U organizaciji portala Vrti svoj film od 8. do 10. srpnja 2024. održat će se besplatni online masterclass filmske kritike i analize s filmskim kritičarom Silvestrom Miletom, namijenjen učiteljima i nastavnicima u osnovnim i srednjim školama. Prijave su otvorene do 30. lipnja

Izvor: Vrti svoj film

Portal Vrti svoj film poziva sve zainteresirane učitelje i nastavnike na besplatan trodnevni masterclass s filmskim kritičarom Silvestrom Miletom, koji će se održati od 8. do 10. srpnja u online izdanju.

Trodnevna edukacija, namijenjena učiteljima i nastavnicima osnovnih i srednjih škola, omogućuje upoznavanje s ključnim elementima filmskog jezika i metodama analize, pružajući potrebne vještine za interpretaciju filmova koji će u idućoj školskoj godini biti dostupni na portal Vrti svoj film. Također, u okviru edukacije polaznici će raditi na analizi i usavršavanju vještina pisanja filmskih osvrta.

Priručnik za filmsku kritiku za učenike i nastavnike

Silvestar Mileta, filmski kritičar i povjesničar s bogatim predavačkim iskustvom, istaknuo je sljedeće vrijednosti ove edukacije:

“Na masterclassu filmske kritike i analize utvrdit ćemo osnove teorije filma i produbiti spoznaje o nekim temama njegove svjetske i hrvatske, ponajprije estetske povijesti – poput nijemog filma i slapsticka, animiranog dokumentarizma, problematike adaptacije i veza animiranog filma i stripa, statusa dječjeg i ratnog filma u socijalističkom razdoblju domaće kinematografije. Sve navedene teme obrađuju se, međutim, ponajprije s obzirom na izravne implikacije za suvremeno filmsko stvaralaštvo i nastavu. Osnovna je namjera masterclassa uputiti polaznike u promatranje i raščlanjivanje filmske forme kao ne tek stilističke, već također i narativne te svjetonazorske kategorije. Svrha, naime, nije polaznike ‘pretvoriti u filmske kritičare’, već im u dijaloškom i otvorenom formatu ponuditi alate filmske analize koje će, s obzirom i na vlastito iskustvo i metodološke preferencije, moći bešavno uklopiti u rad s mlađim generacijama. Masterclass se manjim djelom odvija u formi predavanja, a većim u vođenom razgovoru o filmovima i pisanim osvrtima polaznika.”

Masterclass u trajanju od tri susreta u po dvije sesije od 90 minuta, posvećen je prvenstveno učiteljima i nastavnicima škola koje imaju pretplatu na portal Vrti svoj film, ali i svima onima koji razmišljaju o pridruživanju portalu u idućoj školskoj godini te planiraju gledati i analizirati filmove s učenicima u sklopu filmskog kluba ili medijske skupine. Također, masterclass je namijenjen svima koji cijene intenzivan rad u manjoj skupini, koji vole filmsku umjetnost i uporno se trude pronaći zanimljive metode rada s učenicima u sklopu razredne i predmetne nastave.

Organizaciju masterclassa podržava Hrvatski audiovizualni centar.

Vrijeme održavanja

Susreti se održavaju u online formatu, od 8. do 10. srpnja. Svaki susret bit će podijeljen u dvije sesije od 90 minuta uz pauzu, prema rasporedu:

• Ponedjeljak 8. 7. 2024. – od 10.00 do 11.30 i od 11:45 do 13:15
  • Utorak 9. 7. 2024. – od 10:00 do 11:30 i od 11:45 do 13:15
  • Srijeda 10. 7. 2024. – od 13.00 do 14:30 i od 14:45 do 16:15

Kako se prijaviti

Za prijavu je potrebno poslati kratko motivacijsko pismo (do 500 znakova) na info@vrtisvoj.film. Prijave su otvorene do 30. lipnja, a za sudjelovanje u masterclassu bit će odabrano maksimalno 10 polaznika/polaznica.

Odabrani polaznici uoči početka edukacije dobit će poveznice na filmove te odabranu literaturu kao pripremu za edukaciju.

O izboru filmova

Krenut će se od nezaobilaznog majstora slapstick nijeme komedije Bustera Keatona i njegovog čarobnog ostvarenja Buster detektiv (6+) . Riječ je o Keatonovu najkompleksnijem ostvarenju, viziji svijeta u kojoj se miješaju zbiljsko i imaginarno, odnosno java, san i film. Priča je to o kinooperateru koji, zaspavši za vrijeme projekcije, sanja o svojim podvizima i “ulazi” u film koji projicira, pretvarajući se u Sherlocka Holmesa. Ono najvažnije jest da Buster detektiv predstavlja filmofilsko iskustvo u kojem će uživati oni najmlađi, kao i najstariji učenici.

Uz autobiografski animirani film Perzepolis (11+), polaznici će se baviti pričom o odrastanju jedne od najcjenjenijih strip autorica našeg vremena – Marjane Satrapi. Objavljen u obliku grafičke novele 2000. godine, Perzepolis je oštro, duboko pronicljivo i dirljivo djelo, protkano humorom i rijetkom mudrošću, u kojem iz perspektive 10-godišnjakinje promatramo ekstremne suprotnosti između privatnog i javnog života u Iranu, zemlji obilježenoj vjersko-političkim prevratom. Jedna od tema analize bit će svakako i usporedba grafičke novele i ovog hvaljenog filmskog naslova nominiranog za Oscara.

Treći naslov u okviru masterclassa kultno je ostvarenje redatelja Obrada Gluščevića, a prema mnogima i najčuveniji te najbolji hrvatski dječji film ikad snimljen – Vuk samotnjak (9+). U naslovnoj ulozi hrabrog i simpatičnog dječaka Ranka debitirao je jedanaestogodišnji Slavko Štimac koji se kasnije premetnuo u jednu od najvećih filmskih zvijezda na ovim prostorima.

Koliko često, kako i gdje djeca i mladi u Hrvatskoj gledaju filmove?

Biografija voditelja

Silvestar Mileta, filmski kritičar i povjesničar predaje povijest hrvatskog filma na Hrvatskim studijima i Školi medijske kulture dr. Ante Peterlić. Bio je izvršni urednik Hrvatskog filmskog ljetopisa (sada član uredništva), stalni suradnik Filmonauta i predavač na Croaticumu Filozofskog fakulteta, a tekstove i komentare o filmu objavljivao je i u monografijama o klasičnim redateljima, na HRT-u, brojnim portalima, podcastima i dr. Surađuje s više filmskih organizacija i festivala te udruga posvećenih medijskom opismenjavanju mlađih uzrasta, ponajprije s Animafestom (od 2013. kao voditelj Ureda za medije, urednik, scenarist, autor tekstova i moderator), ZagrebDoxom, Hrvatskim filmskim savezom, Udrugom Djeca susreću umjetnost, Kinotekom, Restartom, KKZ-om i dr. Kao član FIPRESCI-ja i HDFK- a sudjelovao je u radu žirija i selekciji festivala u Solunu, Gijónu, Splitu i Zagrebu. Radio je u novinarstvu, znanstvenom izdavaštvu i odnosima s javnošću te kao istraživač i asistent dokumentarne produkcije (Hulahop d.o.o.). Za tisak je priredio više filmoloških izdanja, a stalni je stručni suradnik izdavačke kuće Hangar 7. Bavi se recepcijskim i povijesnim studijama hrvatske kinematografije, esejistikom na razne teme iz svjetskog filma i popularne kulture te teorijom znanstvene fantastike za koju je primio i Nagradu SFERA.

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ za osnovne i srednje škole