Potaknite učenike na raspravu o tome što sve objavljuju na internetu i koliko svojih prijatelja ili pratitelja uopće poznaju. Nakon gledanja filma “My friend Frank” i razgovora o njemu, neka učenici naprave analizu svojih profila na društvenim mrežama
Izvor: Festival prava djece
11. Festival prava djece, održan u organizaciji udruge Alternator listopadu i studenom 2019. pod sloganom “Mali festival za velike teme”, bio je, među ostalim, posvećen i temama medijske pismenosti, kao što su utjecaj društvenih mreža na djecu i mlade, sigurnost na internetu, lažne vijesti…
Utjecaj društvenih mreža na mlade jedna je od tema Festivala prava djece
Kako bi nastavnici mogli sa svojim učenicima na satu obrađivati te teme, u suradnji s Forumom za slobodu odgoja napravljene su nastavne pripreme s radnim listovima, koje se u pdf formatu mogu preuzeti na stranici Festivala prava djece. U pripreme su integrirani kratki filmovi s Festivala prava djece, čiji su autori djeca i mladi, i koji su svi prilagođeni osobama s oštećenjima sluha.
Mi vam prenosimo radionicu o sigurnosti na internetu, koju možete provesti povodom Dana sigurnijeg interneta, ili bilo kad tijekom nastavne godine.
Tema: Sigurnost na internetu
Čl. 11. Imaš pravo na zaštitu od otmice.
Čl. 34. Imaš pravo biti zaštićen od seksualnog zlostavljanja.
(Izvor: Konvencija UN-a o pravima djeteta – na jeziku bliskom djeci, www.dijete.hr)
Cilj: Prepoznati prijetnje dječjoj sigurnosti na internetu.
Očekivani ishodi: Učenik/ca će argumentirati potrebu za sigurnijom i odgovornijom upotrebom suvremenih informacijskih tehnologija. Učenik/ca će samoprocijeniti vlastitu aktivnost na internetu u skladu s novim spoznajama.
Potrebni materijali: računalo, projektor, zvučnici, pametni mobilni uređaji učenika, pristup internetu za učenike, post-it papirići, A4 papiri, flomasteri
Korelacija: Informatika, Sat razredne zajednice; međupredmetne teme GOO, OSR i IKT
Uzrast: 12+ godina; prilagodite sadržaj razini kompetencija djece i mladih s kojima radite
Trajanje: 45 minuta
Tijek aktivnosti:
Postavite učenicima pitanje: Koja je vaša prva asocijacija kad čujete riječ internet? Ako učenici koriste pametne mobilne uređaje te im možete osigurati pristup internetu, koristite digitalni alat Mentimeter. Ako nemate pristup internetu, možete koristiti papir velikog formata / ploču na koju ćete nacrtati veliki obris mobilnog telefona / tableta, pa neka učenici asocijacije upisuju na post-it papiriće te ih zalijepe unutar obrisa.
Koristite asocijacije učenika, osvrnite se na to jesu li prevladale pozitivne asocijacije ili negativne, igranje igrica ili društvene mreže, Facebook ili Instagram… Potaknite raspravu o tome što učenici objavljuju te koliko svojih prijatelja/pratitelja uopće poznaju.
Pogledajte s učenicima film My friend Frank (trajanje 5:35 min; link: https://tinyurl.com/myfriendfrank).
Provjerite jesu li učenici razumjeli prikazani film, prilagodite pitanja uzrastu:
- Tko je Frank? Kako je dječak Charlie upoznao Franka?
- Zašto je Frank u prvom dijelu filma prikazan kao dijete, a kasnije kao odrasla osoba?
- Zašto dječak Charlie pristaje otići s Frankom?
Nakon toga učenicima podijelite A4 papire i dajte im sljedeće upute:
Sada ćete analizirati svoje profile na društvenim mrežama. Otvorite svoj profil na Facebooku, Instagramu ili na nekoj drugoj društvenoj mreži. Zamislite da je A4 papir ekran vašeg mobitela te na papir skicirajte profil koji imate na nekoj od društvenih mreža (skicirajte profilnu sliku, sliku pozadine, informacije o sebi, što je javno vidljivo, a što samo prijateljima; što se trenutno nalazi na vašem “zidu”…). Posebno se osvrnite na to: kakav sadržaj objavljujete, tko su vaši prijatelji i poznajete li ih uopće; možete li sa sigurnošću znati tko su uopće ljudi kojima su dostupne sve vaše objave? (Ako nemaju svi učenici profil na društvenim mrežama, neka rade u paru s učenicima koji imaju.)
Što sve o sebi djeca otkrivaju na društvenim mrežama i tko sve to vidi
Na kraju sata koristite radni list: Nakon što pročitate svaki rezultat istraživanja s radnog lista, prebrojavajte učenike i neka svaki učenik pod rednim brojem koji se spominje ustane. Cilj je da učenici osvijeste učestalost problema te kako je svatko od njih izložen potencijalnim opasnostima. Prokomentirajte s učenicima koje su moguće posljedice za svaki pojedinačni rezultat istraživanja.
Radni list – Sigurnost na internetu
Jeste li znali?
a) Svako peto dijete u dobi od 9 do 17 godina u potpunosti ili uglavnom ne zna promijeniti postavke privatnosti, npr. na društvenim mrežama.
b) Svako četvrto dijete u dobi od 9 do 11 godina je reklo da se tvrdnja “Znam kada smijem i kada ne smijem dijeliti informacije na internetu” u potpunosti ili uglavnom ne odnosi na njih.
c) Gotovo svako treće dijete u dobi od 9 do 17 godina je u posljednjih godinu dana komuniciralo na internetu s osobama koje nisu upoznali uživo.
d) Više od 1/10 djece u dobi od 9 do 17 godina se u posljednjih godinu dana susrelo uživo s osobom koju su upoznali na internetu, od toga se svako deseto dijete susrelo s osobom starijom od sebe.
e) Svako deseto dijete u dobi od 15 do 17 godina prihvaća sve zahtjeve za prijateljstvom.
f) U proteklih godinu dana više od pola djece u dobi od 9 do 17 godina primilo je povređujuću ili neprimjerenu poruku.
g) Kada ih je zadnji put na internetu nešto uznemirilo ili im zasmetalo, više od pola djece u dobi od 9 do 17 godina je zatvorilo aplikaciju, svako treće dijete je blokiralo osobu kako ih ona više ne bi mogla kontaktirati, svako četvrto dijete ignoriralo je problem, a svako peto dijete promijenilo je postavke privatnosti.
(Izvor: EU Kids Online istraživanje u Hrvatskoj, 2017)
Preuzmite pripreme za radionicu Sigurnost na internetu
Preko 90 posto djece u Hrvatskoj doživjelo je nešto uznemirujuće na internetu