Održite nastavni sat posvećen opasnostima koje je donio internet: pogledajte s učenicima film ‘Naš online život o kojem roditelji trebaju znati’ i poslužite se nastavnom pripremom objavljenom u sklopu Festivala prava djece
Pripremila: Ana Dokler
“Školski objektiv“ je jedan od programa Festivala prava djece, koji organizira Udruga za promicanje stvaralaštva i jednakih mogućnosti Alternator. Taj je program namijenjen osnovnoškolcima, a sastoji se od kratkih filmova koje su snimila djeca i mladi iz filmskih družina i klubova diljem Hrvatske. Kao i prethodnih godina, filmovi za 12. Festival prava djece, održan u listopadu i studenom 2020., birani su iz programa Revije hrvatskog filmskog stvaralaštva djece, jedine manifestacije u Hrvatskoj posvećene isključivo filmskom stvaralaštvu osnovnoškolaca. Uz filmove su dostupne i nastavne pripreme koje su izradili stručnjaci iz Foruma za slobodu odgoja, kao pomoć nastavnicima u poticanju rasprave s učenicima o temama koje pojedini filmovi otvaraju.
Među odabranim filmovima ove se godine našao i jedan od pobjedničkih filmova iz natječaja “Naš online život o kojem roditelji ništa ne znaju”, koji su u sklopu Dana medijske pismenosti 2020. organizirali Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez.
Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju – pobjednici natječaja
Riječ je o pobjedniku u osnovnoškolskoj kategoriji, filmu slobodnog stila “Naš online život o kojem roditelji trebaju znati“, koji su snimili učenici iz Medijske skupine Osnovne škole Dalj: Klara Hajduković, Barbara Kuna, Petra Paola Lendić, Bartol Lučan, Benjamin Lučić, Lana Mandić, Ella Marić, Mia Ripić, Lara Severić, uz mentorstvo Daniele Maršalek, prof. hrvatskog jezika i voditeljica Medijske grupe.
Za Festival prava djece uz ovaj je film ponuđena i nastavna priprema, koju vam u nastavku prenosimo:
Opasnosti koje je donio internet
*pozivamo vas da predložene aktivnosti provodite uz poštivanje mjera navedenih u dokumentu Modeli i preporuke za rad u uvjetima povezanima s bolesti COVID-19 u pedagoškoj/školskoj godini 2020./2021.
Cilj: ukazati na prednosti, ali i opasnosti koje nam je donijelo korištenje interneta.
Očekivani ishodi:
- Učenik/ca izdvaja prednosti i nedostatke korištenja interneta.
- Učenik/ca prepoznaje opasnosti korištenja interneta te predlaže kako se zaštititi.
- Učenik/ca kritički promišlja o svom ponašanju na internetu / društvenim mrežama.
Potrebni materijali: računalo, zvučnici, projektor, internetska mreža, papiri i flomasteri
Korelacija: Sat razrednog odjela, Informatika; međupredmetne teme GOO, OiSR, UIiKT
Uzrast: 10 – 14 godina
Tijek aktivnosti:
Neka učenici i učenice prije ovog sata naprave mali intervju sa svojim starijim ukućanima – neka istraže kako je izgledao život prije računala, smartphonea, interneta. Učenici/e se u svom intervjuu mogu fokusirati na dva pitanja:
- Što nam je suvremena tehnologija donijela, a da ti je žao da toga nije bilo tijekom tvog odrastanja?
- Što nam je suvremena tehnologija donijela, a da ti je drago da toga nije bilo tijekom tvog odrastanja?
Stariji ukućani (roditelji, bake i djedovi, skrbnici, starija braća i sestre…) mogu uz svoje odgovore priložiti i neke fotografije ili druge “dokaze” (npr. leksikon, spomenar, Tamagotchi…) pa možete organizirati malenu izložbu u razredu temeljenu na suradnji roditelja, učenika/ca i vas – što je svakako dobro za kvalitetnije odnose i pozitivnu školsku klimu. Vi također podijelite s učenicima/ama svoje odgovore i predstavite im neke predmete ili igre.
Najavite učenicima/ama kako ćete se u nastavku fokusirati na opasnosti koje nam je donijela suvremena tehnologija – točnije korištenje interneta, pametnih telefona i računala.
Zatim pogledajte film “Naš online život, o kojem roditelji trebaju znati”, koji je dostupan na poveznici: https://www.youtube.com/watch?v=Ce_VmvgITAM (trajanje 2:10) te prokomentirajte s učenicima/ama koga predstavljaju djeca u crnom te zašto oni “nestanu” kad se odrasla osoba nalazi pored djeteta koje koristi internet. Neka se zatim sjete nekoliko opasnosti koje bi mogla predstavljati djeca u crnom, opasnosti koje vrebaju dok koristimo internet, a kojih često nismo svjesni, npr. izloženost neprimjerenim sadržajima, izloženost cyberbullyingu, pretjerana upotreba interneta…
Neka se učenici/e grupiraju oko nekoliko prijedloga te ih za domaći rad zajednički istraže.
Nakon istraživanja neka svaka skupina izabere predstavnika/cu koji će s ostalima podijeliti: što su saznali o određenoj opasnosti, kolika je učestalost te opasnosti među djecom i mladima (rezultati nekih istraživanja, npr. nove europske studije o djeci i internetu – dostupno na http://hrkids.online/post/fifth-press/), kako učenici/e mogu biti oprezniji ili se zaštititi od te prijetnje dok se koriste internetom, kakvo je njihovo iskustvo korištenja interneta…
Učenici/e mlađeg uzrasta trebat će vašu dodatnu podršku u prepoznavanju opasnosti. Ako je korištenje radnog lista za uzrast s kojim radite prezahtjevno, potaknite učenike/ce na to da zajedno prepoznate nekoliko opasnosti (učenici svoje odgovore mogu i nacrtati), a zatim i zajednički predlažite neka od rješenja kako se zaštititi (koja zapisujte na papir većeg formata).
Za kraj odgovorite na naslov ovog filma: Zašto roditelji trebaju znati za naš online život?
Poučite djecu kako poštivati sebe i druge u virtualnom svijetu