U nizozemskom istraživanju, djeca koja su pogledala isječak iz filma ‘Auti’ u kojem se Munjeviti Jurić odriče pobjede kako bi pomogao starom šampionu Kingu da završi utrku, bila su spremnija pomoći prijatelju u rješavanju zadatka, nego djeca koja su pogledala isječak u kojem nisu prikazana pomagačka ponašanja
Piše: Ana Dokler
Ako vaše dijete voli Munjevitog Jurića i druge likove iz animiranog filma Auti, i već ga je tko zna koliko puta pogledalo, svidjet će vam se ova vijest: nova nizozemska studija, objavljena u časopisu Journal of Children and Media, upravo je na primjeru Auta pokazala da gledanje Disneyevih animiranih filmova u kojima likovi pomažu jedni drugima potiče i djecu na takvo ponašanje, barem kratkoročno.
Auti 3: animirani film pun akcije sa snažnom feminističkom porukom
U istraživanju je sudjelovalo 113 djece u dobi od sedam do 11 godina i njihovi prijatelji. Djeci u eksperimentalnoj skupini prikazan je isječak iz originalnog filma Auti iz 2006., u kojem se glavni lik, Munjeviti Jurić odriče pobjede kako bi pomogao starom šampionu Kingu da završi utrku. Djeca iz kontrolne skupine gledala su isječak iz istog filma, u kojem nisu prikazana pomagačka ponašanja.
Nakon toga je svako dijete iz obje skupine, u paru sa svojim prijateljem dobilo zadatak da pronađe razlike na nizu slika. Prijatelj je dobio teži zadatak, a pokazalo se da su djeca koja su gledala prvi isječak bila spremnija pomoći, iako bi to njih same omelo u izvršavanju zadatka. Više puta su spontano pomogla prijatelju i više vremena potrošila na pomaganje, nego djeca koja su gledala drugi isječak.
Autorice studije, Rebecca N. H. de Leeuw i Christa A. van der Laan sa Sveučilišta Radboud, smatraju da “ovi rezultati ukazuju da Disney možda ipak nije samo zabava”. Navode kako Disneyevi filmovi često sadrže važne životne poduke, koje inspiriraju djecu da se u skladu s njima i ponašaju, barem neposredno nakon gledanja.
Treba napomenuti kako je većina ispitane djece iz obje skupine i ranije gledala Aute i druge Disneyeve filmove, no to nije utjecalo na njihovu spremnost na pomaganje. Zato za neka buduća istraživanja ostaje pitanje kako ovakav pozitivan kratkoročni utjecaj na dječje ponašanje učiniti dugoročnim.
U tome bi važna mogla biti uloga roditelja, koja u ovoj studiji nije uzeta u obzir, iako, kako i autorice navode, “aktivno posredovanje roditelja ima ključnu ulogu kod utjecaja medija na djecu”.
“Roditelji mogu naglasiti (moralne) poruke koje smatraju važnima, odnosno ublažiti one koje nisu u skladu s njihovim uvjerenjima. Ako roditelji to rade na način koji podržava dječju autonomiju, djeca će biti prijemčljivija”, poručuju autorice studije.
Prisutnost roditelja tijekom gledanja televizije mijenja rad djetetova mozga