Ukupno 15 radionica pripremljeno je u sklopu Erasmus+ projekta ‘Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra’, a upute za radionice, prezentacije i zadatci sada su dostupni svim nastavnicima koji kod svojih učenika žele razvijati medijsku pismenost i osnaživati ih za odgovorno digitalno građanstvo
Piše: Ana Dokler
Autorska prava, lažne vijesti, instrumenti manipilacije u medijima, moć slike, privatnost na internetu – neke su od tema radionica opisanih u e-knjizi “Medijska pismenost i digitalno građanstvo”.
Radionice su pripremljene u sklopu Erasmus+ KA 229 projekta “Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra” (“Young journalists of today – responsible digital citizens of tomorrow”), koji od 2019. u partnerstvu provodi pet osnovnih škola iz Hrvatske, Rumunjske, Sjeverne Makedonije, Srbije i Španjolske, a koordinira ga Stojanka Lesički, školska knjižničarka u OŠ Sveti Petar Orehovec.
Jedan od glavnih ciljeva projekta – pokretanje digitalnih školskih listova kako bi učenici kroz novinarsku praksu mogli učiti o medijskoj pismenosti i digitalnom građanstvu – već je ostvaren, a radionice koju su pripremili i za svoje učenike održali nastavnici iz partnerskih škola sada su dostupne kao resurs svim zainteresiranim nastavnicima.
E-knjiga sadrži upute za ukupno 15 radionica s definiranim ciljevima i ishodima, prezentacijama i zadatcima za rad u grupama. Svaka radionica pogodna je za izvođenje u sklopu jednog školskog sata, a većina ih je namijenjena učenicima predmetne nastave (od 5. do 8. razreda), dvije su predviđene za učenike razredne nastave te dvije za roditelje.
“Poticaj da priredimo radionice medijske pismenosti i digitalnog građanstva bio je eTwinning projekt ‘Young and media’ kroz koji smo utvrdili smo da su sadržaji koje naši učenici najradije prate uglavnom usmjereni na poticanje konzumerizma te da su prepuni stereotipa, posebno onih o prihvatljivom izgledu. Analizirajući te sadržaje uočili smo i da znatan dio kreatora tih medijskih sadržaja nema odgovornosti prema informacijama koje plasiraju. Ne drže se profesionalnih i etičkih standarda, a njihovi prilozi često sadrže uvredljive i diskriminatorne poruke te lažne vijesti. Upravo zbog toga, odlučili smo utjecati na medijsku pismenost naših učenika, i to ne samo kroz radionice koje su dostupne u ovoj e-knjizi, nego smo formirali i digitalne časopise u našim školama. U njima naši učenici medijsku pismenost, a time i kritički odnos prema medijima razvijaju tako što i sami pišu. Tako ih nastojimo pripremati i za ulogu aktivnih digitalnih građana. Zato je većina radionica u ovoj e-knjizi namijenjena učiteljima koji kod svojih učenika žele razvijati medijsku pismenost i osnaživati učenike za odgovorno digitalno građanstvo“, stoji u uvodu e-knjige.
Osim u e-knjizi, materijali za radionice na hrvatskom jeziku (kao i jezicima ostalih partnerskih zemalja) dostupni su za preuzimanje i na internetskoj stranici projekta “Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra”.