Središnji događaj Dana medijske pismenosti AUKOS-a 2024., koje je organizirao Odsjek za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, bila je promocija knjige “Uvod u medije i medijsku pismenost” sveučilišne profesorice Nade Zgrabljić Rotar

Piše: Mihaela Stanić

U Osijeku je 30. travnja u prostorijama Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku u sklopu Dana medijske pismenosti AUKOS-a održana promocija knjige “Uvod u medije i medijsku pismenost” autorice prof. dr. sc. Nade Zgrabljić Rotar. Knjiga je nastala kao skup znanja tijekom dugogodišnjeg profesorskog iskustva i želje da ponajprije studentima, a onda i svim čitateljima olakša shvaćanje medija i važnosti medijske pismenosti u medijskom prostoru u kojem se moderno društvo nalazi.

Uz autoricu, na promociji su sudjelovali doc. dr. sc. Tamara Kunić s Odsjeka za komunikologiju Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu, Josip Popovac, ravnatelj Agencije za elektroničke medije i predsjednik Vijeća za elektroničke medije, te dr. sc. Ljubica Josić, izvanredna profesorica u naslovnom zvanju iz Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža. Moderatorica promocije bila je Lucija Murković, studentica prve godine diplomskog studija Odsjeka za kulturu, mediji i menadžment.

Predavač i glavni koordinator Dana medijske pismenosti AUKOS-a 2024., Tomislav Levak, u uvodnoj riječi naglasio je kako su Dani osmišljeni tako da studenti budu u prvom planu kroz cijelu organizaciju i provedbu događanja jer je to savršena prilika za iskazivanje mogućnosti i znanja stečenih na studiju kojega pohađaju.

Pozitivne reakcije studenata na knjigu

Tamara Kunić istaknula je prije svega korisnost knjige za profesore i za studente, koji mogu naučiti mnogo iz štiva koje je koncipirano tako da drži pozornost današnjih generacija. Iako je knjiga izdana prije nekoliko mjeseci, stigle su prve povratne informacije studenata koji su vrlo pozitivno prihvatili knjigu jer se lako i brzo čita, a temeljni pojmovi objašnjeni su vrlo razumljivo.

“Komentari studenata bili su na sam format knjige koji je, za njih, jedno džepno izdanje. Komentirali su kako im ova knjiga često služi kao memento na raznim kolegijima, jer ih autorica u njoj vodi kroz tradicionalne medije, kroz povijesni razvoj medija sve do novih medija i društvenih mreža te zaključuje s umjetnom inteligencijom od koje ne možemo pobjeći, a prvi puta je obuhvaćena u ovakvoj knjizi koja se bavi medijima i medijskom pismenošću”, rekla je Tamara Kunić.

Edukativni video o umjetnoj inteligenciji

Josip Popovac pohvalio je realizaciju projekta Dana medijske pismenosti i istaknuo važnost održavanja takvih događanja, posebno u Osijeku koji je jedan od aktivnijih gradova Hrvatske u bavljenju temom medijske pismenosti. Naglasio je kako je glavni problem do kojega se uvijek dođe zapravo pitanje kako organizirati sustav unutar osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja u kojemu će se medijska pismenost kontinuirano izučavati, s obzirom i na nedostatak kadra osposobljenog za predavanje medijske pismenosti.

“Sve što je važno naći ćete unutar knjige, sav medijski kontekst u kojem živimo i kojega izučavamo. Za one koji će predavati medijsku pismenost i u srednjim i u osnovnim školama, ovo će biti dragocjeni udžbenik, ali je i dragocjena literatura za medijske studije,” rekao je Popovac.

Pionirsko djelo koje olakšava suživot s medijima

Ljubica Josić djelo ne vidi kao samo uvod u medije, nego pionirsko djelo koje shvaća i oslikava problematiku preobrazbe medija u cjelokupnom društvenom okruženju, od optimizma prema svjetskoj mreži informacija iz devedesetih, koji je vrlo brzo nadomjestio pesimizam zbog brojnih negativnih iskustava stečenih u digitalnoj sferi.

“Važno je reći da knjiga ima 171 stranicu, ali obuhvaća puno više bibliografskih jedinica, više od 180 u kojima su podjednako zastupljeni domaći i strani autori te nas navodi na daljnja istraživanja ovisno o tematskim područjima koja nas zanimaju. Mnoštvo podataka koji su dosad bili tek djelomice zabilježeni i razasuti po raznim stručnim radovima, popisima i medijskim izvještajima zapravo je dalo knjigu koja premašuje početnu koncepciju uvoda i ide korak dalje čineći ovo štivo prikladnim i za jako informiranog čitatelja,” rekla je Ljubica Josić.

“Dugo sam predavala različite kolegije i pitala sam se što ću sa svime time kada sam išla u mirovinu. To je bilo mojih puno pročitanih knjiga i materijala, bilo bi dobro da ja to dam. Kroz knjigu to danas svima poklanjam, moje malo znanje što sam skupila,” rekla je Nada Zgrabljić Rotar. Naglasila je da je pri izradi knjige imala dvije vodilje s obzirom da vrlo dobro poznaje studente i njihov odnos prema knjigama. Zbog toga je odlučila napisati jednu knjigu za koju ne želi da čitateljima, ponajprije studentima, bude dosadna i koja je dimenzijama primamljiva.

Dani medijske pismenost AUKOS-a 2024.

Tijekom Dana medijske pismenosti AUKOS-a, koji su održani od 28. do 30. travnja 2024. posjetitelji su imali priliku sudjelovati u više različitih aktivnosti posvećenih medijima i medijskoj pismenosti. Uz izložbe knjiga i studentskih plakata te projekcije videouradaka, program je obuhvatio i radijska predstavljanja, studentski pub kviz na temu kulture, medija i menadžmenta, umjetničke intervencije te interaktivne radionice i predavanja na teme poput stripa, animacije i etike u novinarstvu. Posebna pažnja bila je posvećena međunarodnim projektima, kao što su NEWAVES i VerifEYE, dok su završnog dana održane spomenuta promocija knjige i radionica o važnosti primarne pismenosti u doba kibernetičkih sustava.

DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2024.