Marlena Bogdanović, učiteljica 2. a razreda u OŠ Tučepi, povodom 3. Dana medijske pismenosti održala je radionicu o pravilima pristojnog komuniciranja na internetu i uživo, u sklopu koje su njezini učenici, koji od 1. razreda u školi koriste tablete, izradili digitalnu strip-knjigu
Piše: Ana Dokler
Na zadnji dan nastave prije zatvaranja škola zbog panedmije koronavirusa, 13. ožujka 2020. u OŠ Tučepi održana je radionica “Druženje uživo i preko interneta”. U sklopu 3. Dana medijske pismenosti organizirala ju je učiteljica razredne nastave Marlena Bogdanović za učenike svog 2. a razreda, kako bi ih podsjetila na pravila pristojnosti u komunikaciji uživo i online.
Video lekcija: Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu
Tijekom dvosatne radionice učenici su podijelili svoja dosadašnja pozitivna i negativna iskustva druženja s vršnjacima uživo i preko interneta. Definirali smo pojedine nepoželjne oblike ponašanja, kao što su vrijeđanje, ogovaranje, ruganje i isključivanje, kako bi ih učenici u budućnosti mogli lakše prepoznati i prijaviti odraslima. Učenici su igranjem uloga vježbali društveno prihvatljivu komunikaciju, a uz prezentaciju analizirali primjere poželjne i nepoželjne komunikacije u različitim prilikama. Rrazgovarali smo i kako pravilno reagirati ako se nađemo u ulozi žrtve ili promatrača nasilja online ili uživo.
Zatim su učenici, slijedeći QR kodiranu poveznicu, izradili po jednu stranicu za razrednu digitalnu strip-knjigu ‘Druženje uživo i online’ s vlastitim savjetima i pravilima ponašanja u komunikaciji sa vršnjacima.
Za izradu strip – knjige koristili smo alat Book Creator. To je odlična aplikacija za izradu digitalnih knjiga, čija je osnovna verzija besplatna, ali se može nadoplatiti i nadograditi.
Zanimljivo je što svi učenici mogu istovremeno uređivati istu knjigu – svatko svoju stranicu, u koju mogu ubacivati slike, videe, snimiti svoj glas i napisati tekst. Tako se iz prve ruke mogu uvjeriti koliko je posla oko uređivanja jedne knjige, ali i kako je zabavno kada imaš tako zgodne multimedijske alate”, ispričala nam je Marlena Bogdanović.
Book Creator je samo jedna od brojnih aplikacija i alata koje koristi u radu sa svojim učenicima, koji od prvog razreda u nastavi koriste tablete. To je praksa s kojom je krenula još s prošlom generacijom učenika, prije šest godina, potaknuta brojnim stručnim usavršavanjima, iskustvima svojih kolega iz Hrvatske i Europe, kao i činjenicom da su izdavačke kuće tada počele nuditi i digitalne verzije udžbenika.
“Educirala sam se na besplatnim online tečajevima u organizaciji EU Schoolnet Academy, eTwwinning, National Geographic… Posjetila sam i brojne obrazovne institucije u Europskoj uniji, educirala se na tečajevima koji su tamo organizirani, posjetila njihove škole i vidjela kako rade s tehnologijom, upijala dobre stvari i učila na njihovim pogreškama. Nakon toga sam kao eTwinning ambasadorica održavala i radionice za druge učiteljima u hrvatskim školama”, kaže Marlena Bogdanović, uvjerena da “učenici današnjice već u nižim razredima osnovne škole trebaju steći osnovna znanja i vještine za pravilno, odgovorno i sigurno korištenje tehnologije.”
Kaže da njezini učenici u školi tablete uvijek koriste svrhovito i pridržavaju se dogovorenih pravila, a često s njima obrađuje teme iz digitalne i medijske pismenosti, najčešće na satovima razrednika i hrvatskog jezika te prilikom rada na projektima.
“Smatram da je medijska pismenost vodeći oblik pismenosti 21. stoljeća. Učenici koriste medije većinu svog vremena dok su budni, ali ih malotko podučava o tome, uključujući i rizike koji postoje na internetu i pravila pristojne komunikacije. Ljudi su na početku komunicirali isključivo govorom, zatim su usavršili pismo i pisanu komunikaciju, dok nove generacije koriste kratke, ali sadržajem bogate oblike komunikacije – video isječke, snimljeni zvuk i sliku, često sve to povezano u jednu poruku.
Mi se odrasli tome moramo prilagoditi i pomoći djeci svojim životnim iskustvom, širinom spoznaja o društvu i svijetu koji nas okružuje”, kaže učiteljica u OŠ Tučepi, koja u školama i udrugama diljem Hrvatske održava radionice kako na svrhovit i razuman način implementirati tehnologiju u svakodnevan rad sa učenicima. Prije nekoliko godina postala je i ambasadorica Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM), koji organizira besplatne radionice o osnovama programiranja i robotike za učitelje, knjižničare i sve ostale koji neposredno rade s djecom, a osim edukacije zainteresiranima donira i opremu.
Preporuke Vijeća Europe o pravima djece u digitalnom svijetu