Napravite sa svojim učenicima ovaj zanimljiv zadatak iz naših nastavnih materijala ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijest’, namijenjenih srednjoškolcima
Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti – nastavni materijali za srednje škole za učenike od 1. do 4. razreda
Je li vam se ikada dogodilo da ste na portalima kliknuli na neki zanimljiv, nevjerojatan, senzacionalan, ekskluzivan, precool naslov poput naziva ovoga zadatka? No, kada ste vidjeli sadržaj iznenadili ste se jer to uopće nije imalo veze s onim što je najavljeno, već je bila riječ o reklami za neki proizvod, ili ste se čudili kada ste pročitali nekoliko rečenica razmišljajući o tome koga to uopće zanima i zašto je uopće objavljena takva informacija. Upravo smo vam opisali klasičan primjer clickbait naslova koji bismo mogli prevesti kao zavaravajući naslov.
Iako su zavaravajući naslovi prisutni od vremena penny press ere i razvoja tabloidnog naslova, u klasičnim medijima je bilo vrlo teško pronaći ovakav primjer jer si ni jedne novine to nisu mogle priuštiti. Zamislite npr. naslov u novinama “Tenisice po nevjerojatnoj cijeni”, a onda u tekstu pročitate o nečem posve suprotnom što uopće nema veze s tim. Takve bi novine sigurno izgubile znatan dio čitatelja jer bi ugrozile svoju vjerodostojnost i identitet. Iznimka su, naravno, tabloidi i satirične novine.
Ključne informacije o clickbait člancima i vježbe koje možete raditi s djecom
Na portalima uistinu možete pronaći takve primjere gotovo svakoga dana. Ovakvi naslovi i članci služe kako bi se povećao broj klikova, a samim time i zarada za vlasnika stranice na kojoj se nalazite, odnosno za nekoga trećeg (oglašivača, promotora, prodavača…). Zanimljivo je kako ovakvi naslovi i priče ostaju puno duže na portalu nego klasične vijesti i izvještaji. U većini slučajeva je riječ o informacijama koje dolaze iz cijeloga svijeta, a predstavljene su kao da je riječ o Hrvatskoj, a i novinari često nisu potpisani kao autori takvih priloga. Uz klasične zavaravajuće naslove iza kojih se krije nešto što nema veze s onim što smo očekivali, postoji i druga kategorija koja se odnosi na objave koje nemaju nikakvu novinarsku vrijednost, ali se najavljuju kao nešto senzacionalno.
Na jednom od popularnih portala odaberite naslov koji vam djeluje jako zanimljivo i koristi riječi i rečenice poput: senzacionalno, ovome se nije nadala, nevjerojatno, ovo je nevjerojatno, nećete vjerovati ili nešto slično. Podijelite učenike u male grupe i nakon što prouče jedan od primjera u radu u grupi postavite sljedeća pitanja:
1. Ima li ta objava odgovore na novinarska pitanja: tko, što, kada, gdje, zašto i kako?
2. Tko je autor objave?
3. Možete li prepoznati izvore informacija u objavi?
4. U kakvoj je vezi naslov sa sadržajem teksta?
5. Promovira li objava neki proizvod?
6. Je li ovo prvi put da ste primijetili ovakav naslov?
7. O kojoj se temi radi?
8. Ako su navedeni neki podaci mogu li se provjeriti?
9. Je li uz objavu objavljena i fotografija?
10. Biste li kliknuli ponovno?
11. Kako ste se osjećali nakon što ste kliknuli i pročitali cijelu objavu?
Foto: rawpixel.com from Pexels