Provedite sa svojim djetetom ovu radionicu iz materijala za roditelje i skrbnike ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’ i objasnite mu kako kreirati sigurne lozinke i zašto ih ne dijeliti s prijateljima
Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana
Kada počnu koristiti pametni telefon i nove medije, djeca – osobito ona mlađe osnovnoškolske dobi – znaju dijeliti lozinke svojih profila na društvenim mrežama ili svoje e-pošte.
To može dovesti i do zloupotrebe tako da djeca neovlašteno ulaze u profile svojih prijatelja, a čak ponekad s njihovih profila šalju uznemirujuće poruke drugoj djeci, nekad iz – kako oni to vole reći – šale, a nekad kako bi rastužili drugu osobu, ili prouzročili da se druga djeca iz razreda ili djetetove okoline naljute zbog poruka koje je to dijete objavilo.
Istraživanje EU Kids Online (Smahel i sur., 2020), koje je provedeno u 19 europskih zemalja, pokazalo je da se u Hrvatskoj djeca najmanje susreću sa zloupotrebom osobnih podataka. Nacionalno istraživanje EU Kids Online Hrvatska (Ciboci i sur., 2020) pokazalo je da je iskustvo krađe identiteta, definirano u upitniku kao “netko je koristio moju lozinku kako bi pristupio mojim podacima ili se predstavljao kao ja”, imalo 5% djece u dobi od 15 do 17 godina.
Kako bi zaštitilo svoje profile na društvenim mrežama, djetetu preporučite korištenje složenijih lozinki (ne njegovo ime, ime kućnog ljubimca, datum rođenja ili brojeve 12345) te da za različite mreže koriste i različite lozinke. Preporuka je da lozinka bude dugačka i lako pamtljiva te da se sastoji od kombinacije znakova, brojki i simbola.
Važna je smjernica i da djeca lozinke ne dijele sa svojim prijateljima jer nikad ne znaju kada će ih netko zloupotrijebiti. Djeci treba objasniti da lozinke trebaju znati jedino oni i njihovi roditelji.
Radni zadatak
Radionica je primjerena za djecu od 8 do 14 godina
Cilj je zadatka osvijestiti kod djeteta spoznaju o važnosti kreiranja kvalitetne lozinke na internetu. Za ovaj će vam zadatak trebati računalo, tablet ili pametni telefon s pristupom internetu te nekoliko praznih listova papira.
1. Zajedno s djetetom istražite na internetu najčešće korištene lozinke u zadnjih pet godina. Probajte naći pouzdane internetske stranice iza kojih stoji vjerodostojan izvor. Time ćete potaknuti dijete da kritički analizira i vrednuje različite internetske stranice i da razlikuje vjerodostojne od nevjerodostojnih izvora informacija.
2. Na temelju provedenog istraživanja napravite popis deset najkorištenijih vrsta lozinki. Razgovarajte s djetetom o tome što bi se moglo dogoditi ako i ono koristi jednu od tih lozinki.
3. Popišite s djetetom sve lozinke koje je ono do sada koristilo.
4. Razgovarajte s djetetom o važnosti korištenja kvalitetnih lozinki prilikom otvaranja profila na društvenim mrežama. Objasnite mu, na temelju uvodnog dijela radionice, što čini kvalitetnu lozinku. Jesu li lozinke koje je dijete do sada koristilo odgovarale pravilima kreiranja kvalitetne lozinke? Razgovarajte.
5. Potaknite dijete da koristi različite lozinke na različitim platformama. Objasnite mu zašto je to važno. Nakon što je kreiralo različite lozinke za različite platforme, popišite ih i spremite na sigurno mjesto na kojem ćete ih pronaći ako u nekom trenutku dijete ili vi zaboravite lozinke.
Priručnik s radionicama koje možete s djecom provoditi kod kuće