Razmislite i razgovarajte s djecom o tome kako koristite medije u obitelji, kako provodite slobodno vrijeme, o pravilima korištenja medija i izboru medijskih sadržaja te provjeravanju informacija
Izvor: Ivana Ćosić Pregrad, Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija – Priprema za roditeljske sastanke u dječjim vrtićima
Iz materijala za pripremu roditeljskih sastanaka u dječjim vrtićima “Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija“, koje su objavili Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, prenosimo vam pitanja za promišljanje vlastitih medijskih navika i stavova ili za razgovor u obitelji i s djecom:
- Koji su mediji najzastupljeniji u našoj obitelji i u koje svrhe? Tko je u obitelji najviše usmjeren na medije?
- Na koji su način pravila o korištenju uređaja i medija donesena u našoj obitelji? Za koje članove obitelji postoje pravila? Ima li nekih pravila koja se odnose samo na djecu ili samo na odrasle?
Postavite pravila – kada, koliko dugo i kakve sadržaje djeca mogu pratiti
- Postoji li u našoj obitelji vrijeme bez mobilnog telefona, televizora i drugih ekrana?
- Koja su pravila o korištenju medija u našoj obitelji važna? Koje vrijednosti čuvaju ta pravila? Na koji način djeci mogu objasniti zbog čega su ona važna?
- Na koji način ja (roditelj) koristim uređaje i kakav primjer takvim ponašanjem dajem djeci? Što djeca mogu naučiti od mene o korištenju medija i različitih uređaja? Ima li nekih ponašanja kojih nisam dovoljno svjestan? Pitati djecu i ostale ukućane kako me vide u interakciji s medijima, koji je njihov dojam o način na koji koristim mobilni telefon i druge uređaje.
Kako podržati razvoj medijske pismenosti kod djece vrtićke dobi
- Kako biramo medijske sadržaje koje ćemo puštati djetetu (crtani filmovi, edukativni programi, igrice…)?
- Koliko često koristim ekrane kao “dadilju” svom djetetu?
- Na koji se način ja (roditelj) nosim s dosadom?
- Brinemo li se u obitelji o primjerenosti sadržaja kojima su djeca izložena i na koji način to činimo?
- Koliko, u kojim situacijama i na koji način razgovaram s djecom o tome što napraviti kad vide nešto zastrašujuće, neugodno ili uznemirujuće? Kakve im savjete najčešće dajem?
- Što neku slobodnu aktivnost čini zanimljivom i privlačnom? Na koje sve načine mogu podržati dijete da nauči više o svojim interesima? Koliko ja mogu naučiti novih stvari od svog djeteta?
- Na koji način provjeravamo istinitost i točnost neke informacije? Kojim informacijama, sadržajima i medijskim formatima više vjerujemo? Što mi pomaže da odlučim kojim ću informacijama vjerovati?
- Na koji način moje dijete reagira na reklame? Kako mu objašnjavam što su reklame?
Aktivnosti za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece do 8 godina
Foto: Kelly Sikkema, Unsplash