Pogledajte s djecom nagrađivani njemački film ‘Jako, jako daleko’ i razgovarajte o nošenju s traumama i velikim životnim promjenama, prepoznavanju opasnosti, vršnjačkom nasilju, prihvaćanju različitosti i prijateljstvu
Izvor: Festival prava djece
12. Festival prava djece, čiji se programi ove godine zbog epidemioloških okolnosti provode putem interneta i televizije, otvoren je u petak 9. listopada online panelom “Razgovaramo li s djecom i mladima o mentalnom zdravlju?“. Tema mentalnog zdravlja provlači se i kroz filmove djece i mladih iz programa “Školski objektiv” za osnovne škole i “Mislim, dakle snimam” za srednje škole, kao i obiteljske filmove iz programa “Dobre vibracije“, koji će se, umjesto u kinu, tijekom listopada prikazivati na Hrvatskoj radioteleviziji.
Prvi među njima je nagrađivani njemački film iz 2019. Jako, jako daleko redateljice Sarah Winkenstette, koji se preporučuje za gledanje s djecom od 8 godina nadalje. Može se pogledati na 3. programu HRT-a u subotu 10. listopada u 14.30 i u nedjelju 11. listopada u 11.10 sati.
U filmu se Ben i njegova obitelj moraju se preseliti u obližnji grad, jer će se njihov rušiti kako bi se mogao vaditi ugljen. U novoj školi Ben upoznaje Tariqa, dječaka izbjeglicu iz Sirije. Dvojica pridošlica svoje poznanstvo započinju rivalstvom za mjesto u školskom nogometnom klubu, ali uskoro doznaju kako imaju mnogo toga zajedničkog.
Kao i svi ostali filmovi s Festivala prava djece, film Jako, jako daleko je prilagođen osobama s oštećenjima sluha i vida, odnosno ima titlove za gluhe i nagluhe, a nedjeljna repriza imat će i audiodeskrpciju, tako da ga mogu pratiti i slijepe i slabovidne osobe.
Osobe s oštećenjima vida i sluha imaju pravo na prilagođene filmove
Prijedlozi za razgovor nakon filma
Nakon pogledanog filma razgovarajte s djecom o glavnim temama i problemima:
1. Djeci je ponekad jako teško prilagoditi se promjenama koje se događaju u njihovim životima. Prelazak u novu sredinu, bilo da je riječ o promjeni mjesta stanovanja, škole, sportskog kluba i sl., djeca znaju doživjeti traumatično. Komentirajte kako se sa svime nosio Ben, koliko mu je bilo teško i jesu li njegovi postupci bili dobri i opravdani.
2. Djeca drugačije poimaju opasnost od odraslih, stoga je dobro jednostavnim jezikom im objasniti zašto je nešto opasno. Primjerice, Ben je odlučio sam putovati vlakom bez da je o tome pričao s roditeljima, posjetio je pritom i grad u kojem su radovi, i gdje je zabranjeno hodati zbog miniranja. Sve to moglo je imati ozbiljne posljedice za njega. Pokušajte u razgovoru potaknuti djecu da sama istaknu koje su se sve opasnosti pojavile za Bena. To je dobra vježba koja će im pomoći da i u budućnosti bolje prepoznaju opasne situacije.
3. Ben se, dolaskom u novu školu, susreće s brojnim nepoznatim ljudima. Pričajte s djecom o prihvaćanju, otvorenosti i toleranciji, te im na primjeru Benovog prvog dana škole pokažite kako se ne bi trebali ponašati. U filmu npr. vidimo da u zadnjoj klupi sjedi grupica dječaka, od kojih je jedan od samog početka prema Benu verbalno nasilan. Vršnjačko nasilje velik je problem i česta pojava i važno je da ga djeca znaju prepoznati i na njega reagirati. Potaknite djecu da pomognu osobi u nevolji i da se uvijek obrate nekoj starijoj osobi od povjerenja, bilo u školi ili kod kuće, kako bi se nasilju stalo na kraj.
4. Dječak Tariq se u novu sredinu doselio nakon dugog i napornog putovanja iz Sirije, odakle je pobjegao od rata. Koristeći njegov primjer ukažite djeci na nekoliko važnih tema. Prva među njima su izbjeglice. Važno je da djeca shvate zašto i kako u Europu pristižu ljudi iz ratom pogođenih područja. Potaknite ih na toleranciju i otvorenost, kako bi pomogli svojim vršnjacima u integraciji u društvo. Također, pričajte s djecom o traumama i kako se s njima nositi na najbolji mogući način. Strah i panika koju kod djece mogu izazvati negativni događaji mogu kasnije utjecati na razvoj njihovog mentalnog zdravlja. Potičite djecu na dijalog, posebno kad su u pitanju emocije.
Više o Festivalu prava djece saznajte na službenoj internetskoj stranici.
Lica od skica: radeći ovaj animirani film, djeca su istraživala svoje emocije