Mediji

Tri principa funkcioniranja društvenih mreža

Svim društvenim mrežama, od Instagrama do TikToka, cilj je da što dulje ostanete na njima aktivni. Iz edukativnih materijala EDUbox, razvijenih u sklopu europskog projekta EDUmake, donosimo vam objašnjenja i video o tri principa funkcioniranja društvenih mreža

Teme o kojima novinari izvještavaju

Za novinare koji prate određeno područje kaže se da su se ‘specijalizirali’ za njega. To može biti vanjska ili unutarnja politika, sudstvo, gospodarstvo, vojska, kultura, sport, zdravstvo, obrazovanje, sport, automobili, ljepota i zdravlje, gastronomija, uređenje doma…

Tko su “srebrni surferi”

Srebrnim surferima nazivaju se osobe starije životne dobi koje koriste informacijsko-komunikacijske tehnologije. Rezultati nekoliko istraživanja upozorili su na to da zbog nedovoljnog poznavanja funkcioniranja interneta i društvenih mreža oni šire dezinformacije i lažne vijesti osjetno češće nego mlađe osobe

Priručnik o primjeni videoigara u nastavi

Prijevod priručnika koji je objavilo Ministarstvo kulture i medija vrijedan je resurs za nastavnike u osnovnim i srednjim školama, sa smjernicama i nizom konkretnih primjera za uspješnu integraciju videoigara u obrazovni proces

Društvene mreže ne uspijevaju zaustaviti zlostavljanje djece

Na Instagramu i Facebooku još uvijek se pojavljuju ilegalni sadržaji, a broj snimki seksualnog iskorištavanja djece na internetu je u porastu. Istraživači upozoravaju da društvene mreže ne samo što ne uspijevaju zaustaviti pedofile, već im algoritmima zapravo i pomažu u bržem povezivanju

Profesionalni standardi izvještavanja

Istinitost, točnost, uravnoteženost i nepristranost osnovna su načela kojih bi se novinari trebali pridržavati u izvještavanju. Dugo se i objektivnost smatrala jednim od bitnih obilježja novinarstva, a u modernom novinarstvu ističe se važnost poštenja

Kratki pregled povijesnog razvoja novinarstva

Ključan povijesni događaj za razvoj novinarstva bio je izum tiskarskog stroja u 15. stoljeću. Prve novine koje su redovito izlazile pojavile su se početkom 17. stoljeća, u drugoj polovici 19. stoljeća počinje faza redakcijskog novinarstva, a 20. stoljeće obilježili su razvoj radija, televizije i interneta

Važnost novinarstva za demokraciju

Moć medija i novinarstva tolika je da se mediji smatraju četvrtim stupom demokracije, novinarstvo je sedma sila, a novinari su poznati kao vratari i psi čuvari demokracije. Objašnjenja ovih pojmova prenosimo vam iz edukativnih materijala ‘Uvod u novinarstvo’

I predškolci trebaju (kroz igru) učiti o oglasima

Kako biste djecu u vrtiću osvijestili o utjecaju oglasa i potaknuli ih na kritički odnos prema njima, možete provesti aktivnost u kojoj djeca osmišljavaju i crtaju, odnosno snimaju svoj oglas za neko voće ili povrće

Priručnik za filmsku kritiku za učenike i nastavnike

Priručnik autorice Višnje Pentić sadrži objašnjenja ključnih pojmova te nudi alate za uočavanje, opisivanje i imenovanje filmskih postupaka, kao i alate za oblikovanje analize i mišljenja o nekom filmu u filmsku kritiku, uz jednostavne zadatke i primjere

Algoritmi društvenih mreža mogu ugroziti naše mentalno zdravlje

Algoritmi društvenih mreža razvijeni su kako bi korisnike što duže držali ispred ekrana, što nas pak navodi na nekritičko uspoređivanje s drugima, kaže psihijatrica Nina Vasan sa sveučilišta Stanford te upozorava da neka algoritamska rješenja mogu srozati raspoloženje i izazvati depresivne misli

Napravite sami svoje kućno (ili razredno) kino!

‘Igrajmo se kina: priručnik za izradu kućnog projektora’, koji možete besplatno preuzeti na internetskoj stranici Udruge Djece susreću umjetnost, omogućava nastavnicima, odgojiteljima i roditeljima da na jednostavan način, uz lakodostupne materijale, s djecom provedu ovaj zabavni projekt

HAVC-ova internetska stranica o filmskoj pismenosti

Na novom portalu koji je pokrenuo Hrvatski audiovizualni centar možete pronaći novosti i najave događanja iz svijeta filmske pismenosti, poveznice na stručne knjige i priručnike te edukativne filmske platforme, kao i metodičke priručnike i pedagoške materijale za pojedine filmove

Prvi koraci u programu za montažu videa

Filmska montaža je postupak odabiranja i povezivanja kadrova u smislenu cjelinu, a u ovom videu s platforme Blank Edu prikazano je kako se radi u programima za montažu 

Opasnosti multiplayer igara i rizično ponašanje

Igranje online igara za više igrača može imati mnoge pozitivne učinke, no roditelji i djeca trebaju biti svjesni i onih negativnih. Na primjer, dijete može postati žrtva maltretiranja ili uhođenja jer je dalo puno podataka o sebi nepoznatim suigračima koji ne moraju biti dobronamjerni

Kako pokret kamere mijenja doživljaj gledatelja

Kamera koja se slobodno kreće kroz filmski prostor može otkrivati elemente koji su u početku bili sakriveni, pratiti protagoniste na njihovu putu kroz filmski svijet, svojim pokretom naglašavati bitno, doprinositi razvoju dramskog ugođaja, prenositi gledatelju psihološko i emotivno stanje filmskog lika

Videovodič kroz medije: Istraživačko novinarstvo

Uz edukativni video koji je u sklopu 6. Dana medijske pismenosti pripremila Nova TV učenici mogu saznati više o istraživačkom novinarstvu, zašto je ono važno i kako izgleda tjedan u redakciji istraživačke emisije Provjereno

Kako napraviti dobar intervju

Ekipa Televizije Student s Fakulteta političkih znanosti pripremila je ovaj video prilog s “trikovima” za vođenje intervjua. Saznajte kakva pitanja postavljati i kakva izbjegavati te na što paziti u neverbalnoj komunikaciji sa sugovornikom

Videoigre (kao alat) u nastavi

Digitalno okruženje u kojem se posljednjih godina nalazimo potiče nas na razmišljanje izvan okvira, primjenu digitalnih alata u različitim životnim okolnostima, pa tako i u nastavi, gdje videoigre mogu biti jedan od alata za učenje i medij o kojem se uči

Proglašen najbolji studentski video o internetskim prevarama

Internetske prevare ne događaju se nekom drugom – poruka je pobjedničkog videa koji su snimili studenti Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku Matea Bartulović, Luka Mitar i Šimun Padovan za video natječaj organiziran u suradnji s Agencijom za elektroničke medije i portalom medijskapismenost.hr

IT ton i njegova uloga u novinarskoj video priči

Uz tekst koji čita novinar i tonske isječke izjava, televizijski prilog potpunim čini ambijentalni zvuk ili IT ton. U Maloj školi medijske pismenosti Televizije Student saznajte što je to IT ton i koje je njegovo mjestu u novinarskoj priči

Specifičnosti televizijskog novinarstva

Dok gledatelji vide samo voditelje u studiju i gotove novinarske priloge, u cijelom procesu sudjeluje velik broj ljudi poput urednika, producenata, redatelja, snimatelja, montažera, realizatora, organizatora, scenografa, kostimografa, šminkera, majstora rasvjete i tona, kamermana, grafičara, tehničara, fonetičara, lektora…

Tiskano novinarstvo: kako se proizvode novine

U redakcijama se stvara novinski sadržaj i tu su glavni akteri novinari, urednici, lektori i grafičari. Jednom kada su novine gotove, šalju se u tiskaru te se na kraju distribuiraju na prodajna mjesta

Algoritamska pismenost važan je element medijske pismenosti

Algoritmi na internetu i društvenim mrežama mogu utjecati na naša raspoloženja, stavove i ponašanja. Stoga je potrebno razvijati algoritamsku pismenost koja nam može pomoći shvatiti što su i kako djeluju računalni algoritmi te kako će sve više utjecati na naše živote

‘Želim tu igru. Svi moji prijatelji je već igraju!’

Bez obzira na to koliko prijatelja vašeg djeteta koristi novu aplikaciju ili igra neku igru, sami trebate procijeniti je li ona dobra za njega. Nekoliko je načina kako možete donijeti tu odluku, ali ključan korak je istraživanje

Zbog čega su reality emisije tako popularne?

Ako pogledamo današnje reality emisije, bilo na televiziji, bilo na streaming servisima, možemo vidjeti da se ovaj žanr i dalje drži nekih svojih zakonitosti, tvrdeći kako je riječ o autentičnom sadržaju. Seksualiziranje, korištenje stereotipa, pretjerivanje, dramatičnost – sve su to alati zahvaljujući kojima ove emisije zadržavaju svoju publiku

Jeste li se upecali? Naučimo što je phishing!

Razgovarajte s djecom o tome jesu li ikada dobili e-poruku u kojoj netko od njih traži da pošalju svoje korisničko ime i lozinke i da ih upišu u neku internetsku stranicu. Podučite ih o phishingu uz radionicu iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’

EU parlament usvojio zakon koji će promijeniti internet

Usvajanje Akta o digitalnim uslugama (DSA) od strane Europskog parlamenta predstavlja kraj ere u kojoj su velike platforme bile izuzete od odgovornosti i razvijale poslovne modele u zapravo nereguliranom području. DSA ima za cilj ograničiti širenje nezakonitog sadržaja i učiniti online okruženje sigurnim za sve

Istraživačko, tabloidno, građansko, agencijsko i druge vrste novinarstva

S obzirom na vrstu medija, postoji podjela na tiskano, televizijsko, radijsko i internetsko novinarstvo. Prema temi, novinarstvo se može podijeliti primjerice na sportsko, političko, lifestyle i ratno, a postoje još neke podjele. Poglavlje o vrstama novinarstva prenosimo vam iz naših edukativnih materijala ‘Uvod u novinarstvo’

Filmski planovi – abeceda stvaranja filmskog sadržaja

Određeni filmski plan ima zadaću usmjeravanja gledateljeve pozornosti prema bitnom unutar filmskog okvira te otvara mogućnosti stvaranja atmosfere, sugeriranja psihološkog stanja filmskog lika ili naglašavanja emocije filmskog prizora

Podcast u funkciji medijskog odgoja i širenja projektnih ideja

U sklopu Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably”, učenici Osnovne škole Sveti Petar Orehovec snimali su i objavljivali svoje podcaste o održivosti. Njihova emisija o problemu bacanja hrane pripremljene u školskoj kuhinji uvrštena je i na državni LiDraNo u kategoriji radijskih emisija

Prevare, lažni i obmanjujući oglasi na internetu

Kako prepoznati različite internetske prevare, lažne oglase te druge vrste oglašavanja na internetu prema kojima treba kritički pristupiti – saznajte iz poglavlja posvećenog ovim temama u priručniku ‘Vodič za srebrne surfere’, koji je Agencija za elektroničke medije objavila u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Bolji internet za djecu – nova strategija Europske komisije

Cilj strategije BIK+  je omogućiti djeci bolju zaštitu na internetu kroz razvoj različitih mehanizama verifikacije dobi, ali i kroz kampanje medijskog opismenjavanja te osnaživanje djece kroz edukaciju i poticanje na aktivno sudjelovanje u postupcima odlučivanja o javnim politikama

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ za osnovne i srednje škole

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ namijenjen je prvenstveno nastavnicima i voditeljima filmskih i medijskih družina u osnovnim i srednjim školama. U njemu su uz niz primjera objašnjeni filmski planovi, kompozicija slike te značaj i korištenje svjetla i boje u kreiranju audiovizualnog djela, odnosno fotografije, a tu su i prijedlozi 9 vježbi za učenike

Videovodič kroz medije: Kako radi radio

Kako izgleda jedna radio stanica, kako se priprema program i tko sve čini ekipu radija, saznajte iz ovog videa, koji vam donosimo u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Početci radija u Hrvatskoj i svijetu

Ciljevi Svjetskog dana radija, koji se obilježava 13. veljače, su podići svijest u medijima i javnosti o vrijednosti radija, poboljšati međunarodnu suradnju te osigurati pristup informacijama putem radija

Metaverzum: trebamo li se bojati života u virtualnoj stvarnosti?

Velike tehnološke tvrtke nadmeću se u želji da što prije stvore digitalne svjetove u koje ćemo ulaziti uz pomoć VR naočala ili leća te posebnih senzora i odijela. O tome što nas čeka u tim novim virtualnim prostorima piše novinar i urednik Velibor Mandić

Dokumentarni film: 6 redateljskih pristupa

Prilog Televizije Student predstavlja šest pristupa, odnosno načina izlaganja u dokumentarnom filmu prema poznatom američkom teoretičaru dokumentarnog filma Billu Nicholsu

Film iz kojeg ćete saznati što radi direktor fotografije

O ulozi direktora fotografije u proizvodnji audiovizualnog sadržaja piše Mario Sablić, nagrađivani direktor fotografije. Donosimo vam i obrazovni film (u dva dijela) u kojem o svome poslu govore hrvatski filmski snimatelji različitih generacija

Videovodič kroz medije: Kako nastaje sportski program

U ovom edukativnom videu koji je pripremila Nova TV sportski reporteri, urednici i voditelji objašnjavaju kako izgleda rad u sportskoj redakciji, kako se biraju teme i pripremaju sportske vijesti, ali i prijenosi utakmica i studijske emisije

Utjecaj digitalnog marketinga na djecu i mlade u Hrvatskoj

Anketa o utjecaju digitalnog marketinga na dječja prava na internetu, provedena u sklopu suradnje UNICEF-a i HURA!-e, pokazala je da većina djece u Hrvatskoj profil na društenoj mreži otvori prije nego što prijeđe dobnu granicu od 13 godina

Kako se zaštititi od krađe online identiteta

Krađa identiteta poprimila je nove razmjere u današnjem, digitalnom svijetu. Ono zbog čega čuvamo novčanike na sigurnom mjestu dok šećemo gradom, danas predstavlja prijetnju koja do nas dolazi i putem mobitela, laptopa, tableta i drugih pametnih uređaja

Videovodič kroz medije: Jedan dan u informativnom programu

Kako nastaju informativne emisije na televiziji i tko je sve potreban kako bi vijesti došle do gledatelja, saznajte u videovodiču pripremljenom u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, kroz koji nas vodi Marija Miholjek, voditeljica Dnevnika Nove TV

Videovodič kroz medije: Kako nastaje vremenska prognoza

Vremenska prognoza nezaobilazan je dio dnevnog informiranja. Kako nastaje, koje znanosti su nužne da bi prognoza bila što točnija i kako izgleda posao meteorologa na televiziji, objašnjava u videu glavni meteorolog HRT-a Zoran Vakula

Razlozi za igranje videoigara

Iz istraživanja ‘Percepcija djece o utjecaju videoigara’, objavljenog 2019. u znanstvenom časopisu Communication Management Review u izdanju Edward Bernays Visoke škola za komunikacijski menadžment, prenosimo vam pregled znanstvenih spoznaja o razlozima igranja videoigara

Kikići: radijska emisija koju djeca rade za djecu

Emisija Kikići, koju pripremaju djeca iz Udruge Foliot iz Matulja emitira se na Radiju Kastav svake subote u 10.20 ujutro. Predsjednica Udruge Nikolina Hrga ispričala nam je kako je došlo do ove zanimljive suradnje, što sve djeca tako uče i koji su im najveći izazovi

Jedna od nas – film koji bi trebali pogledati svi maturanti

Na internetskoj stranici dokumentarnog filma ‘Jedna od nas’ i popratne edukativne kampanje, maturanti mogu prijaviti svoj razred za besplatnu online projekciju i razgovor s autorom filma i stručnjacima u prevenciji seksualnog zlostavljanja djece 

Filmovi za mlade iskrivljuju sliku stvarnosti

Stereotipno prikazivanje likova jedan je od glavnih problema filmova za mlade. Uvijek se prikazuje nekoliko skupina ljudi: sportaši, navijačice, skupina “običnih” adolescenata i pripadnici manjina koji se ponašaju stereotipno za svoju skupinu

Do pobjede u videoigrama kroz plaćanje

Mikrotransakcijama se u videoigrama mogu kupiti razni dodatci. Neki od njih samo lijepo izgledaju, no neki donose veću mogućnost pobjede i povećaju prednost u odnosu na ostale igrače

EU i SAD sve udaljeniji po pitanju regulacije interneta

Nakon američkih predsjedničkih izbora i Brexita 2016. dezinformacije i odgovornost društvenih mreža u njihovom širenju postale su vruće teme. Zakonodavci pokušavaju naći balans između zaštite ljudskih prava i slobode govora, ali SAD i EU se u rješavanju ovog važnog pitanja sve više udaljavaju

Video lekcija: Oglasi oko nas

Učiteljica razredne nastave Josipa Blagus pripremila je video lekciju i radni listić za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, s ciljem poticanja kritičkog promišljanja o oglasima i drugim medijskim sadržajima 

Kako kritički vrednovati izvore na internetu

Sustavno provjeravanje izvora i procjenjivanje njihove vjerodostojnosti omogućuje nam da svjesno biramo izvore kojima ćemo se služiti. Saznajte kako kritički vrednovati tekstove, slike, zvučne i videozapise te na što paziti prilikom pretraživanja interneta

Kako je korona promijenila naš odnos prema medijima

Pandemija koronavirusa i potreba za fizičkom distancom unijela je niz promjena u naše živote. Mnoge obrasce ponašanja, poput odlaska na posao ili trgovinu na brzinu smo promijenili, a isto se dogodilo i s konzumacijom medijskih sadržaja, osobito načinom na koji tražimo informacije

Cyber kriminal i trgovačke prevare u vrijeme pandemije

Kriminalci objavljuju lažne oglase za proizvode koje želimo i trebamo, poput lijekova, higijenskih proizvoda i setova za testiranje na koronavirus, upozorava Europol, uz podsjetnik da čudotvorni lijek za COVID-19 trenutačno ne postoji

Rizici online igara: savjeti za roditelje

Ako vaše dijete igra online igre, razgovarajte s njim o rizicima koje donosi komunikacija sa strancima i o važnosti zaštite osobnih podataka. Provjerite jesu li te igre primjerene za dob djeteta i vodite računa o tome koliko vremena provodi igrajući ih

‘Umjesto u učionici, jedan dan smo učili na radiju’

Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Slavonskom radiju srednjoškolci iz Vinkovaca učili su o radiju, razgovarali o važnosti medija u društvu te o važnosti medijske pismenosti, a okušali su se i u novinarskim zadatcima i javljanju uživo

Poučite djecu kako gledati film

Prva stepenica razumijevanja jezika pokretnih slika jest otkriti kako nam one prenose što je važno, kako vode našu pažnju i kako nam daju informacije – piše filmska kritičarka Višnja Vukašinović u tekstu koji vam prenosimo sa stranice Društva ‘Naša Djeca’ Zabok

9 pitanja za prepoznavanje seksizma u oglasima

Sadrži li oglas seksualne aluzije koje nemaju nikakve veze s proizvodom? Sugerira li oglas da se žene ili muškarci mogu kupiti poput proizvoda? Prikazuje li oglašavanje stereotipnu sliku spolova? Ovo su neka od pitanja za procjenu je li neki oglas seksistički, iz njemačkog vodiča “Sexsism shouldn’t sell”

Pravila kadriranja koja trebate imati na umu prilikom snimanja videa

Kompozicija kadra ima velik utjecaj na dojam koji prizor stvara kod gledatelja. Ako se pridržavamo nekih jednostavnih pravila, prizor će djelovati ugodnije i prirodnije, no ta je pravila dobro imati na umu i kada želimo izazvati nelagodu, dojam pritiska ili zarobljenosti, pa ih namjerno prekršiti

Ne nasjedajte na prijevare putem interneta!

Ako dobijemo ponudu kako ćemo nešto dobiti besplatno, trebamo razmisliti je li to vrijedno ostavljanja osobnih podataka, jedan je od savjeta iz HAKOM-ove brušure ‘Kako zaštititi dijete u svijetu interneta, mrežnih tehnologija i pametnih telefona’

Prikriveno oglašavanje u časopisima za mlade

Časopisi obično imaju rubrike u kojima promoviraju određene proizvode, ali u pravilu bez jasnog navođenja da je riječ o oglasima, a prikriveni oglasi mogu se naći i u tekstovima. Analizirajte s učenicima glavne modele prikrivenih oglasa u časopisima za mlade

Preporuke UNICEF-a za zaštitu dječjih prava u online igrama

Osigurajte da igre budu inkluzivna okruženja, predstavljajući raznolikost igrača, pružajući pozitivne uzore, izbjegavajući stereotipizaciju i pretjerano seksualizirane likove te pružajući likove s kojima se mogu povezati i dječaci i djevojčice različitog podrijetla – jedna je od preporuka programerima igara

Plasman proizvoda u popularnim TV emisijima

Pokažite učenicima isječak iz neke od popularnih emisija, kao što su Supertalent, Zvjezdice, Hrvatska traži zvijezdu, Tvoje lice zvuči poznato, The Voice, ili Ples sa zvijezdama. Objasnite im što je plasman proizvoda, tražite da ga prepoznaju u isječku i potaknite raspravu o ovoj vrsti oglašavanja

Novinarski leksikon: Videonovinar

Videonovinar je novinar koji je vješt i u snimanju i u montaži te može samostalno oblikovati videoprilog. U prilogu Televizije Student videonovinari opisuju svoj rad, opremu koju koriste i otkrivaju trikove za uspješno snimanje

Binge watching: kad ne možemo prestati gledati omiljenu seriju

Novi fenomen koji je potpuno promijenio način gledanja serija postao je moguć zbog televizije na zahtjev i streaming servisa poput Netflixa i HBO-a. Riječ je o višesatnom ili višednevnom gledanju većeg broja epizoda (ili sezona) određene serije, praktički bez većih pauza

Ključevi filma: pitanja za dešifriranje svakog igranog filma

Ključevi filma služe kao podsjetnik nastavnicima, roditeljima, djeci i mladima za razgovor o igranom filmu te sadrže šest ključnih područja na koja valja obratiti pozornost pri aktivnom gledanju igranog filma, a to su: radnja/sadržaj, likovi, realizacija/izvedba, igranofilmski žanr, doživljaj i poruka

Film u nastavi stranih jezika: Motivacija za učenje i zabava

Animirani film ‘Mali princ’ iz 2015. u režiji Marka Osborna snimljen je u dvije originalne verzije – engleskoj i francuskoj te je prikladan je za korištenje u nastavi ovih stranih jezika za sve dobne skupine učenika, pišu Petra Barbarić i Jasna Ćirić iz Centra za strane jezike Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Videoigre u odrastanju pripadnika net-generacija

Učitelje i roditelje treba informirati o dobrobiti koje imaju njihova djeca uz igranje videoigara te naučiti kako pomagati i usmjeravati odrastanje djece u doba ranog ili srednjeg djetinjstva uz digitalne medije, piše prof. dr. sc. Milan Matijević s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Čemu služi filmska klapa i kako se koristi

Udarcem filmske klape na snimanju se označava početak kadra, a važna je kako bi se kasnije u montaži mogli uskladiti snimljeni zvuk i slika, ali i kako bi se lakše pronašle scene, kadrovi i njihove repeticije koje želimo iskoristiti

Kampanja i konferencija s ciljem razotkrivanja influencera

U kampanji #skinifilter, kao i na konferenciji “Influenceri bez filtera”, održanoj 17. svibnja na Veleučilištu VERN’, poznati hrvatski influenceri govorili su o pozadini posla kojim se bave, svojoj ljubavi prema produkciji sadržaja, ali i najvećim strahovima

Kako se odabiru teme za Dnevnik?

Kako bi zadovoljili potrebe raznovrsne publike, urednici slažu središnje informativne emisije po principu švedskog stola, u kojem nude za svakoga po nešto – saznali su učenici na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Novoj TV

Rasprava na učeničkom kolegiju: koje su teme najbolje za naslovnicu

Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Jutarnjem listu, novinar i urednik Željko Trkanjec učenike je podijelio u skupine – po novinskim rubrikama. Svaka je skupina odabrala tri aktualne teme iz svog područja pa su na glasnom i prilično veselom kolegiju jedni pred drugima branili svoje teme i pokušavali dobiti naslovnicu

Učenici su pisali vijesti za radio i javljali se u eter

Mladi shvaćaju koliko su mediji važni za društvo u cjelini te da informacije koje mediji pružaju moraju biti vjerodostojne, objektivne i istinite, zaključila je glavna urednica Slavonskog radija Marijana Žebić nakon druženja s učenicima Isusovačke klasične gimnazije s pravom javnosti u Osijeku

Svaki dan u redakciji je drugačiji

Osnovnoškolci i srednjoškolci, koji su sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ na RTL-u, saznali su kako izgleda dnevni ritam televizijske redakcije i što sve rade urednici i voditelji, a učenike Medicinske škole iz Varaždina pitali smo kako zamišljaju idealan TV dnevnik

‘Od sada ću radio slušati na drugačiji način’

Na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Yammat FM-u, učenici Osnovne škole Donja Stubica u samo su nekoliko sati napredovali od publike koja u radiju uživa isključivo u glazbi do malih medijskih stručnjaka s vlastitom radijskom emisijom

Uz crnu, djeca u novinama žele i bijelu kroniku

Učenici iz Osnovne škole Dalj na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Glasu Slavonije naučili su se služiti novinarskim žargonom, tako da sada znaju da prijelom u novinarstvu nema veze s kostima, kao što ni šlager nema veze sa šlagom. Bili su i na terenu te poslije napisali svoju reportažu

Od uredničkog kolegija do novina spremih za tisak

Učenice Osnovne škole Ivana Meštrovića posjetile su redakciju Večernjeg lista u sklopu radionica ‘Djeca upoznaju medije’ i prvi se put susrele s funkcioniranjem jedne novinske redakcije i procesom stvaranja novina, a dobile su priliku napraviti i svoj mali Večernjak

‘Za minutu javljanja u eter potrebno je puno pripreme’

Učenici jedne osnovne i jedne srednje škole, koji su prošlog tjedna sudjelovali na radionicama ‘Djeca upoznaju medije’ u redakciji Media servisa naučili su puno novih stvari o specifičnostima rada na radiju, a najhrabriji su se i sami javljali u eter

Nepoželjni sadržaji na internetu i kome ih prijaviti

Nepoželjni sadržaji podrazumijevaju različite pornografske i nasilne sadržaje, kao i one koji potiču mržnju i nesnošljivost bilo koje vrste. Važno je da roditelji djecu poduče što točno mogu napraviti u slučaju da ih netko na takav način uznemiruje, ali i da takve sadržaje sami ne smiju dijeliti

Uvod u snimanje: upoznavanje s kamerom

Pogledajte video prilog s edukativne platforme Blank Edu koji nas upoznaje s osnovim dijelovima kamere i donosi objašnjenja i primjere kako se pojedini dijelovi koriste i kako to utječe na izgled snimke

‘Medijska pismenost traži suradnju i dugoročna ulaganja’

Irska stručnjakinja za medijsku pismenost Martina Chapman smatra da javni mediji mogu imati važnu ulogu u promicanju medijske pismenosti i da bi trebali prije svega osvješćivati ljude i upućivati ih na druge izvore, gdje mogu dobiti pomoć i više informacija

Savjeti djeci i mladima koji igraju online igre

Prije igranja provjerite dobnu granicu igre. Ona pokazuje koliko je u igri neprimjerenog sadržaja, poput pornografskih i nasilnih sadržaja, kao i onih koji potiču mržnju i diskriminaciju bilo koje vrste

Napravite pozitivne razredne novine

Potaknite učenike da se aktivno uključe u stvaranje pozitivnih medijskih sadržaja za školski list ili službenu internetsku stranicu škole, a možete zajedno izraditi i svoje male razredne novine

Ne pričamo o vama nego o djeci

U ovom kratkom filmu roditelji i nastavnici prepoznat će sebe ili ljude koje poznaju, a preporučuje se za gledanje i sa srednjoškolcima kao poticaj za razgovor o sextingu, sigurnom korištenju interneta i drugim aktualnim temama

Djeca na internetu u brojkama

Podaci iz HR Kids Online istraživanja, istaknuti u brošuri ‘Svijet interneta na dlanu’, dobar su pokazatelj o kojim temama trebamo razgovarati s djecom kad je riječ o sigurnom korištenju interneta

Djetinjstvo na internetu – Živjeti na mreži

Više pozornosti treba posvetiti sadržajima i aktivnostima dječjih digitalnih iskustava, tome što djeca rade na mreži i zašto, a ne strogo koliko vremena provode ispred ekrana – jedan je od zaključaka UNICEF-ovog izvještaja ‘Djeca u digitalnom svijetu’

Pozitivne i negativne strane oglašavanja

Oglašavanje ima dva temeljna cilja: informirati i nagovoriti na određeno ponašanje. Zbog te svoje funkcije, oglašavanje uz negativne strane može imati i pozitivan učinak na više područja

Što vam je potrebno za dobar zvuk u filmu?

Snimanje zvuka često je izazov za mlade filmaše. U ovom prilogu edukativne platforme Blank Edu saznat ćete što vam je od opreme potrebno za kvalitetan zvuk u filmu te kako se ta oprema koristi

Što je esport i koje su najčešće predrasude o njemu

Dok neki tvrde da se esport može nazivati pravim sportom jer zahtijeva brzo razmišljanje i odličnu koordinaciju očiju i ruku, drugi tvrde da nema dovoljno fizičke aktivnosti da bi ga se smatralo sportom. Zbog toga se nerijetko svrstava u umne sportove, poput šaha

Fortnite: vodič za roditelje

Ako i vaša djeca igraju, ili žele igrati ovu popularnu igru, proučite savjete britanskog Centra za sigurniji internet. Uzmite u obzir i preporuku PEGI-ja koji je igri dodijelio oznaku 12, što znači da se smatra primjerenom za starije od 12 godina

Na što upozoravaju ESRB oznake na videoigrama

Iako je PEGI standardni sustav označivanja videoigara u 39 europskih zemalja, pa tako i Hrvatskoj, ponekad ćete naići i na igre s američkim ESRB oznakama. Pročitajte što one znače i po čemu se razlikuju od PEGI oznaka

Što radi redatelj

Redatelj je, uz producenta, glavna i odgovorna osoba na filmskom setu. Što sve uključuje ova uloga objasnili su srednjoškolci, polaznici radionica zagrebačke udruge Blank – filmski inkubator u videu snimljenom za edukativnu platformu Blank Edu

Što kad popularni YouTuberi prijeđu granicu dobrog ukusa

YouTuberi su među djecom i mladima danas popularniji i često imaju veći utjecaj na njih nego glazbene, filmske ili televizijske zvijezde. Kako bi se znali zaštititi od negativnih utjecaja, razgovarajte s djecom o YouTuberima koje prate i načinu funkcioniranja ove platforme

Kako pronaći novinarsku priču?

Walter Robinson, voditelj istraživačkog tima Spotlight u američkim dnevnim novinama Boston Globe, studentima novinarstva s Fakulteta političkih znanosti objasnio je kako novinari mogu pronaći “pravu” priču

Dječje radijske emisije o važnim i intrigantnim temama

U Radijskoj družini ZAG djeca prolaze kroz cijeli postupak pripreme radijske emisije – od biranja teme i sugovornika, preko pripreme za intervjue, snimanja na terenu ili u školi, do preslušavanja i odabira materijala, izbora glazbe te montaže, a često se bave temama različitosti i problemima s kojima se susreću djeca i mladi

Svjetski dan radija posvećen sportu

Povodom Svjetskog dana radija, UNESCO poziva radijske postaje na praćenje tradicionalnih sportova, uravnoteženo izvještavanje o muškim i ženskim sportovima te praćenje inicijativa koje putem sporta promiču mir i razvoj

Kako napisati scenarij za film

Ideja, tema, sinopsis, scenoslijed, scenarij – što je ključno za svaku od ovih faza u stvaranju filma, pogledajte u videu edukativne platforme Blank Edu

‘Vlak u snijegu’ zabavit će i inspirirati i današnju djecu

Puno je razloga zašto bi djeca trebala pogledati ovaj hrvatski filmski klasik, snimljen prije više od 40 godina. Nakon gledanja i analize filma u školi, možete učenicima zadati i ovakav zadatak: neka osnuju svoju zadrugu, daju joj ime, izaberu domaćina i zajedničkim snagama riješe neki problem

Djeca i oglašavanje: što se smije, a što ne?

U Hrvatskoj, kao i u svijetu, postoji niz zakona čije odredbe štite djecu u oglašavanju zbog njihove lakovjernosti i nedostatka životnog iskustva te moguće povrede roditeljskog autoriteta

Koje dobrobiti internet i videoigre donose djeci?

Rezultati istraživanja o dječjem korištenju tehnologije su različiti – neki stručnjaci kažu da mala djeca uopće ne bi trebala biti izložena ekranima, dok drugi smatraju da to, u odgovarajućem okruženju i u ravnoteži s drugim aktivnostima, može biti korisno

Radio u službi djece i mladih

Iz priručnika ‘Kako izvještavati (o) djeci i mladima’, namijenjenog novinarima i urednicima elektroničkih medija, prenosimo vam tekst Ivane Sučić s Hrvatskog radija o dobrim i lošim radijskim praksama, s preporukama za stvaranje kvalitetne radijske emisije o djeci i mladima, odnosno za njih

Što je novinarska patka?

Biste li povjerovali u priču o pingvinima koji lete u toplije krajeve ili o špagetima koji rastu na drveću? Mnogi su povjerovali kad su snimke toga vidjeli na BBC-u, iako je bio 1. travnja, dan kad se tradicionalno zbijaju šale pa i objavljuju novinarske patke

Dijalozi u filmovima održavaju rodne i rasne stereotipe

Istraživanje kalifornijskog sveučilišta pokazalo je da muškarci imaju dvostruko više dijaloga u filmovima od žena i da se u većini slučajeva filmska priča ne bi značajno promijenila da se iz filma isključe ženski likovi

YouTube je djeci najdraži brand

Prema istraživanju provedenom u SAD-u, YouTube je, već drugu godinu zaredom prvi na listi najpopularnijih brandova među djecom, a 10. na listi među roditeljima

Ima li u dječjem programu mjesta za oglase?

Zagovornici dječjih i potrošačkih prava protive se nastojanjima velikih američkih medijskih kuća, poput Disneya, Foxa i CBS-a, da se smanje ograničenja oglašavanja u dječjim televizijskim programima

Kako birati filmove i igre za djecu

Pogledajte zajedno kino ili TV program, odaberite filmove koji su vam zanimljivi i informirajte se o njima, a nakon gledanja razgovarajte s djetetom

Plac: nagrađivani eksperimentalni film koji obožavaju i predškolci

Djeca iz ovog primjera mogu puno razumijeti o samom filmu, što je trik u filmu, kakve se tehnike mogu koristiti, što je animacija… Također se može vezati za priče o hrani i preko njih na temu nacionalnog identiteta, kao na primjer – je li hrvatska srdela zaista ukusnija od slovenske iako obje plivaju u Jadranskom moru

Kako se rade novine?

Kako izgleda izrada novina – od ideje do slova na papiru – pogledajte u prilogu snimljenom u redakciji studentskih novina Global

Djevojčica je ‘opsjednuta’ sapunicama

Mama se pita je li interes njezine kćeri za sapunicama u trećem razredu osnovne škole pretjeran i može li imati negativne posljedice. Pročitajte odgovor psihologinje Mirande Novak

Zaštita djece i mladih od negativnih utjecaja oglašavanja

Zakonom i drugim propisima zabranjuje se i ograničava oglašavanje i tržišna komunikacija za niz proizvoda i usluga pa se, primjerice, kod oglašavanja alkoholnih pića ne smije povezivati konzumiranje alkohola s poboljšanim fizičkim stanjem ili vožnjom

Moj sin igra Minecraft i želi biti YouTuber

Mama dječaka koji ide u 4. razred i na YouTubeu objavljuje videe sa savjetima za igranje Minecrafta, pitala nas je može li to nekako loše utjecati na njega i je li u redu dopustiti mu takvo izlaganje. Donosimo odgovor psihologinje Hane Hrpka s Hrabrog telefona

Što roditelji trebaju znati o Minecraftu

Čak i ako vaše dijete ne igra Minecraft, sigurno je za ovu popularnu igru čulo u vrtiću ili školi pa je samo pitanje vremena kada će ju i samo htjeti zaigrati. Kako biste znali o čemu je riječ, s internetske stranice Centra za sigurniji internet prenosimo vam mali vodič za roditelje

Dijete želi svaku igračku iz reklame

Psihologinja Hana Hrpka savjetuje kako reagirati kad dijete izražava želju za svakom igračkom koju vidi na reklami i ljuti se i plače kad mu roditelji kažu da je ne može dobiti

Edukativne igre o sigurnosti na internetu

Računalne igre za osnovnoškolce, nastale u okviru projekta Sigurnost djece na internetu, na zabavan će ih način podučiti o pristojnoj komunikaciji, zaštiti osobnih podataka, autorskim pravima i mnogim drugim stvarima koje trebaju znati da bi se mogli zaštititi

Oglašavanje u Hrvatskoj od svojih početaka do danas

Saznajte kada su nastali neki naši još uvijek popularni brendovi i pred kojim se izazovima oglašavanje nalazi danas. Iz knjige ‘Odgovorno oglašavanje’ donosimo vam pregled razvoja oglašavanja, tržišnog komuniciranja i marketinga u Hrvatskoj

Ovi mladi ljudi praznike su proveli učeći o filmu

Na Nastavi filmske umjetnosti u kinu Tuškanac u siječnju je sudjelovalo 145 osnovnoškolaca, srednjoškolaca, studenata i nastavnika. Pročitajte kako izgleda ovaj besplatni obrazovni program Hrvatskog filmskog saveza

Sve o profesoru Baltazaru: zašto ga vole i djeca i odrasli

Sve je u ozračju igre, mašte, radosti i zabave. Nema bilo kakvog oblika nasilja, ne nalazimo drugo osim jednostavnih i učinkovitih gegova, koji ton i ritam naracije neprekidno održavaju brzima, ne gubeći nikada na uzbudljivosti i ne pribjegavajući pretjerivanju

Kako umiriti dijete nakon zastrašujućih vijesti

Budući da se pišu za odrasle, često su u vijestima izostavljene neke važne informacije, jer se podrazumijeva da ih odrasli znaju. Zato djeci skrenite pažnju na ljude koji pomažu, primjerice liječnike i medicinske sestre koji dolaze pomoći stradalima u nesreći

Znaju li vaša djeca o medijima više od vas?

Iako djeca često znaju više o tehničkim stranama masovnih medija i stvaranju novih medijskih sadržaja, u odnosu na odrasle imaju puno manje životnog iskustva, što često dovodi do nerazumijevanja medijskih sadržaja

Kako filmove gledaju oni koji ne vide

Donosimo vam zanimljiv video prilog u kojem ćete saznati kako se radi prilagodba filmova za slijepe i slabovidne, ali i doživjeti kako je to gledati film, kad ne vidite ništa

Znaju li djeca što su oglasi?

Istraživanja pokazuju kako djeca tek između 7. i 9. godine života počinju razumjeti namjeru reklamnih poruka da potakne na kupnju

Je li moje dijete ovisno o videoigrama?

Psihologinja Hana Hrpka, predjednica Udruge Hrabri telefon, navodi znakove ovisnosti o videoigrama zbog kojih bi roditelji trebali potražiti pomoć stručnjaka

Ima li štete od edukativnih aplikacija za najmlađe?

Moja kći ima dvije i pol godine i već je uz razne edukativne aplikacije za djecu i crtiće i pjesmice s YouTubea naučila brojati do 10, čitati većinu slova, imenovati razne oblike, boje, životinje… i to i na hrvatskom i na engleskom

Zbog čega mladi toliko vole selfije?

Tinejdžeri imaju naglašen osjećaj “imaginarne publike”, psihološko stanje u kojem osoba vjeruje kako je drugi stalno promatraju i razmišljaju o njoj

Otkud na Jupiteru hrenovke?

Pročitajte kako je jedna mama svom sinu objasnila što su reklame i kako nastaju te zbog čega često nemaju puno veze sa stvarnošću

Emisija u kojoj mladi otvoreno govore o svojim problemima

U razgovoru s Višnjom Biti, nagrađivanom novinarkom i urednicom čija se radijska emisija za mlade Zašto tako emitira već 40 godina, saznali smo o kojim svojim problemima mladi danas najradije govore te što ona smatra ključnim za razvoj medijske pismenosti

Što sve djeca uče gledajući filmove

Dijete razvija empatiju i bolje razumijevanje postupaka drugih ljudi preko glavnih likova u filmu. Gledanjem filmova potpuno nesvjesno razvija i određene misaone sposobnosti kao što su percepcija ili opažanje, koncentracija i vizualna memorija

OBRAZOVNI MATERIJALI

VIDEOLEKCIJE

Infografike

IDEOLOŠKI IZAZOV

ONLINE IGRA

Preporuke za zaštitu djece

Birajmo što gledamo

PIŠITE NAM