Jedna od 10 mjera iz Akcijskog plana za potporu oporavku i transformaciji medijskog i audiovizualnog sektora odnosi se na osnaživanje građana jačanjem medijske pismenosti, što je u skladu s još nizom važnih dokumenata Europske komisije
Pripremila: Ana Dokler
Važnost medijske pismenosti istaknuta je nedavno u još jednom dokumentu Europske komisije. Riječ je o Akcijskom planu za potporu oporavku i transformaciji medijskog i audiovizualnog sektora, koji je Europska komisija usvojila 3. prosinca 2020.
Medijski i audiovizualni sektor ključni su za demokraciju, kulturnu raznolikost i digitalnu autonomiju Europe, a Akcijski plan predstavlja odgovor na posljedice krize koju je u tom sektoru prouzročila pandemija bolesti COVID-19.
“Pandemija je snažno pogodila kulturni i kreativni ekosustav, čiji su sastavni dio informativni mediji i audiovizualna industrija. Tijekom općih ograničenja kretanja u drugom tromjesečju 2020. zabilježen je pad prihoda od oglašavanja od 30 %–80 % u sektoru objavljivanja vijesti i za 20 % u sektoru televizije. Europska mala i srednja medijska poduzeća imaju ozbiljne poteškoće s likvidnošću, nezaposlenost se povećala, a mnogi su medijski stručnjaci i novinari, posebno oni čiji su uvjeti zaposlenja nesigurni ili koji rade kao vanjski suradnici, ostali bez prihoda. U kinima je zabilježeno naglo smanjenje prihoda (gubici koji se procjenjuju na 100 000 EUR mjesečno po dvorani tijekom ograničenja kretanja), a snimanje novih filmova, programa i TV-serija u mnogim je slučajevima zaustavljeno te se često ne može računati na police osiguranja koje mogu pokriti slučajeve kao što je globalna pandemija.
Istodobno, kriza je ubrzala glavne trendove koji su u digitalnoj tehnologiji odavno prisutni. Internetske platforme ojačale su svoj položaj na tržištu, počele nuditi nove usluge i privukle novu publiku tijekom ograničenja kretanja. Nove internetske platforme društvenih medija, uvelike zasnovane na audiovizualnom sadržaju, ostvarile su i rekordan broj preuzimanja, posebno među mladim korisnicima.
Cilj je ove Komunikacije ubrzati oporavak, transformaciju i otpornost medijske industrije“, navodi se u uvodnom dijelu dokumenta.
Jedna od 10 mjera za oporavak medijskog i audiovizualnog sektora odnosi se na osnaživanje građana jačanjem medijske pismenosti, što je u skladu s Akcijskim planom za europsku demokraciju i Aktom o digitalnim uslugama, također iz prosinca 2020., s Akcijskim planom za digitalno obrazovanje 2021.–2027. te s revidiranom Direktivom o audiovizualnim medijskim uslugama.
Okvir za regulaciju internetskih platformi u Europskoj uniji
Revidiranom Direktivom o audiovizualnim medijskim uslugama predviđa se da države članice promiču i uvode mjere za razvoj vještina medijske pismenosti te da bi platforme za razmjenu videozapisa trebale uspostaviti učinkovite mjere i alate za medijsku pismenost te podizati svijest korisnika o njima. Kako bi se osiguralo praktično ispunjenje tih obveza, Europska komisija će s Europskom skupinom regulatora za audiovizualne medijske usluge (ERGA) i drugim stručnjacima, kao i u dijalogu s platformama za razmjenu videozapisa, razviti skup alata za poboljšanje svijesti korisnika, njihovih ključnih vještina i izbora te za pomoć korisnicima u pronalasku raznovrsnijih medijskih sadržaja dostupnih na platformama za razmjenu videozapisa.
Izvještaj o učinkovitosti platformi u borbi protiv dezinformacija
U razvoj, odnosno testiranje i promoviranje skupa alata za razvoj medijske pismenosti, Komisija namjerava uključiti i mlade (studente i mlade novinare), kako bi se osiguralo da se njima učinkovito zadovolje potrebe mlađih korisnika i da ih se dodatno osnaži u internetskom okruženju.
Foto: Gerd Altmann from Pixabay