Osigurajte da igre budu inkluzivna okruženja, predstavljajući raznolikost igrača, pružajući pozitivne uzore, izbjegavajući stereotipizaciju i pretjerano seksualizirane likove te pružajući likove s kojima se mogu povezati i dječaci i djevojčice različitog podrijetla – jedna je od preporuka programerima igara
Prevela i pripremila: Ana Dokler
“Budući da sve više i više djece diljem svijeta igra online igre, društvo mora naučiti više o tome kako možemo pomoći djeci da uravnoteže mnoge pozitivne aspekte igara na internetu s nekim rizičnijim ili potencijalno štetnim aspektima“, izjavio je Daniel Kardefelt-Winther, stručnjak za digitalnu tehnologiju i prava djece, autor UNICEF-ova dokumenta pod naslovom “Dječja prava i igranje online igara: Prilike i izazovi za djecu i industriju“, objavljenog u kolovozu 2019.
U njemu se istražuju dječje pravo na igru i slobodu izražavanja (vrijeme igranja i utjecaj na zdravlje); nediskriminacija, participacija i zaštita od zlostavljanja (društvena interakcija i inkluzija, toksično okruženje, dobna ograničenja i provjera dobi, zaštita od seksualnog zlostavljanja); pravo na privatnost i slobodu od ekonomskog iskorištavanja (poslovni modeli u kojima se za pristup moraju dati osobni podatci, besplatne igre i monetizacija, nedostatak transparentnosti u komercijalnom sadržaju).
Kao mogući rizici online igara za dječja prava prepoznati su prikupljanje i unovčavanje podataka djece, elektroničko nasilje, govor mržnje, izloženost neprimjerenim ponašanjima ili sadržajima te poticanje komercijalnog angažmana djece putem značajki sličnih kockanju, kao što su kutije s plijenom (loot boxes). Tu su i problemi vezani za e-sport, u kojem profesionalni igrači ili timovi natjecateljski igraju online igre za određenu publiku, a oni održavaju probleme tradicionalnih sportova, poput prekomjernog treniranja ili namještanja utakmica.
UNICEF-ov dokument traži odgovor na pitanje kako tvrtke koje su dio industrije internetskih igara u svoj rad mogu uključiti perspektivu dječjih prava. Iako već postoje primjeri dobre prakse u stvaranju pozitivnih, inkluzivnih i za djecu sigurnih okruženja u online igrama, ta su nastojanja još uvijek fragmentirana i bez jasnog nadzora. Zato su sada pripremljene inicijalne preporuke za sektor online igara, a UNICEF planira nastaviti raspravu s više tvrtki, udruga i drugih stručnjaka za područje online igara, s ciljem razvoja preporuka za ovu industriju, kao i istraživanja potencijala obrazovnih online igara.
U nastavku vam prenosimo inicijalne preporuke UNICEF-a za programere, izdavače, distributere te pružatelje usluga igranja online igara.
Za programere videoigara:
- Osigurajte da igre budu inkluzivna okruženja, predstavljajući raznolikost igrača, pružajući pozitivne uzore, izbjegavajući stereotipizaciju i pretjerano seksualizirane likove te pružajući likove s kojima se mogu povezati i dječaci i djevojčice različitog podrijetla. Ovo možete započeti i uvidom u raznolikost vaše radne snage i revizijom praksi na radnom mjestu kako bi se osigurala njihova inkluzivnost.
- Pozabavite se mehanizmima za prijavljivanje neprimjerenog ponašanja kako biste spriječili njihovu zlouporabu. Ovi bi mehanizmi trebali biti lako dostupni i uvijek vidljivi igraču te bi trebali nadići prijavljivanje hakiranja ili varanja.
- Prilikom izrade modela monetizacije Free to play igara razmislite o tome kako te metode mogu utjecati na igrače mlađe od 18 godina i kako ih se može zaštititi od zlouporabe.
- Kod dizajna igara razmislite o tome kako bi se neke značajke mogle ograničiti za maloljetne igrače. To bi se moglo posebno odnositi na značajke koje se plaćaju, poput kutija s plijenom ili isključivanja kupnje u igri i postavljanja ograničenja potrošnje. To se također može primjeniti i na reguliranje opcija za komunikaciju te na mogućnost igranja igara u izvanmrežnom načinu rada.
- Napravite reviziju korištenih tehnika dizajniranih ciljano za privlačenje pažnje i sprečavanje korisnika da se odjave, što djeci može otežati upravljanje vremenom igranja.
- Posavjetujte se s djecom o dizajnu igara, sigurnosti i svim drugim problemima s kojima se susreću.
- Istražite i razvijte nove metode provjere dobi ili roditeljskog pristanka koji ne krše dječja prava na privatnost i ne prikupljaju nepotrebne osobne podatke.
Za izdavače videoigara:
- Osigurajte da sve igre imaju jasne smjernice zajednice o tome koje je ponašanje prihvatljivo, a koje nije. Promovirajte i provodite ove smjernice aktivnim upravljanjem potencijalno toksičnim okruženjima i neprimjerenim ponašanjem tijekom komunikacije u igri i u uslugama streaminga. To uključuje pružanje mehanizama za praćenje i označavanje te davanje brzih odgovora na prijave igrača, uključujući rezultate istraga i mogućnost žalbe na odluke, te poduzimanje akcija protiv igrača koji ne poštuju pravila.
- Neka informacije o smjernicama zajednice, pravilima o privatnosti te uvjetima i odredbama budu lako dostupne i vidljive. Konkretno, identificirajte područja važna za djecu i roditelje i osigurajte da ove teme (poput dobnih ograničenja i prikupljanja podataka od djece) budu istaknute i formulirane na jednostavan i razumljiv način. Koristite kreativne metode za predstavljanje tih informacija s gledišta djece u formatima koje oni preferiraju i koje mogu lako razumjeti, poput videozapisa, crtanih filmova ili ikona.
- Pružite roditeljima informacije koje će im pomoći da bolje kontroliraju iskustvo svoga djeteta tijekom igranja. Objasnite kako igre funkcioniraju, kako funkcionira interakcija i kupnja u igri te kako djecu mogu podučiti sigurnom ponašanju na internetu.
- Prilikom oglašavanja igara s opcijama kupnje u igri treba se uzeti u obzir da djeca također mogu vidjeti taj sadržaj.
Za distributere videoigara:
- Osigurajte da su dobna ograničenja prikazana na jasan i vidljiv način. Uskladite dobna ograničenja s relevantnim međunarodnim dobnim oznakama i zakonskim zahtjevima.
Oznake koje trebate znati ako je vaše dijete ljubitelj videoigara
- Napravite rješenja za roditeljski nadzor i relevantne smjernice za roditelje, primjerene različitim dobnim skupinama djece, koje omogućuju roditeljima da upravljaju vremenom igranja zajedno sa svojim djetetom i ograničavaju pristup određenim igrama.
- Oglasi u online igrama trebaju biti pravilno označeni, a djecu se treba jasno informirati o svemu komercijalnome u igri.
Za pružatelje usluga igranja:
- Osigurajte jasne smjernice zajednice o tome kakvo je ponašanje prihvatljivo, a kakvo nije. Provodite ta pravila aktivnim upravljanjem potencijalno toksičnim okruženjima i neprimjerenim ponašanjem u uslugama streaminga. To uključuje pružanje mehanizama za praćenje i označavanje te brzo odgovaranje na prijave igrača, uključujući rezultate istraga i mogućnost žalbe na odluke, te poduzimanje akcija protiv igrača koji ne poštuju pravila.
- Jasno prikažite dobna ograničenja koja se odnose na vašu uslugu. Osmislite nove metode provjere dobi koje ne narušavaju dječje pravo na privatnost i ne prikupljaju nepotrebne osobne podatke te razmislite o rješenjima koja se temelje na pristanku roditelja.
- Jasno označite i dodajte dodatne kontrole za sadržaj za odrasle.
- Pružite roditeljima informacije kako biste im pomogli da imaju bolju kontrolu nad djetetovim iskustvom, objašnjavajući kako usluge funkcioniraju i kako djeca mogu biti izložena riziku neprimjerenog sadržaja i kontakta.
Ako vaše dijete igra Roblox, pridružite mu se i pobrinite se da je sigurno
- Angažirajte pojedine streamare da pokažu pozitivne primjere ponašanja protiv toksičnih okruženja. Podržite različitost igrača online igara i igrača u e-sportu.
- Kad prihvaćate sponzore, pažljivo razmislite koji proizvodi nisu prikladni za djecu, ili su za njih nezdravi ili štetni/ilegalni za konzumaciju ili pristup.
Budući da će se regulacija vjerojatno nastaviti baviti kontroverznijim aspektima igara, postoji realna prilika za industriju da ubrza inicijative za samoregulaciju kroz nova partnerstva unutar industrije i suradnju s postojećim udruženjima na stvaranju novih agendi, ili pak pridruživanje postojećim inicijativama oko:
- borbe protiv stvaranja, pohrane i distribucije sadržaja koji prikazuju seksualno zlostavljanje djece i suzbijanja predatorskog ponašanja na mrežnim platformama
- pokretanja inicijativa protiv elektroničkog nasilja i drugih inicijativa za podizanje svijesti koje se odnose na sigurnost djece i osnaživanje djece i roditelja za sigurno korištenje interneta
- savjetovanja s djecom o dizajnu igara, sigurnosti i svim problemima s kojima se susreću
- financiranja neovisnih, kvalitetnih istraživanja o utjecaju igranja na zdravlje i dobrobit djece, uključujući obrazovni potencijal igara
- suradnje s neovisnim istraživačima ustupanjem anonimnih podataka s odgovarajućim pristankom igrača o dječjim igračkim navikama, vremenu provedenom na mreži, vrstama igranih igara i svim drugim informacijama koje mogu pridonijeti izgradnji bolje baze dokaza
- usklađivanja dobnih oznaka i ograničenja i mehanizama bodovanja igara prema njihovom obrazovnom sadržaju.
Preporuke Vijeća Europe o pravima djece u digitalnom svijetu
Foto: Alex Haney on Unsplash