Ukupno 90 radionica “Djeca upoznaju medije” održano je u sklopu Dana medijske pismenosti na HRT-u, RTL-u, Novoj TV, u Jutarnjem, Večernjem i Novom listu, Slobodnoj Dalmaciji, Glasu Slavonije, Tportalu, Media servisu i na Yammat FM-u
Piše: Irena Domitrović
“Nije nimalo lako biti novinar”, komentirala je učenica koja je sudjelovala na jednoj od radionica “Djeca upoznaju medije”, koje su u suradnji s medijskim kućama organizirali Agencija za elektroničke medije i UNICEF u sklopu Dana medijske pismenosti. Na radionicama je sudjelovalo ukupno 974 učenika osnovnih i srednjih škola iz različitih dijelova Hrvatske.
Devedeset prijava u dva dana
Za radionice su se preko portala medijskapismenost.hr mogle prijaviti skupine učenika od 5. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole, i nakon otvaranja prijava sredinom ožujka, već se u prvih 48 sati prijavilo ukupno 90 škola. Višesatne radionice, održane tijekom travnja i svibnja u ukupno 11 medijskih kuća u Zagrebu, Rijeci, Splitu, Zadru i Osijeku bile su osmišljene kao spoj teorije i prakse, a krajnji cilj bio je pokazati učenicima kako funkcioniraju mediji i kako se stvaraju medijski sadržaji.
Učenici su naučili koje su specifičnosti pojedinog medija te se upoznali sa zaduženjima novinara, urednika, ali i ljudi za koje prije nisu ni znali da sudjeluju u procesu kreiranja medijskih sadržaja.
Poučne i zanimljive, svaka od radionica bila je drugačija, ali s istim ciljem, medijski opismeniti učenike, a 98 % ispitanih učenika putem evaluacijskog listića potvrdilo je da je taj cilj i ostvaren. Novinari, urednici, programski direktori, realizatori, montažeri, snimatelji, voditelji, fonetičari, tonski majstori i svi ostali zaposlenici novina, radija, televizije i portala realizirali su radionice prilagođene učenicima od 11 do 18 godina, a gotovo svi učenici potvrdili su da su bez problema pratili predavanja i rješavali svoje zadatke.
Rad u novinskoj redakciji i terensko izvještavanje
U radionicama su sudjelovali: RTL, Nova TV, HRT, Jutarnji list, Večernji list, Novi list, Slobodna Dalmacija, Glas Slavonije, Tportal, Media servis i Yammat FM.
Učenici koji su posjetili redakcije novina i internetskih portala imali su priliku sudjelovati na uredničkom kolegiju na kojem su, zajedno s drugim urednicima i novinarima, raspravljali o temama koje bi htjeli obraditi. Potom su, podijeljeni u skupine, krenuli u istraživanje tema koje ih zanimaju i proces pisanja vijesti, izvještaja, komentara i intervjua. Iako su im urednici i novinari stajali na raspolaganju, mladi novinari su većinu posla odradili sami. Gotove tekstove poslali su na pregled uredniku, a potom su imali priliku gledati kako izgleda postavljanje teksta na stranicu novina odnosno na portal. Uz promatranje grafičkog prijeloma slušali su i kratko predavanje što on sve podrazumijeva. Osim što su se bavili svojim tekstovima, učenici su imali prilike čuti ponešto i o fotografijama koje prate tekstove, o načinu odabira ili naručivanja tih fotografija, ali i o njihovom uređivanju. Na kraju su neki od tekstova osvanuli na portalima, ili su bili tiskani na papiru kako bi učenici imali trajnu uspomenu na svoj posjet redakciji.
Vanja Moskaljov s Tportala učenike je proveo kroz sve dijelove tog online medija, a najviše interesa pokazali su upravo za korištenje Photoshopa, i praćenje komentara ispod članaka. Saznali su da postoji osoba koja svaki komentar koji netko od čitatelja napiše mora pročitati, i ako je komentar neprimjeren, mora ga ukloniti.
Melita Redžić Savičić iz Večernjeg lista učenike je odvela na teren gdje su, uz njezinu pomoć, istražili priču oko požara koji je tada zahvatio jednu zgradu u Novom Zagrebu. Osim što su izvijestili o onome što su tamo vidjeli, hrabri novinari uzeli su i izjave svjedoka.
I dok su jedni obilazili terene, drugi su iz udobnosti redakcije Jutarnjeg lista pokušavali istražiti teme kao što je odnos dviju Koreja. Željko Trkanjec dao je učenicima povijesni kontekst, a ostatak posla odradili su samostalno.
Edi Prodan ugostio je učenike koji su posjetili Novi list. Uz obilazak redakcije učenici su se upoznali s tiskanim novinarstvom s kojim do tada nisu imali baš mnogo doticaja i strpljivo su postavljali brojna pitanja kako bi saznali sve o tom mediju. Osim što su propitivali, pokazali su i zavidno znanje o svojoj sredini i događajima u njoj, a neke od tih informacija kasnije su uobličili i u tekstove za svoje školske novine i portale.
Splitsku redakciju Slobodne Dalmacije učenici su obišli pod vodstvom Jadrana Kapora, uz čiju su pomoć pripremili i nekoliko tekstova o radionici koju su imali u tom mediju. Učenici su imali priliku naučiti mnogo toga o tiskanom novinarstvu, ali i o razlikama između tiska i portala, te su o svojim dojmovima napisali opsežne izvještaje.
U redakciji Glasa Slavonije s učenicima je radila Ivana Rab Guljaš, koja je s njima obradila temu intervjua, da bi na kraju oni sami pripremili i odradili intervju s gostima iznenađenja. Jedna od njih bila je mlada pjevačica Mia Dimšić koja je učenicima dala ekskluzivni intervju u kojem je pričala o svojoj karijeri.
Kamere, reflektori i mikrofoni nikoga nisu ostavili ravnodušnim
Televiziija je učenicima bila privlačna od samog početka, tako da su s velikim očekivanjima i mnogobrojnim pitanjima ušetali u redakcije HRT-a, RTL-a i Nove TV, i ostali oduševljeni programom koji su za njih pripremili Kristinka Knežević Wozdecky i Darko Flajpan s HRT Akademije, Martina Bastašić i Dina Rajić Babić s Nove TV, te Antonija Stupar Jurkin i Nataša Roksandić s RTL-a. Osim što su učenici prvi put bili u televizijskom studiju i vidjeli velike kamere i blještave reflektore, upoznali su se i sa stvarima koje se ne vide na malim ekranima. Montaža, garderoba, govorne vježbe, redakcija, sve su to dijelovi televizije koji su do nedavno učenicima bili nepoznanica.
Uz interaktivna i zanimljiva predavanja, učenici su na Novoj TV pripremili vlastiti dnevnik s nekoliko priloga, i jednim live javljanjem. Pokrili su brojne teme, od financijskih i političkih, preko društvenih i zabavnih, te zaključili da bi vijesti uvijek trebale sadržavati barem jednu pozitivnu priču.
Slična atmosfera vladala je i na RTL-u gdje su učenici vježbali čitanje s blesimetra. Ali to nije bilo čitanje nekih nepovezanih rečenica, već čitanje prave pravcate emisije s RTL Kockice. Prije čitanja prošli su govorne vježbe, kako bi oslobodili svoje glasove što im je pomoglo i u razbijanju treme. Sve što su učenici pročitali bilo je snimljeno, tako da su iz prve ruke okusili što znači biti voditelj emisije.
HRT je učenike ugostio u pet gradova, Osijeku, Rijeci, Zadru, Splitu i Zagrebu. Učenici su tako naučili i kako funkcionira odnos između HRT-ovih regionalnih centara i HRT-a u Zagrebu. Posjetitelji javnog servisa čuli su, između ostalog, i kako biti mobilni novinar, a svoja su znanja primijenili odmah po završetku predavanja.
Glas kao glavni adut radija
Medij koji su brojni učenici prije radionice ocijenili kao usputan, ipak ih je uspio pozitivno iznenaditi. Naravno, riječ je o radiju. U projektu Dani medijske pismenosti sudjelovali su Yammat FM i Media Servis, zajedno s još četiri radijske postaje: Otvoreni, Antena, Enter i Gold FM. Novinari i urednici koji se oslanjaju prvenstveno na glas kao sredstvo dopiranja do brojne publike pokazali su učenicima koliko je zapravo komplicirano i zanimljivo raditi na jednoj radijskoj postaji, gdje za svaku vijest imaju svega nekoliko sekundi. Veliki mikrofoni i slušalice, te brojna radijska oprema koja se sastoji od nekoliko desetaka različitih gumbića privukli su pozornost svih učenika koji su ušetali u radijske redakcije. Otvoreni i zainteresirani, učenici su htjeli saznati sve o vijestima na radiju, glazbenom odabiru i podijeli poslova, a nakon brojnih pitanja dobili su pristup mikrofonu i slušalicama pomoću kojih su snimili vlastite vijesti i priloge.
Silvija Šeparović s Yammat FM-a učenicima je dala zadatak da sami osmisle svoj prilog o radionici, te ih potaknula da uzmu izjave od svih zaposlenika tog radija. Učenici su ozbiljno prihvatili taj zadatak te su ispitali svoje domaćine sve o novinarskom poslu kako bi radionicu mogli što bolje opisati svojim slušateljima.
Učenicima koji su posjetili Media Tower Ana Smrečki iz Media Servisa dala je zadatak kreiranja vlastite emisije o školi koju pohađaju i aktivnostima koje im njihova škola nudi. Emisija je snimljena, uređena, i poslana učenicima za uspomenu.
Dobri temelji za kritičko promišljanje medijskih sadržaja
Svaka medijska kuća na jedinstven je način organizirala i provela radionice za učenike. Kao što je novinarski posao svaki dan drugačiji, tako je i svaka radionica bila jedinstvena. Nekad su ju obilježila pitanja učenika koja su usmjeravala tijek radionice, nekad su to bila događanja koja su se odvila dan ranije, a nekad okolnosti koje su zadesile učenike taj dan. Kroz sve to, učenici su uspjeli vidjeti, čuti i osjetiti kako je to raditi u medijima, naučili su cijeniti informacije koje saznaju iz medija, ali i kritički promišljati njihov sadržaj. Medijski djelatnici pokazali su učenicima koliko se trude odraditi svoj posao kvalitetno, profesionalno i vjerodostojno, a učenici su njih naučili kako doprijeti do mlađe publike, stoga i ne čudi da se i jedni i drugi vesele ovim radionicama i u budućnosti.