Na što bi novinari i urednici trebali paziti kako prilikom izvještavanja o novom koronavirusu ne bi doprinijeli širenju panike i neprovjerenih informacija? Prenosimo vam preporuke organizacije First Draft
Izvor: First Draft
Prevela i priredila: Ana Dokler
“Izvještavanje o novom koronavirusu (Covid-19) predstavlja višestruke izazove za novinare. Novinari imaju odgovornost publici pružiti pravovremene informacije – što nije lak zadatak usred neprekidne nesigurnosti oko virusa – tonom koji nije zastrašujući, ali ni ne umanjuje ozbiljnost situacije. Širenje dezinformacija je problem, ali problem je i širenje straha”, piše u članku globalne neprofitne organizacije First Draft, koja se bavi provjerom informacija i edukacijom o dezinformacijama te podržava novinare, znanstvenike i tehnološke stručnjake koji rade na rješavanju izazova povezanih s nepovjerenjem i širenjem dezinformacija.
Preporuke za odgovorno izvještavanje o koronavirusu, objavljene kao dio serijala o zdravstvenim dezinformacijama, organizacija First Draft temelji na razgovorima sa zdravstvenim i znanstvenim novinarima, zdravstvenim radnicima i profesorima novinarstva, kao i na postojećim obrazovnim materijalima te do sada objavljenim preporukama za izvještavanje o koronavirusu drugih relevantnih organizacija.
Prenosimo vam njihove savjete:
- Izbjegavajte senzacionalistički jezik koji može izazvati pretjerani strah i paniku, poput fraza bez kraja na vidiku, virus-ubojica, katastrofa i slično. Takvi izrazi mogu privuči pažnju i povećati broj klikova, ali novinari i urednici trebaju biti svjesni i njihovog utjecaja na emocije publike.
- Izbjegavajte korištenje fotografija koje podržavaju stereotipe ili potiču još veću paniku, na primjer, fotografije osoba iz Azije s maskama na licu, ili ljudi u zaštitnim odjelima, osobito kada to nisu autentične fotografije izravno povezane s vašom pričom.
- Izbjegavajte nagađanja o najgorim mogućim scenarijima, kao i postavljanje takvih pitanja stručnjacima. Usredotočite se na ono što znate i budite otvoreni oko onoga što još ne znate.
- Obavijestite čitatelje o konkretnim mjerama (preporučenima od stručnjaka) koje mogu poduzeti kako bi spriječili širenje virusa, jer to ljudima pruža osjećaj kontrole.
- Uputite čitatelje na službene izvore informacija, kao što je Svjetska zdravstvena organizacija, ili Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
- Budite oprezni kada prenosite rezulate novih istraživanja koja još nisu objavljena i recenzirana. Prije objave se svakako konzultirajte s neovisnim stručnjakom.
- Razgovarajte s više stručnjaka jer svatko može vidjeti neki dio slike. Budite sumnjičavi prema onima koji tvrde da znaju sve.
- Imajte na umu da se ne morate baviti baš svakom glasinom i dezinformacijom, osobito ako im je doseg ograničen, a utjecaj zanemariv.
- Prilikom raskrinkavanja dezinformacija, usredotočite se na činjenice u naslovima i objavama na društvenim mrežama, kako ne biste doprinijeli širenju dezinformacija, s obzirom na to da mnogi ljudi ne čitaju dalje od naslova.
- Učinite komplicirane podatke razumljivima, koristeći na primjer grafičke prikaze. Neka fokus bude na činjenicama i savjetima o konkretnim koracima koje ljudi mogu poduzeti.
- Izbjegavajte ismijavanje i pogrdan jezik, jer strah od virusa kod ljudi je stvaran, iako su neke teorije i ideje pogrešno usmjerene i djeluju iracionalno.
- Doznajte koja pitanja vezana za Covid-19 zanimaju vašu publiku i odgovorite na njih, na nedoumice odgovorite kvalitetnim sadržajem.
- Jasno navedite izvore podataka, datume i kontekst na kartama širenja virusa i drugim grafičkim prikazima.
U članku možete vidjeti i primjere naslova i tekstova iz svjetskih medija u kojima je korišten primjeren jezik, a na stranici First Drafta dostupan je i niz dodatnih resursa za novinare za odgovorno izvještavanje o novom koronavirusu.
Foto: Vektor Kunst from Pixabay