Film ‘Realnost’ učenika Elektrostrojarske škole Varaždin pobijedio je u srednjoškolskoj kategoriji u filmskom natječaju ‘Odnosi i prijateljstva – online i offline’, održanom u sklopu 6. Dana medijske pismenosti, a učenici iste škole dobili su i posebna priznanja za svoje filmove
Piše: Ana Dokler
U sklopu 6. Dana medijske pismenosti održan je filmski natječaj za djecu i mlade na temu “Odnosi i prijateljstva – online i offline“. Prijavljeno je rekordnih 77 filmova, od čega 36 filmova srednjoškolskih autora.
Već smo objavili pobjednike u osnovnoškolskoj kategoriji, a sada vam predstavljamo i najbolje filmove srednjoškolaca. Zanimljivo je da su sva četiri filma koja su ove godine dobila najviše bodova žirija u ovoj kategoriji te osvojila prvu nagradu i tri jednakovrijedna posebna priznanja napravili učenici Elektrostrojarske škole Varaždin, smjera Medijski tehničar.
“U našoj školi velika pozornost pridaje se medijskoj pismenosti i u sklopu nastave i u sklopu rada u Centrima izvrsnosti. U okviru Prve školske televizije i školskoga radija Novi val redovito se snima emisija Mediateka, koju kreiraju učenici, a bavi se različitim temama iz područja medijske pismenosti”, rekla je učenica Iva Osivnik, suautorica pobjedničkog filma, na konferenciji za medije povodom početka 6. Dana medijske pismenosti. Pristup koji se njeguje u Elektrostrojarskoj školi Varaždin pokazao se uspješnim i u kvaliteti filmova njihovih učenika.
“O medijima je važno učiti kako bismo kritički prosuđivali medijske sadržaje kojima smo svakodnevno izloženi. Mediji imaju veliku moć, i pozitivnu i negativnu, te ih moramo dobro poznavati, kako bismo negativne učinke medija sveli na najmanju moguću mjeru. Bez medijske pismenosti danas je život nezamisliv i ona bi trebala ući u osnovnoškolske i srednjoškolske programe za sve učenike”, poručila je učenica.
Realnost
Pobjednički film u srednjoškolskoj kategoriji, film “Realnost” napravili su Jakov Bastalec i Iva Osivnik iz Elektrostrojarske škole Varaždin pod mentorstvom Tibora Büna.
“Jakov je 16-godišnjak u čijoj su okolini svi opsjednuti tehnologijom i društvenim mrežama. Kako živi u takvom vremenu, kao i njegovi vršnjaci, ne može provesti dan bez korištenja mobitela te je ovisan o društvenim mrežama. Svjestan svoje ovisnosti, doživljava unutarnji sukob između života na društvenim mrežama i želje za životom bez ovisnosti. Njegov sukob prikazan je kroz dva lika koja predstavlja isti glumac. Život s tehnologijom, u kojem se mladi sve manje druže i međusobno razgovaraju, bio nam je motivacija da prikažemo borbu jedne osobe koja se nalazi u dva stanja”, objasnili su mladi autori.
Jučer i danas
Film “Jučer i danas” koji su napravili Hana Grabar i Ivano Mavrek iz Elektrostrojarske škole Varaždin, također pod mentorstvom Tibora Büna dobio je jedno od tri posebna priznanja.
“Viktorija je tinejdžerica iz 1953. godine, rođena u dobu bez interneta. Elena je pak tinejdžerica koja živi u današnjem vremenu te je ovisna o svom mobitelu i društvenim mrežama, što dovodi do njene izolacije od ostalih ljudi. Film pokazuje paralele između života Viktorije i Elene, koja je neprestano zalijepljena za svoj mobitel. Kako njihov dan napreduje, djevojke se suočavaju sa sličnim problemima, ali pod različitim uvjetima. Želja nam je bila paralelno prikazati ponašanje dvije djevojke, jedne u prošlosti i jedne u sadašnjosti, te sličnosti i razlike njihovim u životima”, rekli su autori ovog filma.
Domino efekt
Posebno prizanje dobio je i film “Domino efekt” koji su napravili Ana Smuđ, Dorijan Levatić, Petar Horvat i Sebastijan Koščak iz Elektrostrojarske škole Varaždin pod mentorstvom Aleksandre Rodeš i Tibora Büna.
“Kad smo razmišljali o radnji filma nismo željeli ići na klasičnu ideju gdje se prikazuju dobre i loše strane offline i online života, već smo uz pomoć boje, zvuka i efekata željeli prikazati kako je lako upasti u online odnose, ali i kako se zapravo nije teško vratiti u offline svijet. Za oboje je dovoljna samo jedna osoba koja će prva uzeti mobitel u ruke ili ga ispustiti iz ruku. Nakon jedne osobe isti postupak ponavljaju i ostali, a ta vrsta lančane reakcije zove se domino efekt”, objasnio je mladi autor Sebastijan Koščak.
Connecting…
Film “Connecting…” koji su snimile učenice Elektrostrojarske škole Varaždin Lana-Barbara Petak, Mihaela Belčić, Stela Danko i Kaja Culjak, također je dobio posebno priznanje na ovom filmskom natječaju.
“Ovaj eksperimentalni film prikazuje razlike u ljudskim odnosima uživo i putem društvenih mreža. Svaki par ili grupa ljudi predstavlja neku vrstu odnosa i kakve su im interakcije uživo. Njihovi online odnosi prikazani su tako da ljudi stoje ispred kamere te koriste mobitele, a između njih je zaslon mobitela koji prikazuje što rade. Željele smo pokazati pozitivnu i negativnu stranu i jednog i drugog. Motivacija su bili naši svakidašnji odnosi i način na koji se mijenjaju prelaskom iz offline svijeta u online svijet i obratno. Cijeli film je snimljen u istom prostoru, a taj prostor daje poseban sterilan dojam koji smo htjele postići. Atmosfera u radu je od početka do kraja bila ugodna”, rekla je učenica Kaja Culjak, koja je bila dio autorskog tima koji je pobijedio i na našem prošlogodišnjem filmskom natječaju.
Filmski natječaj u sklopu Dana medijske pismenosti organizirali su Agencija za elektroničke medije, Ured UNICEF-a za Hrvatsku i Hrvatski filmski savez te je o pobjednicima odlučivao žiri u kojem su bili Robert Tomljenović iz Agencije za elektroničke medije, Marina Knežević Barišić iz UNICEF-a, Sanja Zanki Pejić iz Hrvatskog filmskog saveza i Ana Dokler s portala medijskapismenost.hr.
Nagrada za pobjednički film je sudjelovanje na edukaciji u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza – Filmskoj radionici za djecu i mladež, koja će se održati u Fužinama od 17. do 22. srpnja, ili na Školi medijske kulture “dr. Ante Peterlić” u Varaždinu od 17. do 25. kolovoza. Autori filmova koji su dobili posebna priznanja dobit će prigodne edukativne publikacije u izdanju Hrvatskog filmskog saveza.