Donosimo vam infografiku koju je međunarodna knjižničarska organizacija IFLA napravila kao odgovor na širenje lažnih vijesti i poticaj na kritičko promišljanje. Dostupna je na ukupno 38 jezika, a na hrvatski ju je prevelo Hrvatsko knjižničarsko društvo
Piše: Ana Dokler
Budući da su knjižnice jedan od važnih promotora medijske i informacijske pismenosti, Međunarodna federacija knjižničarskih društava i ustanova – IFLA (The International Federation of Library Associations and Institutions) odlučila se pozabaviti problemom lažnih vijesti.
“Kad je Oxfordski rječnik proglasio izraz post-truth rječju godine za 2016., mi knjižničari smo shvatili da je potrebna akcija za obrazovanje i zagovaranje kritičkog mišljenja – ključne vještine za snalaženje u informacijskom društvu”, stoji na stranicama IFLA-e.
Ključne vještine za ‘post-truth’ eru: kako prepoznati lažne vijesti
Na temelju članka How to Spot Fake News, objavljenog na portalu organizacije FactCheck.org, IFLA je početkom prošle godine napravila infografiku s osam jednostavnih koraka za provjeru vjerodostojnosti bilo koje vijesti.
“Sloboda pristupa informacijama i sloboda izražavanja su u opasnosti. Širenje namjerno obmanjujućih informacija ugrožava povjerenje u internet, a oštre reakcije vlasti i platformi ograničavaju temeljna ljudska prava. Za IFLA-u, nijedno od ovih rješenja nije poželjno. Kada ljudi nisu spojeni na internet, riskiraju gubitak pristupa informacijama i idejama koje potiču razvoj i obogaćuju živote. Kao alternativu, IFLA je razvila infografiku o tome kako prepoznati lažne vijesti kao jednostavan, ali učinkovit alat, utemeljen na uvjerenju da obrazovanje korisnicima pruža sigurnost, a vladama ne daje ispriku za nepotrebnu cenzuru“, objašnjeno je na na stranicama IFLA-e.
Infografika je dostupna za preuzimanje, ispis i dijeljenje na 38 svjetskih jezika, a mi vam je prenosimo u prijevodu Hrvatskog knjižničarskog društva:
Možda ste plakat s ovom infografikom već vidjeli u svojoj knjižnici, a do sada je u mnogim zemljama svijeta korištena i u obliku letaka, kao dio biltena i edukacijskih materijala te prenošena u medijima i na društvenim mrežama.
Društvene mreže i tražilice omogućile su globalno širenje lažnih vijesti
Foto: Pixabay