Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu dodijelilo je nagrade za izniman doprinos u poticanju medijske pismenosti djece i mladih u školskoj godini 2023./2024. Blaženki Crvenković i Sari Papak iz Dječjeg vrtića Crkvenkapica iz Iloka, Danieli Maršalek iz Osnovne škole Dalj i Krešimiru Vargi iz Srednje škole Zlatar
Izvor: Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu
Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu na svečanoj dodjeli 2. listopada 2024. u Hrvatskom državnom arhivu uručilo je priznanja odgojno-obrazovnim djelatnicima za aktivnosti održane u školskoj godini 2023./2024. u vrtićima i školama s ciljem medijskog odgajanja naših najmlađih.
Predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu prof.dr.sc. Danijel Labaš u svom je pozdravnom govoru spomenuo Sokratovu prisegu, svojevrsni “učiteljski kodeks” koji je napisao njemački pedagog Hartmut von Hentig, te istaknuo: “Da vam je prilika bila pročitati, pogledati i poslušati sve prijave za nagradu Medijski Sokrat, onda biste i sami uočili da su se savjeta iz Sokratove prisege držali svi koji su se prijavili, a posebno ovogodišnji dobitnici nagrada i priznanja kojima od srca čestitam, a svima ostalima zahvaljujem na prijavi.”
Nagradu u kategoriji predškolskog odgoja dobile su Blaženka Crvenković i Sara Papak, odgojiteljice ranog i predškolskog odgoja u Dječjem vrtiću Crvenkapica u Iloku, koje kontinuirano provode aktivnosti u području razvijanja medijskih kompetencija djece od najranije dobi. Uz razvijanje kritičkog mišljenja djece s naglaskom na razlikovanje stvarnosti i fikcije, ulažu velike napore i u edukaciju njihovih roditelja, ali i šire zajednice.
Dobitnica Medijskog Sokrata u osnovnoškolskoj kategoriji Daniela Maršalek, učiteljica hrvatskoga jezika u Osnovnoj školi Dalj, godinama ulaže veliki trud u razvijanje i unapređenje medijske pismenosti kod učenika kroz brojne aktivnosti kojima potiče medijsko stvaralaštvo i razvija kritičko razmišljanje kod učenika. Vodila je izvannastavnu aktivnost Filmska ekipa tijekom koje je nastao i priručnik za rad s učenicima. Kroz integrirani Dan svemira održala je radionice optičkih igračaka i stop animacije, a kroz integrirani Dan putovanja kroz vrijeme održala je radionicu o prikrivenom oglašavanju i filmu. Organizirala je edukacije za učenike i učitelje o videomontaži, stop animaciji i tehnologiji dronova, a na nastavi Hrvatskoga jezika održala je brojna predavanja iz područja medijske pismenosti s naglaskom na videoigre, prikriveno oglašavanje, stereotipe u medijima, sigurnost na internetu i kritičko promišljanje o medijima i medijskim sadržajima.
U srednjoškolskoj kategoriji nagrađen je Krešimir Varga, magistar edukacije informatike, koji već godinama intenzivno radi na promicanju medijske pismenosti i razvijanju medijskih kompetencija učenika u Srednjoj školi Zlatar. Tako je prošle školske godine izvodio fakultativni predmet Digitalni mediji unutar fakultativnog modula Digitalno novinarstvo te izvannastavnu aktivnost Multimedijska skupina. Osmislio je i proveo projekte ,”Multikuti” te ,”Postani zinester i podijeli svoj talent” koje je financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Osmislio je i proveo nastavak projekta ,”KAP – kreativni, aktivni, popularni”. S učenicima je izradio radijsku emisiju “Radijske kapljice: stereotipi ljepote na društvenim mrežama” povodom Dana medijske pismenosti; audioanketu o vršnjačkom nasilju povodom Dana ružičastih majica te infografike i digitalne plakate o temama iz područja medijske pismenosti povodom Dana sigurnijeg interneta.
Prošlogodišnje dobitnice Medijskog Sokrata Maja Radošević i Jelena Alpeza iz Dječjeg vrtića Pčelica iz Zagreba ponovno su u predškolskoj kategoriji ušle u uži krug ušle i dobile priznanje za svoj rad tijekom pedagoške godine 2023./2024. Priznanja u osnovnoškolskoj kategoriji dobile su Melita Horvatek Forjan, Nataša Jakob i Ana Brčić Bauer iz Osnovne škole Marije Jurić Zagorke u Zagrebu te Marina Kolić i Danijela Grgorinić iz Osnovne škole Jure Filipovića u Barbanu, a među srednjoškolskim nastavnicima, priznanja su dobili Josip Strija iz Gimnazije Petra Preradovića u Virovitici te Majda Milevoj Klapčić iz Srednje škole Mate Blažine u Labinu.
Nagrade su uručili v.d. ravnateljice Agencije za odgoj i obrazovanje Daria Kurtić, ravnateljica Uprave za medije i razvoj kulturnih i kreativnih industrija Ministarstva kulture i medija Jasna Vaniček-Fila i državna tajnica Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih Zrinka Mužinić Bikić, a dodjeli su prisustvovali i brojni drugi uzvanici, uključujući državnu tajnicu Ministarstva demografije i useljeništva Željku Josić, v.d. ravnateljice Ureda za udruge Vlade RH Helenu Beus, predstavnika Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva Luku Bogdana, savjetnicu Pravobraniteljice za djecu Ljiljanu Breulj Štimac te izaslanicu gradonačelnika Grada Zagreba pomoćnicu pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade Riju Bilić.
“Medijska pismenost svakim danom postaje sve važniji dio osnovnoškolskog i srednjoškolskog kurikula. Od iznimne je važnosti razvijanje vještina učenika koje omogućuju razumijevanje i korištenje medija. Cilj nam je da svi učenici razviju vještine kritičkog razumijevanja medija kako bi se zaštitili i bili odgovorni korisnici medijskog sadržaja“, u svom je govoru istaknula Zrinka Mužinić Bikić, državna tajnica u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih.
Državna tajnica iz Ministarstva demografije i useljeništva Željka Josić u svom je obraćanju rekla da je sretna što može čestitati učiteljima koji se uz sve obaveze upuštaju u dodatne aktivnosti u području medijske pismenosti te dodala: “Njihov doprinos društvu od velike je važnosti. Pozivam sve učitelje da ne zaborave u aktivnosti koje pripremaju uključiti i roditelje kojima je također potrebna podrška u korištenju medija.”
Ravnateljica Uprave za medije i razvoj kulturnih i kreativnih industrija Ministarstva kulture i medija Jasna Vaniček-Fila istaknula je kako Ministarstvo kulture i medija ima priliku poticati razvoj medijske pismenosti na brojne načine. “Od vrtića pa kroz osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje, sve do fakulteta, učitelji imaju najvažniju ulogu u oblikovanju mladih ljudi. Razvoj digitalnih medija unio je niz pozitivnih promjena u živote pojedinaca, ali također i uvela ljude u labirint u kojem se teško snalaziti. Zato sam zahvalna što postoje učitelji koji ulažu dodatne napore kako bi pomogli onim najmlađima da se snađu u svijetu medija i svemu što on donosi.”
Pristigle su prijave iz cijele Hrvatske – od juga Dalmacije do Istre i Kvarnera preko središnje Hrvatske do Slavonije i Baranje.
Odgojno-obrazovni djelatnici mogli su se prijaviti sami ili su to za njih mogli učiniti njihovi ravnatelji. Iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu ističu da se iz brojnih pisama koje su pisali upravo ravnatelji može vidjeti koliko i oni sami prepoznaju važnost medijskog obrazovanja u svojim odgojno-obrazovnim ustanovama te koliko je važno da i odgojitelji, kao i učitelji i stručni suradnici, imaju njihovu potporu u provedbi aktivnosti.
O svim pristiglim prijavama odlučivao je Odbor koji je činilo pet članova: prof. dr. sc. Tamara Gazdić-Alerić i izv. prof. dr. sc. Marina Gabelica s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, potom predsjednik prof. dr. sc. Danijel Labaš, potpredsjednik prof. dr. sc. Igor Kanižaj te potpredsjednica Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu izv. prof. dr. sc. Lana Ciboci Perša, svi s Hrvatskog katoličkog sveučilišta.
Dodjela nagrade pokrenuta je 2023. godine uz potporu Ureda za udruge Vlade RH.
Više informacija o nagradi dostupno je na: https://djecamedija.org/medijski-sokrat/.
Foto: Petar Santini