Obrazovni materijal ‘Ideološki izazov’ pokazuje kako razlikovati temeljne političke metaideologije – pluralizam, populizam i monizam – te učenicima daje zabavan alat s pomoću kojeg mogu samostalno, u bilo kojem medijskom ili političkom tekstu, prepoznati diskurs koji je tipičan za svaku od tih metaideologija
Pripremila: Ana Dokler
Što je ideologija? Koje ideologije postoje? Kako razlikovati ideologije? Kako prepoznati ideologiju u političkim i medijskim porukama?
Na ova pitanja odgovara obrazovni materijal pod nazivom “Ideološki izazov”, koji su u sklopu 3. Dana medijske pismenosti objavili Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku.
Autori edukativne brošure i kviza o političkim ideologijama su Marijana Grbeša, prof. dr. sc i Berto Šalaj, prof. dr. sc. s Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, autori knjige o populizmu “Dobar, loš ili zao? Populizam u Hrvatskoj”, na temelju koje je ovaj materijal i osmišljen.
Kako stoji u uvodu, cilj materijala je skrenuti pozornost na politički govor, kao i na razumijevanje i razlikovanje ključnih političkih metaideologija – pluralizma, populizma i monizma – kako bi se korisnici lakše snalazili u praćenju političkih i demokratskih procesa i vijesti, te uspješnije “čitali” političke i medijske poruke za vrijeme izbornih kampanja, ali i u svakodnevnom životu.
Na temelju materijala nastavnici mogu održati predavanja i edukativne radionice za učenike završnih razreda srednje škole, ali može biti koristan i studentima, kao i svima koji žele utvrditi kako razlikovati temeljne političke metaideologije – pluralizam, populizam i monizam te u bilo kojem medijskoj ili političkom kontekstu prepoznati diskurs koji je tipičan za svaku od tih metaideologija.
Uz pregled ključnih informacija, indikatore pomoću kojih se mogu analizirati medijski tekstovi i politički govor te zabavne igre i kvizove učenici će naučiti analizirati i razumjeti političke i medijske poruke te ih se potiče da kritički čitaju i dekodiraju nastupe i izjave političara, što je u vremenu informacijske zasićenosti, manipulacije informacijama i dezinformacija izuzetno važna kompetencija i neizostavan dio opće medijske pismenosti.