Kako biti podrška djeci nakon tragičnog događaja u osnovnoj školi u Zagrebu? Prenosimo vam savjete za roditelje koje je objavio Ured UNICEF-a za Hrvatsku, a neki od njih odnose se na praćenje vijesti i razgovor s djecom o onome što su čuli i vidjeli, osobito ako i samostalno koriste medije i društvene mreže
Izvor: UNICEF
Tragedije u školskom okruženju, posebno kada uključuju smrt i ozljede više osoba, velik su izazov i za djecu i za odrasle. Iako će djeca sada neko vrijeme provesti na školskim praznicima, boravak s poznatim i bliskim osobama od povjerenja te povratak uobičajenim dnevnim rutinama donose olakšanje i pomažu u prevladavanju krize. Navodimo nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći u pružanju podrške djetetu.
Pratite svoje dijete i vodite računa o njegovim potrebama
Saznajte kako se dijete osjeća, dajte mu priliku izraziti se i opisati svoje osjećaje. Ako je djetetu teško verbalizirati svoje osjećaje, pomozite mu umirujućim stavom i razumijevanjem. Ako se vi ili vaše dijete teško nosite sa situacijom, potražite pomoć stručnjaka. Na dnu ovog letka nalaze se brojevi telefona za pružanje psihološke podrške.
Što možete reći ili učiniti?
- Važno mi je znati kako si i što ti treba. Ovdje sam za tebe.
- Zagrlite i pomazite dijete, otpjevajte pjesmicu, umirite dijete kad mu je teško, dišite zajedno.
Budite podrška svom djetetu:
- Budite tu, uz dijete, pogotovo kad je teško, slušajte, razgovarajte, zagrlite, osmjehnite se, pitajte kako je bilo vani s prijateljima.
- Imenujte osjećaje i pomognite djetetu da nađe riječi i opiše svoje iskustvo, osobito mlađima – već to što imenujemo svoje emocije i govorimo o stvarima koje ih potiču, pomaže da se osjećamo stabilnije i bolje upravljamo svojim osjećajima.
- Pokažite suosjećanje i prihvatite osjećaje koje dijete opisuje čak iako vi osjećate drugačije.
- Vjerujte djetetu i shvatite ga ozbiljno.
- Zapamtite, razgovarati nije isto što i govoriti.
- U razgovoru ne prekidajte dijete. Slušajte, slušajte i slušajte.
- Nemojte umanjivati ili negirati djetetove osjećaje i ismijavati dijete.
Objasnite događaj na djetetu razumljiv način
- Recite činjenice i koristite se jednostavnim rječnikom kada objašnjavate događaj: “Dogodio se napad na učiteljicu i djecu u školi.”
- Još neke rečenice koje možemo reći i umiriti dijete: “Znam da si uznemiren/a, ljut/a, tužan/na, prestrašen/na i to je normalno.” “Radimo na tome da budemo dobro.” “Tu smo, zajedno smo, volim te.” “Ti nisi ništa kriv.”
Igrajte se (mali) i družite se (veliki)
- Koliko god je to moguće, osigurajte djeci uvjete za igru ili ih slijedite i dopustite im njihove spontane aktivnosti.
- Za adolescente, komunikacija i druženje s vršnjacima nije želja, već razvojna potreba koju je potrebno podržati i poticati.
- Pronađite vrijeme u danu za zajedničku igru i druženje – tada ostavite mobitele sa strane ili barem isključite mobilne podatke ako je važno da ste tu za pozive.
- Smanjite očekivanja – to mogu biti banalne i jednostavne igre, važno je da ste zajedno i da se koliko je moguće odmaknete od teških stvari u kojima jeste.
- Natjerajte se da započnete – to mnogim odraslima bude teško, no nakon par minuta većina se može barem na kratko opustiti. Sjetite se – i malo se broji!
- Ako vam igračke nisu dostupne, igrajte se slovo na slovo, pogađanja životinja, dobacivanja loptom ili nekim predmetom, lovice, križić-kružić, tko može izmisliti smješniji plesni pokret…
Isključite medijske sadržaje
- Nastojte pratiti vijesti kada djeca nisu prisutna, a ako to nije moguće, stavite slušalice. Ako nemate tu mogućnost, nađite jednu odraslu osobu koja će biti s djecom dok vi pogledate vijesti.
- Provjerite s djecom što su čula i vidjela (pogotovo sa starijom djecom kojoj su mediji i društvene mreže dostupni) i ispravite netočne informacije koje možda imaju.
- Probajte odrediti nekoliko sati u danu tijekom kojih ćete isključiti pristup medijskim sadržajima.
- Vodite računa o tome da televizor ili radio nisu kontinuirana zvučna kulisa u prostoru u kojem boravite.
Budite na oprezu kada pratite izvanredne vijesti, osobito ako su uz vas djeca
Potičite fizičku aktivnost
- Odredite prostor i vrijeme u danu za fizičku aktivnost. To može biti šetnja, igra lovice, ples…
- Zapamtite – tjelesna aktivnost jedan je od najboljih pomagača u otpuštanju napetosti koja je prisutna u tijelu.
Ponudite dodatnu sigurnost djetetu
Nemojte se iznenaditi ako je dijete neuobičajeno zahtjevno i nametljivo, usporite svoje dnevne rutine i budite fizički dostupni i podržavajući. Ako shvatite da Vam je prezahtjevno biti s djetetom, priuštite si malu pauzu, udahnite duboko nekoliko puta. Ako shvatite da Vam je teško, možete se uvijek javiti za pomoć na kontakte navedene na dnu.
Obratite pažnju na neverbalne znakove
Pažljivo pratite postoje li neverbalni znaci uznemirenosti. Primjerice, ako se vašem djetetu nakon događaja promijenio apetit ili ima probleme sa spavanjem (ne može usnuti, budi se, nemirno spava ili ima ružne snove), ako vidite da izbjegava razgovor s vama i da ne želi podijeliti kako se osjeća, obratite se za pomoć stručnjacima u školi ili nekoj od stručnih institucija.
Podsjetnici na tragični događaj
Pomozite djetetu da prepozna što ga podsjeća na tragični događaj (ljudi, mjesta, zvuci, mirisi, osjećaji). Važno je djetetu pojasniti razliku između stvarnog događaja i onoga što ga podsjeća na taj događaj. Kada čuje, vidi ili osjeti nešto što ga podsjeća na događaj, može u sebi reći: “Uznemiren/a sam jer me je zvuk plača nekog djeteta podsjetio na događaj u školi. Ali sada sam siguran/a!”.
Neki podsjetnici povezani su s gubitkom bliske osobe (slike, glazba koju su zajedno slušali, mjesta na kojima su bili). Pomozite djetetu da se nosi s ovim podsjetnicima na gubitak i pružite mu dodatnu podršku tijekom vremena.
Normalizacija osjećaja
Objasnite djetetu da su njegove reakcije straha i brige uobičajene u odnosu na situaciju koju je proživjelo. Važno je djetetu pojasniti da postoji razlog za to kako se osjeća i ponaša. Pomozite djetetu razumjeti da se i mnoga druga djeca u toj situaciji osjećaju i ponašaju slično. Nisu sami!
Savjete kako postupiti kada se dijete vraća u školu nakon tragičnog događaja, kao i kontakte ustanova gdje dijete može dobiti stručnu pomoć možete pronaći OVDJE.
UNICEF je također pripremio savjete za djelatnike u školama kako brinuti o sebi nakon traumatskog događaja te savjete za mlade kako se suočiti s tragičnim događajem u kojem je više osoba izgubilo život ili je ozlijeđeno.
Proučite Preporuke za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija
Foto: UNICEF