Unatoč prednostima i koristima umjetne inteligencije, moramo uzeti u obzir moguću i ponekad neopozivu štetu koju mogu prouzročiti loš dizajn sustava umjetne inteligencije, nepravilna namjerna ili nenamjerna uporaba ili zlouporaba te negativne posljedice upotrebe sustava umjetne inteligencije
Umjetna inteligencija nudi mnoge potencijalne koristi, ali istovremeno nosi i niz rizika.
Prednosti:
- Automatizacija rutinskih zadataka: UI može automatizirati rutinske zadatke, što rezultira boljom raspodjelom vremena, posebice za obavljanje složenijih i kreativnijih poslova.
- Brza obrada podataka: UI može brzo analizirati velike količine podataka i izvući korisne zaključke, što nam može znatno olakšati donošenje bržih i informiranijih odluka.
- Predviđanja budućih događaja ili situacija: Algoritmi strojnog učenja mogu analizirati trendove i obrasce u prikupljenim podacima i tako preciznije predvidjeti buduće događaje i situacije u učenju.
- Personalizacija iskustava i učenja: UI omogućuje prilagodbu i personalizaciju sadržaja za učenje prema individualnim potrebama učenika, što poboljšava njihov napredak u učenju i radu i pozitivno utječe na unaprjeđenje procesa učenja za svakog pojedinog učenika.
Rizici:
- Pristranost i diskriminacija u algoritmima umjetne inteligencije: poticanje stereotipa, isključivanje određenih skupina ljudi u podacima za treniranje algoritama i nedostatak pravednosti.
- Odgovornost i transparentnost: načini na koje umjetna inteligencija izvodi zaključke i donosi odluke nisu jasni niti transparentni, ne zna se tko je odgovoran za odluke umjetne inteligencije i tko ih kontrolira.
- Pravednost i uključivost: neodgovorna uporaba umjetne inteligencije dovodi do produbljivanja digitalnog jaza i stvara nejednake mogućnosti za sve.
- Privatnost i sigurnost: prikupljanje i korištenje podataka djece i odraslih bez njihova znanja ili pristanka.
- Prekomjerno oslanjanje na umjetnu inteligenciju pri donošenju važnih odluka u procesu učenja, npr. pri pisanju eseja, rješavanju zadataka, kritičkom razmišljanju i kreativnom stvaranju ili kao nadomjestak za ljudsku interakciju, npr. percepcija chatbota kao imaginarnog prijatelja.
- Nedostatak regulacije: nedostatak jasnih smjernica za uporabu umjetne inteligencije, a koje su posebno usmjerene na zaštitu djece i mladih.
- Gubitak poslova: nesigurnost pri očuvanju radnih mjesta uslijed sve veće primjene umjetne inteligencije u radu.
Unatoč prednostima i koristima umjetne inteligencije, moramo uzeti u obzir moguću i ponekad neopozivu štetu koju mogu prouzročiti loš dizajn sustava umjetne inteligencije, nepravilna namjerna ili nenamjerna uporaba ili zlouporaba te negativne posljedice upotrebe sustava umjetne inteligencije. Ovi izazovi još su relevantniji u obrazovanju te je potrebno posvetiti posebnu pažnju i oprez prilikom dizajniranja, razvoja i implementacije aplikacija temeljenih na umjetnoj inteligenciji kako bi se osigurala sigurnost i inkluzija svih učenika.
Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”
Priručnik za učitelje o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju
Foto: Pixabay