Kada osoba prati nečiji sadržaj na društvenim mrežama, važno je promisliti promatra li ga kao svoj uzor ili kao nedostižnog idola. Iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’ prenosimo vam poglavlje o influencerima i uzorima
Izvor: Sabina Mandić, Sanja Radić Bursać, Josipa Mihić, Miranda Novak, Dušanka Kosanović, Digitalni mediji i mentalno zdravlje
U procesu razvoja i oblikovanja identiteta, uzori su važni jer predstavljaju svojevrsne modele kojima se teži postati i s kojima se osoba želi poistovjetiti. Uspoređivanje sebe s drugima čini važan psihološki mehanizam koji utječe na (samo)procjenu iskustava, događaja, ponašanja, osjećanja. Ljudima je svojstveno neprestano se uspoređivati s drugima razmišljajući o tome kako drugi izgledaju, što nose, rade, osjećaju, koja postignuća imaju te povezujući navedene informacije s vlastitim životima. Socijalno uspoređivanje razvojno je najznačajnije za mlade koji redovito rade procjene vlastitog i statusa drugih u društvu. Odvija se svakodnevno, kako u stvarnom okruženju, tako i u virtualnom okruženju, posebice na društvenim mrežama. Uspoređivanje s drugima ne može se, nažalost, izbjeći, no ono što jest moguće je kritičko promišljanje osobe i odabir s kime će se uspoređivati – hoće li to biti stvarna i inspirirajuća osoba na koju se može ugledati ili nedostižni i ponekad pretjerano idealizirani influenceri?
Dijete ili mlada osoba svoje uzore može pronaći u roditeljima, učiteljima/nastavnicima, rođacima, susjedima, trenerima i prijateljima, ali i poznatim i slavnim osobama iz područja znanosti, umjetnosti, povijesti, politike, sporta i dr. Uzori svojim ponašanjem, znanjem i vještinama, kvalitetama i sposobnostima modeliraju ponašanje, potiču druge na učenje, na razvoj i napredovanje, usmjeravaju ih k pozitivnom razvoju. Na uzore se ugledamo i uspoređujemo se s njima, dijelimo slične ciljeve i životne vrijednosti. Pojedinci se ponekad mogu okrenuti i prema osobama koje ne promiču pozitivne kvalitete ili ne žive prosocijalne oblike ponašanja, te je važno djecu i mlade poučavati i poticati ih na kritičko promišljanje o karakteristikama koje neke ljude čine njihovim uzorima. Ako djeca i mladi nemaju uzore u realnom svijetu i/ili ako ih ne smatraju bliskima i autentičnima te ih ne mogu povezati sa sobom, okreću se medijima i virtualnom okruženju te i svoje razvojne potrebe zadovoljavaju na društvenim mrežama. Influenceri su sastavni dio življenja djece i mladih danas, a mnogima od njih nametnuli su se i kao uzori i idoli.
Riječ “influencer” uobičajeno se koristi u hrvatskom jeziku te iako se taj pojam može objasniti na različite načine u okviru različitih područja, on u najširem i najjednostavnijem smislu označava (eksponiranu) osobu koja ima značajan utjecaj na druge ljude, njihovo mišljenje i stavove, izbore ponašanja i odluke.
Brojni od njih svoje su početke imali u pisanju internetskih dnevnika (osobnih “blogova”) na kojima bi dijelili isječke vlastitih života te promovirali određene proizvode. Razvojem i širenjem društvenih mreža influenceri su postali važni čimbenici u oglašavanju i marketingu te su prisutni u gotovo svim životnim područjima (primjerice u modi, gastronomiji, turizmu i putovanjima, kozmetici, glazbi, videoigrama, automobilizmu, sportu i dr).
Često ih se smatra ambasadorima određenih brendova, “živim reklamama”, začetnicima ideja i inicijativa, recenzentima, promotorima životnih stilova, predstavljaju novo “zanimanje” u virtualnom okruženju, ponajviše na platformama kao što su društvena mreža Instagram te Youtube. Mogu biti prethodno već poznate osobe, kao što su glumci, glazbenici, književnici i dr., koje imaju svoj “osnovni posao” ili one nepoznate (“stvorene”), koje samostalno grade svoj status infuencera na društvenim mrežama. Njihov status, popularnost i ugled povezani su s priznatošću od publike i sljedbenika, velikim brojem pratitelja na društvenim mrežama i povezanošću s njima putem redovite komunikacije. Zarada kroz sponzorirane ili honorarne ugovore pojedincima može omogućiti kvalitetan život, slavu i luksuz te mjesečnu zaradu u iznosima većima od plaće “prosječnog radnika”. Sve to posebno primamljivo može biti djeci i mladima, posebice tijekom razdoblja adolescencije, kada intenzivno oblikuju vlastiti identitet i pronalaze svoje modele ponašanja.
No koja je druga strana medalje života influencera? Govori li broj pratitelja, “lajkanih” fotografija, označenih brendova ili proslijeđenih objava o utjecaju i popularnosti pojedinca? Što se krije iza profila na društvenim mrežama koji obiluju glamurom, uređenim i besprijekornim fotografijama, atraktivnim destinacijama, skupocjenim predmetima i sl.?
Možemo reći kako iza svega toga stoji realitet koji se ogleda u pomno osmišljenim scenarijima i kulisama, uključenost velikog broja stručnjaka kao što su stilisti i fotografi, sati i sati snimanja i rada, korištenje niza tehnoloških rješenja u uređivanju materijala, ali često i lažni i/ili kupljeni pratitelji koji stvaraju iskrivljenu sliku o utjecaju i popularnosti. Prikazuju se izdvojeni, savršeno posloženi trenuci života, obojani ugodnim emocijama.
Dodatno se nameće pitanje promoviraju li influenceri određeni proizvod jer ga koriste i vjeruju u njegovu kvalitetu ili su plaćeni za taj angažman? Kako vjerovati njihovoj autentičnosti?
Uz sve pozitivne aspekte djelovanja influencera i doprinosa koji oni daju, važno je promišljati i o potencijalno negativnom utjecaju i rizicima u odnosu na djecu i mlade. U literaturi se može pronaći pojam medijske manipulacije kojoj doprinose i influenceri kroz svoj utjecaj na kupovne navike druge osobe, trošenje, odluke i izbore ponašanja, ali i na stvaranje iskrivljenih ideala ljepote, negativne slike o sebi i narušenog samopouzdanja uslijed miješanja i/ili preklapanja stvarnosti i virtualnog okruženja. Svi, pa tako i mlade osobe, svoje stavove i mišljenje o nekom pojedincu oblikuju na temelju lako pamtljivih informacija (primjerice izjava, fotografija, videomaterijala) koje su na društvenim mrežama pretežito pozitivne.
Gledanjem i čitanjem o isključivo pozitivnim životnim događajima i iskustvima drugih te proučavanjem fotografija na kojima su drugi korisnici zadovoljni i sretni, osoba može steći dojam kako su drugi uvijek sretni i kako vode zanimljive i uspješne živote. Uspoređujući živote drugih i/ili influencera s vlastitim, može doći do zaključka kako je njezin život nezanimljiv, dosadan, kako “nije fer” te mu općenito umanjivati vrijednost.
Kada osoba prati nečiji sadržaj na društvenim mrežama, važno je promisliti promatra li ga kao svoj uzor ili kao nedostižnog idola. Doživljavamo li nekoga kao uzor, tada ćemo biti motivirani slijediti korake te osobe u ostvarenju pozitivnih promjena, napretka i postignuća, dok nas promatranje pojedinca isključivo kao idola može dovesti u pasivan položaj u kojem tuđa postignuća vidimo kao nedostižna. Brojne su studije potvrdile negativan utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje mladih, posebice adolescentica, u kontekstu njihove slike o vlastitom tijelu, osjećaja (ne)zadovoljstva i anksioznosti, vlastitog identiteta te samopoštovanja i samopouzdanja.
Zbog medija mladi su nezadovoljni izgledom; medijska pismenost čini razliku
Virtualni svijet i influenceri kao njegov neizostavan dio ne podrazumijevaju nužno negativne utjecaje, pojave i nedostatke. Oni svojim ponašanjem, zastupanjem i promoviranjem mogu i pozitivno djelovati na djecu i mlade ako koriste svoj “glas” i status u promoviranju pozitivnih promjena te prosocijalnih vrijednosti i ponašanja. U kratkoj povijesti društvenih mreža moglo se primijetiti kako influenceri koriste svoje profile na platformama virtualnog okruženja i korisnike/pratitelje potiču na osviještenost i aktivizam u području, primjerice, klimatskih promjena, borbe za ljudska prava, građanska prava i socijalnu dobrobit ljudi. Neovisno o predmetu promocije i zastupanja, neosporna je činjenica kako influenceri kao medijski eksponirane osobe mogu imati velik utjecaj u nametanju djeci i mladima idealizirane slike nekog proizvoda, brenda ili stila života. Iako naizgled pozitivan, lagodan i luksuzan način života mladima može biti privlačan, on ima i svoju drugu, korisnicima često nevidljivu stranu. Kod promatranja sadržaja koji influenceri stvaraju i promoviraju, njihova načina komunikacije i ponašanja, ophođenja te stavova i vrijednosti koje zastupaju, važno je poticati djecu i mlade na kritičko promišljanje i vrednovanje umjesto izbora “slijepog praćenja”.
Preuzmite edukativne materijale ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’
Održite radionicu za učenike i podržite njihovo mentalno zdravlje