Nastavni materijali za srednje škole ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’ sadrže objašnjenja ključnih koncepata medijske pismenosti i fenomena dezinformacija te savjete za prepoznavanje lažnih vijesti, kao i opise 7 zadataka za učenike, radne listiće i kviz o lažnim vijestima
Piše: Ana Dokler
“Promislite li svaki put kada dijelite neki sadržaj preko društvenih mreža je li ta informacija točna? Postoji li medij za koji možete reći kako ste sigurni da je istina sve što objave? Znate li da u svijetu postoje posebne tvrtke i pojedinci koji se bave proizvodnjom lažnih vijesti? Koliko ste puta u medijima pročitali neku informaciju ili objavu za koju vam se učinilo da joj nešto nedostaje? Što možete sami učiniti kako biste bili sigurni da je neka informacija točna? Koliko lako prenosimo objave naših prijatelja s društvenih mreža bez prethodne provjere?”
Ovo su uvodna pitanja iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’, koje su Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku objavili 2018., u sklopu 1. Dana medijske pismenosti, i kojima je cilj pokazati kako možemo jednostavno provjeriti informacije kojima smo izloženi, ali i kako je ponekad vrlo teško otkriti sve informacije u jednom prilogu ili priči.
Autori ovih nastavnih materijala su dr.sc. Lana Ciboci s Edward Bernays Visoke škole za komunikacijski menadžment, izv. prof. dr. sc. Igor Kanižaj s Fakulteta političkih znanosti i izv. prof. dr. sc. Danijel Labaš s Hrvatskih studija, svi troje članovi Predsjedništva Društva za komunikaciju i medijsku kulturu, najpoznatijeg po projektu Djeca medija.
Iako su prvenstveno namijenjeni srednjoškolcima, materijale preporučujemo za korištenje i u višim razredima osnovne škole.
Uz uvodna objašnjenja ključnih koncepata medijske pismenosti i fenomena dezinformacija te savjete za prepoznavanje lažnih vijesti, materijali sadrže opise 7 zadataka za učenike, radne listiće i kviz o lažnim vijestima.
Nakon odrađenih zadataka, učenici bi trebali znati razlikovati informacije i dezinformacije, navesti glavne karakteristike lažnih vijesti, opisati najmanje jedan primjer lažnih vijesti, objasniti specifičnosti dezinformacija te opisati način provjere autentičnosti informacija na internetu, što su sve vrlo važne i potrebne vještine, osobito sada, u vremenu infodemije, odnosno prezasićenosti informacijama za koje je često teško odrediti jesu li točne ili ne.
Preuzmite materijale ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’ i održite sat medijske pismenosti, ili više nijih, za svoje učenike.