Rodne uloge uvelike su se promijenile tijekom zadnjih 50 godina, no medijski prikazi ne prate tu promjenu, nego održavaju i jačaju rodnu nejednakost
Piše: Ana Dokler
Mediji koji prikazuju krute rodne uloge i stereotipe mogu utjecati na osjećaj sebe kod djeteta, na njegove odnose i izbor zanimanja. Utjecaj rodno pristranih medija na razvoj djece tema je istraživanja američke neprofitne organizacije Common Sense Media Pogled na rod: Kako stereotipi u filmovima i na televiziji utječu na dječji razvoj.
Stereotipi, diskriminacija i kult tijela u medijima – kako zaštiti djecu?
Izvješće objavljeno krajem lipnja 2017. temelji se na opsežnoj analizi istraživanja o dječjem razvoju, rodu i medijima provedenih tijekom zadnjih 40 godina te na odgovorima gotovo 1000 anketiranih roditelja. Prenosimo vam neke od zaključaka istraživanja i prateće roditeljske stavove:
- Istraživanje pokazuje da mediji jačaju ideju da su muške osobine i ponašanja vrijedniji od ženskih osobina i ponašanja, a dječaci izloženi takvim medijskim porukama vjerojatnije će imati muška uvjerenja i tako se ponašati. Također, gotovo trećina majki misli da 8-godišnji dječak danas ima svjetliju budućnost od 8-godišnje djevojčice.
- Mediji promoviraju ideju da djevojke trebaju brinuti o svom izgledu i svoje tijelo tretirati kao seksualni objekt namijenjen tuđem korištenju. Koliko to utječe na djecu, potvrđuju i roditelji: sedamdeset pet posto ih kaže da su djevojke pod snažnim utjecajem televizijskih emisija i filmova kada je riječ o tome kako izgledaju. Kad je riječ o tome kako se ponašati u romantičnim vezama, 56 posto roditelja smatra da su TV emisije i filmovi jako ili iznimno utjecajni za djevojčice, a 43 posto za dječake.
Što kad pod utjecajem medija djevojčica misli da nije dovoljno lijepa?
- U adolescenciji je korištenje medija povezano s tolerantnijim stavovima prema seksualnom uznemiravanju i češćim uvjerenjem da su žene barem djelomično odgovorne ako dožive seksualno nasilje. Oko 68 posto roditelja je “jako” ili “iznimno” zabrinuto kada medijski prikaz žena i djevojaka uključuje nasilje, a 64 posto je jako ili iznimno zabrinuto zbog izloženosti djece seksualiziranim prikazima žena i djevojaka.
- Češće gledanje sadržaja s tradicionalno prikazanim rodnim ulogama povezano je s dječjim rodno tipiziranim težnjama u karijeri i povezano s čvršćim uvjerenjima o tome što muškarci i žene rade i jesu i kako se ponašaju. Trideset i četiri posto roditelja kaže da su djevojke jako ili iznimno pod utjecajem televizijskih emisija i filmova kada je u pitanju posao za koji misle da ga mogu raditi.
“Možemo vidjeti kako su se rodne uloge uvelike promijenile tijekom zadnjih 50 godina, no medijski prikazi ne prate tu promjenu”, komentirala je Olivia Morgan, direktorica inicijative Gender Equity Is Common Sense.
“Roditelji su očito zabrinuti zbog prikaza roda u medijima i mnogi žude za kompleksinijim, drugačijim, nestereotipnim likovima”, izjavila je Reveta Bowers iz upravnog odbora organizacije Common Sense Media te dodala kako i istraživanje i zdrav razum naglašavaju snagu pozitivnih medijiskih prikaza. “Došlo je vrijeme da kreatori sadržaja naprave iskorak s uzorima koji će inspirirati narednu generaciju za postizanje svog punog potencijala, bez rodnih ograničenja.”
Foto: Pixabay