medijske pismenosti
Stručni skup ‘Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića’
U ponedjeljak 2. svibnja u 11 sati održat će se stručni skup za odgojitelje i stručne suradnike u dječjim vrtićima, koji u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organiziraju Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Veleposlanstvom Republike Finske i Agencijom za odgoj i obrazovanje
Uključite se u Dane medijske pismenosti i prijavite nam svoje aktivnosti
Pozivamo sve vrtiće, škole, fakultete, knjižnice, kina, medije, udruge I druge ustanove da u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organiziraju predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge aktivnosti za djecu ili odrasle, uživo ili online
Influenceri i mi: filmski natječaj u sklopu 5. Dana medijske pismenosti
Tema filmskog natječaja koji i ove godine u sklopu Dana medijske pismenosti organiziraju Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez su influenceri i njihov utjecaj na djecu i mlade
Rezultati 4. Dana medijske pismenosti
U sklopu 4. Dana medijske pismenosti održano je više od 260 događanja u kojima je sudjelovalo više od 15 200 djece, mladih i odraslih, a edukativni materijali preuzeti su s portala medijskapismenost.hr više od 75 000 puta
MATERIJALI ZA PREUZIMANJE
Plakat Dana medijske pismenosti 2022.
Infografika: Mladi i mediji
Infografika: Misli svojom glavom u medijskom labirintu.
Vodič za srebrne surfere
Priručnik o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob
Uvod u novinarstvo
Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola o medijima i novinarstvu
Uvod u filmski jezik
Priručnik za osnovne i srednje škole
Dezinformacije
Edukativna brošura i vježbe za razumijevanje problema dezinformacija
Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih
Radni priručnik za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola
Digitalni mediji i mentalno zdravlje
Edukativni materijali za provođenje radionica medijske pismenosti s učenicima osnovnih i srednjih škola
Sexting i sextortion
Nastavni materijal za srednje škole
Veliki podaci i podatkovna ekonomija
Brošura s aktivnostima za učenike 7. i 8. razreda osnovne škole i srednjoškolce
Prikriveno oglašavanje
Nastavni materijali za osnovne škole – za učenike od 1. do 4. razreda
FAKE≠FACT: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učioinicu
Materijali za srednje škole
Obrazovni materijali za preuzimanje
Materijali za razvoj medijske pismenosti djece i mladih – za odgojitelje, nastavnike, roditelje i skrbnike
Videolekcije medijske pismenosti
Videolekcije za predškolce i učenike osnovnih i srednjih škola
Infografike