U sklopu Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably”, učenici Osnovne škole Sveti Petar Orehovec snimali su i objavljivali svoje podcaste o održivosti. Njihova emisija o problemu bacanja hrane pripremljene u školskoj kuhinji uvrštena je i na državni LiDraNo u kategoriji radijskih emisija
Piše: Stojanka Lesički, školska knjižničarka i koordinatorica Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably” u OŠ Sveti Petar Orehovec
Digitalnu generaciju sve je izazovnije zainteresirati za svladavanje novih znanja i vještina klasičnim predavanjima. Zato se u nastavi sve više koristi informacijska i komunikacijska tehnologija. U nastojanju da učenike zainteresiramo za unapređivanje jezično komunikacijskih kompetencija u hrvatskom i engleskom jeziku u OŠ Sveti Petar Orehovec poslužili smo se i podcastom. Ta mogućnost arhiviranja tonskog zapisa pomogla nam je i u diseminiranju rezultata Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably” (“Mislimo održivo”).
Prilikom odabira podcasta kao digitalnog alata u funkciji razvoja jezično komunkacijskih kompetencija posebno smo imali na umu razvoj kompetencije izražavanja i preonošenja misli, osjećaja i stavova kroz govornu komunikaciju. Podcast je dobar izbor i zato što omogućuje da snimljeni zvučni sadržaj ostane dostupan i posluži za analizu govornih kompetencija učenika. U smislu širenja rezultata nekog projekta podcast je pogodno sredstvo zato što korisnik podcasta sadržaju može pristupiti kad to želi, što nije moguće kod slušanja klasičnog radijskog programa.
Za definiranje termina podcast još je važno napomenuti da je to oblik radija na zahtjev, odnosno format koji je dostupan kao digitalna audio datoteka na čije se preslušavanje može pretplatiti. Zahvaljujući tom sistemu pretplate slušatelji su odmah obavješteni o dostupnosti novog sadržaja na podcastu. Sam termin podcast nastao je kao kombinacija naziva za Appleov iPod i engleske riječi broadcast (emitiranje, prijenos).
Danas postoje brojne plaforme koje udomljuju podcaste, a među najpopularnijima su Apple Podcasts i Pocket Casts. Mi smo se za udomljavanje podcasta “Let’s Think Sustainably” odlučili za Soundcloud platformu zbog jednostavnog postavljanja sadržaja. (Upute za kreiranje podcasta na Sondcloud platformi dostupne su na sljedećoj poveznici).
Sadržaji tog podcasta vezani su uz održivost, temu u fokusu KA 121 Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably”. Dio sadržaja (epizoda) je na engleskom jeziku, a dio sadržaja na jezicima projektnih partnera: hrvatskom, talijanskom, španjolskom i njemačkom. Jednu epizodu zajedno su pripremili svi partneri u projektu nakon zajedničke posjete Europskom parlamentu u Bruxellesu. Tamo su o održivosti učenici OŠ Sveti Petar Orehovec razgovarali sa zastupnikom Toninom Piculom, a ostali učenici sa zastupnicima iz svojih zemalja. Taj zajednički sadržaj preslušan je preko 100 puta i trenutno je najpopularniji sadržaj na podcastu.
Ostale epizode projektni partneri posvetili su uglavnom održivim aktivnostima provedenim u njihovim školama. Orehovečki tim predstavio se prilozima o izložbi cekera i platnenih vrećica te o volontiranju kao jednoj od mogućih održivih aktivnosti na socijalnom području. Ti su sadržaji napravljeni na engleskom jeziku, a na hrvatskom je realizirana emisija Neodrživo o problemu bacanja hrane pripremljene u školskoj kuhinji OŠ Sveti Petar Orehovec. Ta emisija uvrštena je i na državni LiDraNo u kategoriji radijskih emisija.
Da bi doprinijeli zajedničkom projektnom podcastu učenici OŠ Sveti Petar Orehovec educirali su se na radionici radijskog govora koju je održala Sandra Maričić, novinarka i urednica Obrazovnog i dječjeg programa Hrvatskog radija.
Za uređivanje podcasta potrebne su i vještine uređivanja audio sadržaja, a taj su zadatak prvi savladali koordinatori spomenutog Erasmus+ projekta na radionici održanoj u Zagrebu pod mentorstvom Srđana Nogića, ton majstora na Hrvatskom radiju. Polaznici radionice učili su uređivati zvučne sadržaje u programu Audacity. Postoje i brojni drugi programi za uređivanje audio sadržaja, no partneri su odabrali Audacity jer je besplatan.
Osim jezičnih kompetencija, učenici su pripremajući sadržaje za podcast kroz uređivanje zvučnog zapisa imali priliku osvijestiti da su mediji tek interpretacija stvarnosti, a ne sama stvarnost. Drugim riječima, pripremanje sadržaja za podcast utjecalo je i na razvoj kritičkog mišljenja učenika.