Prije nego što prihvatite neku informaciju kao istinitu – obratite pažnju na autora i izvor, razmislite o svrsi objave, zapitajte se je li možda riječ o oglasu, osvijestite kako vam taj sadržaj privlači pozornost te primijetite čija su stajališta tu iznesena, a čija možda nedostaju

Izvor: Tomislav Levak i Nefreteta Zekić Eberhard, Vodič za srebrne surfere – priručnik o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob

Iz “Vodiča za srebrne surfere – priručnika o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob”, koji je Agencija za elektroničke medije objavila u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, prenosimo vam pitanja za kritičko promišljanje o objavama na društvenim mrežama i drugim sadržajima na internetu:

1. TKO JE OSMISLIO OVU OBJAVU?

Ima li sadržaj koji čitate ili gledate poznatog autora? Je li cijenjen u svojoj struci? Je li riječ o anonimnoj vijesti ili informaciji? Je li osoba koja je sastavila sadržaj uopće stručna o tome govoriti? Ako ne znate izvor sadržaja ili objave, oni se ne mogu smatrati provjerenima i istinitima.

2. ZAŠTO JE INFORMACIJA NASTALA?

Informira li nas sadržaj doista o nečemu? Je li tu samo da nas zastraši? Je li informacija ponuđena zato da nas nagovori na kupnju nečega? Je li ona tu samo da nas zabavi? Imamo li koristi od te informacije? Jesmo li obogatili svoje znanje nečim korisnim?

3. TKO PLAĆA OBJAVU TE INFORMACIJE?

Je li riječ o informaciji koja je proistekla iz relevantnog medijskog izvora ili je možda riječ o oglasu? Pazite – iza članaka u novinama i na internetskom portalu ili priloga na radiju i televiziji može stajati i oglašivačka kampanja. Velik dio medijskog tržišta čine komercijalni mediji, koji žive od objave oglasa. Postoje i javni medijski servisi (primjerice, Hrvatska radiotelevizija) koji se najvećim dijelom financiraju iz mjesečne pristojbe koju plaćaju građani, kao i neprofitni mediji koji se financiraju iz državnoga proračuna, donacijama ili putem natječaja i projekata, te bi stoga trebali obrađivati teme od društvenog interesa.

4. NA KOJI NAČIN INFORMACIJA POKUŠAVA PRIVUĆI MOJU POZORNOST?

Različite vrste medija koriste se različitim načinima kako bi privukli našu pozornost. Najčešće su to jake boje, senzacionalistički intonirani naslovi, šokantne fotografije ili snimke i provokativne poruke.

5. TKO JE PREDSTAVLJEN U OBJAVI, A TKO NEDOSTAJE?

Razmislite čija su zapravo stajališta iznesena u objavi ili sadržaju koji ste pročitali.

Preuzmite ‘Vodič za srebrne surfere – priručnik o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob’

Priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi

Foto: SHVETS production