Pogledajte sa svojim učenicima film ‘Prekid’ Školske filmske družine Bunker iz IV. Osnovne škole Varaždin! Ovaj kratki film bio je dio programa 16. Festivala prava djece, a uz njega je objavljena i nastavna priprema za radionicu pod naslovom ‘S mobitelom ili bez mobitela? Pitanje je sad!’ za učenike od 4. do 8. razreda osnovne škole

Pripremila: Ana Kirin

Na školskim hodnicima, ispred učeničkih ormarića odvijaju se ponekad i dramatične scene… Ni Petrina ni Leonova priča nisu iznimke. Napetost raste dok se pojavljuju ispred svojih ormarića. U zraku visi pitanje: sprema li se prekid?

Sinopsis je to kratkog igranog filma Prekid nastalog u produkciji Školske filmske družine Bunker koju u IV. Osnovnoj školi Varaždin vode školska knjižničarka Marina Mavrek i učiteljica hrvatskog jezika Silvija Špiranec. Autori filma su učenici Jura Bencek, Gabrijela Cepanec, Helena Cepanec, Ana Jakopec, Zara Korotaj, Marija Papec, Roko Petrač i Marija Šanjek.

Film je prikazan na 62. Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva djece i 12. Smotri hrvatskog školskog filma, a bio je i dio programa dječjeg stvaralaštva za osnovne škole 16. Festivala prava djece.

Otvoren 16. Festival prava djece s fokusom na prava u digitalnom svijetu

Osim u brojnim osnovnim školama diljem Hrvatske, film je u sklopu Festivala, u suradnji s udrugom Djeca susreću umjetnost, kroz projekt Film u bolnici prikazan i malim pacijentima u Klinici za dječje bolesti, na Zavodu za onkologiju i hematologiju te je ostao još dva mjeseca dostupan na online platformi Film u bolnici.

Kao i svi drugi filmovi iz programa Festivala prava djece, i Prekid je prilagođen za gluhe i nagluhe te za slijepe i slabovidne:

Udruga za promicanje stvaralaštva i jednakih mogućnosti Alternator, organizator Festivala prava djece, uz film je objavila i nastavnu pripremu za radionicu s učenicima od 4. do 8. razreda osnovne škole, koju je napisala Nataša Horvat, magistra edukacije hrvatskog i njemačkog jezika i književnosti, a mi vam je u cijelosti prenosimo:

Naslov radionice: S mobitelom ili bez mobitela? Pitanje je sad!

Film Prekid, Školska filmska družina Bunker IV. OŠ Varaždin, 3’13”

Cilj

Prepoznati koliko smo ovisni o mobilnim uređajima; razumjeti da nam njihovo korištenje treba za svakodnevno funkcioniranje, ali da bismo trebali razmisliti koliko vremena potrošimo na gledanje u mobitel, a koliko na druženje u stvarnom svijetu s drugim živim bićima.

Ishodi – Učenik/ca:

  • Prepoznaje vlastitu (ne)ovisnost o mobilnom uređaju
  • Prepoznaje prednosti i nedostatke mobilnog uređaja
  • Shvaća važnost prisutnosti bez mobitela
  • Razmišlja o tome kako smanjiti svoje vrijeme provedeno na mobitelu

Korelacije

  • Sat razredne zajednice
  • Sat hrvatskog jezika
  • Sat informatike
  • MPT Zdravlje
  • MPT Osobni i socijalni razvoj

Preporučeni razredi

4. – 8. razred osnovne škole

Trajanje

Jedan školski sat (45′)

Potrebni materijali

2 plakata/flipcharta, flomasteri

Napomene

U filmu dvoje učenika ”prekidaju” s mobitelima te ih ostavljaju u školskim ormarićima. Poanta nije da se moramo u potpunosti odreći tih uređaja jer imaju i puno pozitivnih strana, ali treba razmisliti pretjerujemo li ponekad u njihovoj upotrebi i koliko zanemarujemo stvarni život i socijalnu interakciju s drugima uživo.

Preporuke

Predlažemo daljnji rad na temi društvenih mreža i njihovih utjecaja na mentalno zdravlje, kao i ovisnosti o mobitelu, a dodatne korisne informacije možete potražiti u člancima na portalu medijskapismenost.hr:

Štete li društvene mreže mentalnom zdravlju tinejdžera?

Nomofobija: koliko je stvaran naš strah od bivanja bez mobitela?

Tijek aktivnosti

Aktivnost započnite kratkom raspravom. Pitajte učenike/učenice što za njih znači riječ prekid i nastavite razgovor s pitanjima S kime možemo prekinuti? Što možemo prekinuti? Koliko dugo prekid može trajati?

Zatim pokažite učenicima/ama film.

Nakon što pogledaju film upitajte učenike/ice:

  • Je li vas film iznenadio?
  • Jeste li mogli naslutiti s čime će prekinuti?
  • Kako vam se svidio film?
  • S čime su dječak i djevojčica prekinuli?

Zadajte učenicima igru samoprocjene. Recite im da će igrati igru ”Vrijedi za mene. / Ne vrijedi.” Objasnite im upute: Pročitat ću nekoliko tvrdnji/rečenica. Vi trebate vrijedi li ta rečenica za tebe ili ne. Ako vrijedi ustaj, ako ne vrijedi ostani sjediti. Npr. Volim sladoled od vanilije više od čokolade. Oni koji vole vaniliju više od čokolade ustat će, oni koji to ne vole, ostaju sjediti.

Ako je svima jasan zadatak započnite s čitanjem tvrdnji:

  • Imam mobitel.
  • Koristim se mobitelom samo kada trebam nazvati roditelje.
  • Najviše volim igrati igrice na mobitelu.
  • Dnevno provodim vrijeme na mobitelu 1 do 2 sata.
  • Dnevno provodim vrijeme na mobitelu više od 5 sati.
  • Ujutro kad se probudim prvo uzmem mobitel.
  • Kada učim, često provjeravam mobitel.
  • Više se volim družiti s prijateljima online, nego offline.
  • Ne mogu zamisliti život bez mobitela.
  • Mobitel je važan, ali mogu bez njega.

Ponovno pokrenite raspravu nadovezujući se na film: Nakon ove igre, biste li za sebe mogli reći da možete ili ne možete bez mobitela? Biste li vi mogli prekinuti s mobitelom? Zašto? Što mislite zašto su dječak i djevojčica oprostili s mobitelom? Koji bi mogli biti njihovi razlozi?

Pažljivo slušajte njihove odgovore te usmjeravajte raspravu temeljem onog što čujete.

Podijelite učenike u dvije ili više skupina. Jedna skupina neka zapiše 10 razloga zašto ”prekinuti” s mobitelom, a druga grupa neka zapiše zašto nije potrebno prekinuti s mobitelom. Učenicima dajte 10 minuta vremena za raspravu i za pisanje zaključaka. Na kraju učenici jedni drugima prezentiraju razloge( (zaključke) cijelom razredu.

Zadajte učenicima/ama dramsko improvizacijsku vježbu u kojem trebaju osmisliti kratki govor (do 5 rečenica, a može i manje) u kojem raskidaju sa svojim mobitelom i navede mu što će raditi bez njega. Potaknite učenike/ice na maštu i kreativnost te neka u govoru dodaju aktivnosti koje se mogu činiti i bez mobitela. Za pripremu im zadajte 1-2 minute. Dok se učenici/ce pripremaju na ploči zapišite Bez mobitela ću više… Nakon što istekne vrijeme za pripremu, uzmite jedan mobitela koji će poslužiti kao rekvizit i pažljivo slušajte njihove odgovore i zapisujte na ploči koje su aktivnosti u svojim govorima naveli.

Raspravu možete zaključiti: Kao što vidite, ima mnogo toga što se može činiti bez mobitela!

Prijedlog za nastavak aktivnosti

Učenicima/ama možete zadati izazov Jedan dan bez mobitela u kojem učenici na jedan dan ne bi se koristili svojim mobitelima te mogu crtežom ili stripom prikazati ili prepričati što su sve radili bez mobitela. Za osme razrede, ako su upoznati s elementima debate te imaju iskustva s debatom, može se organizirati debata na temu Bez mobitela ili s mobitelom? ili Mobitel – prednosti i mane. Podijelite unaprijed dvije skupine te im zadajte vremena da istraže argumente za i argumente protiv te se unaprijed pripreme zatim odredite datum i organizirajte debatu u kojoj učenici iznose stajališta o mobitelu te njegovim prednostima i manama.

Nastavne pripreme za radionice u osnovnim školama, objavljene u sklopu 16. Festivala prava djece, preuzmite OVDJE.

Film ‘Bez veze’ i radionica o (ne)ovisnosti o pametnim telefonima