Igra Bad News zamišljena je kao ‘cjepivo protiv dezinformacija’: u njoj preuzimate ulogu kreatora lažnih vijesti te tako dobivate uvid u različite taktike i metode širenja dezinformacija, a sve s ciljem povećanja vaše otpornosti na njihov utjecaj
Piše: Ana Dokler
“Zaboravite na sva etička načela i postanite beskrupulozni medijski magnat”, jedna je od poruka iz online igre Bad News u kojoj preuzimate ulogu zlikovca koji stvara i širi dezinformacije.
Igra je na engleskom jeziku i potrebno vam je 20-ak minuta da prođete kroz sve korake. Započinjete biranjem poruke kojom ćete na svom izmišljenom profilu na Twitteru izraziti nezadovoljstvo vladom ili mainstream medijima, ili pak “progurati” novu teoriju zavjere. Kako biste privukli što više sljedbenika i povećali svoju “vjerodostojnost” i utjecaj, u nastavku ćete stvoriti lažni profil, blog ili internetsku stranicu te objavljivati razne sadržaje, koristeći tipične metode kojima se inače služe kreatori dezinformacija. U igri vas se otvoreno potiče da budete “opaki”, no ništa što ovdje napravite ne objavljuje se stvarno na internetu. Dakle, nećete ni na koga negativno utjecati, a sami ćete se uvjeriti koliko je lako manipulirati informacijama.
Ovu zanimljivu edukativnu igru razvila je nizozemska organizacija DROG, koja se bori protiv širenja dezinformacija, u suradnji s istraživačima sa Sveučilišta Cambridge u Velikoj Britaniji. Kako se navodi na njihovoj stranici, u DROG-u vjeruju da je najbolji način učenja o dezinformacijama upravo njihovo stvaranje. Ovakav pristup temelje na teoriji inokulacije, prema kojoj izlaganjem oslabljenim verzijama lažnih ili obmanjujućih tvrdnji, kao da je riječ o cjepivu, ljudi mogu steći otpornost na takve informacije kad se s njima susretnu u stvarnosti. Dakle, preuzimanjem uloge kreatora lažnih vijesti u igri Bad News, dobivate uvid u različite taktike i metode koje koriste pravi dezinformatori, a posljedica toga trebalo bi biti povećanje vaše otpornosti na utjecaj dezinformacija.
Igra je prikladna za korištenje u učionici, u sklopu treninga medijske pismenosti, pa je uz nju dostupan i priručnik za edukatore sa smjernicama za rad s učenicima, objašnjenjima pojma dezinformacija i različitih tehnika dezinformiranja. Tu je i napomena da je igra namijenjenja starijima od 14 godina, jer uključuje potencijalno uznemirujuće sadržaje, poput informacija o zrakoplovnoj nesreći, kao i o nekim postojećim teorijama zavjere, a i mlađi igrači bi se mogli neugodno osjećati u ulozi “zlikovca” koju im igra nameće.
Materijali za uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice