U dnevniku korištenja medija, razvijenom u okviru istraživačkog projekta D.E.C.I.D.E., djeca (ili roditelji za njih) tijekom tjedan dana bilježe kada su i koliko koristili digitalne uređaje, što su na njima radili, što ih je na to motiviralo, gdje su i s kim za to vrijeme bili te kako su se osjećali
Piše: Ana Dokler
Znate li koliko točno vremena u danu ili tjednu vaše dijete provodi uz digitalne uređaje, što na njima radi i kako se pritom osjeća? Jasan uvid u navike svoga djeteta možete dobiti uz pomoć dnevnika korištenja medija razvijenog u sklopu istraživačkog projekta “Digitalna tehnologija u obitelji: obrasci ponašanja i učinci na razvoj djece – D.E.C.I.D.E.“, koji financiraju Hrvatska zaklada za znanost i Hrvatsko katoličko sveučilište. Cilj tog projekta je kroz empirijska istraživanja doći do znanstvenih spoznaja o učincima digitalne tehnologije na razvoj i dobrobit djece, posebice u kontekstu obitelji.
Koliko ekrani štete zdravlju djece: 4 ključna pitanja za roditelje
Članovi istraživačke grupe projekta osmislili su “Moj dnevnik korištenja medija” kako bi ispitali navike, motivaciju i okolnosti korištenja uređaja digitalne tehnologije u djece. Već ga je u okviru njihovog projekta ispunilo 60 djece predškolske i školske dobi i na temelju tih podataka napisano je i nekoliko znanstvenih radova, a sada ga svi zainteresirani mogu besplatno preuzeti, isprintati i koristiti u svojoj obitelji.
Materijal je prvenstveno namijenjen djeci školske dobi, dakle starijoj od 7 godina, koja ga mogu ispunjavati samostalno ili uz pomoć roditelja. Mogu ga koristiti i roditelji mlađe djece, koji će onda sami u njega bilježiti dječje aktivnosti.
Zamišljeno je da se korištenje medija prati tijekom tjedan dana. Za svaki dan u tjednu u dnevniku je tablica u koju dijete upisuje kada je točno u danu koristilo neki digitalni uređaj i bilježi je li to bio mobitel, tablet, računalo, TV ili nešto drugo. Zatim upisuje što je na njemu radilo, npr. igralo igrice, gledalo videe, crtiće ili serije, razgovaralo s bakom, dopisivalo se s prijateljima ili tražilo informacije za domaću zadaću; i zašto je to radilo – da bi se zabavilo, odmorilo, izvršilo neki zadatak… Dijete treba upisati i gdje se nalazilo dok je koristilo uređaj (npr. u dnevnoj sobi ili u svojoj sobi) te tko je za to vrijeme bio s njim (npr. mama, baka, sestra, prijatelj, nitko). Na posebnoj stranici za svaki dan navedeni su različiti osjećaji, prikazani i crtežima robota te dijete može zaokružiti one koji najbolje opisuju kako se tog dana osjećalo: uzbuđeno, sretno, opušteno, smireno, dosadno, tužno, ljutito ili zabrinuto.
Ideje za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece od 12 i više godina
Članovi istraživačke grupe projekta D.E.C.I.D.E. koji su izradili ovaj materijal vjeruju da će on roditeljima dati dobar i objektivan uvid u različite aspekte dječjeg korištenja uređaja, što može poslužiti u svrhu lakšeg praćenja i upravljanja dječjim korištenjem uređaja i dogovora oko pravila korištenja. Nadaju se i da će djeci biti korisno i zabavno bilježiti svoja ponašanja na uređajima i da će im ta aktivnost isto tako dati uvid u vlastito ponašanje.
“Savjetujemo da kad djeca ispune dnevnik medija zajedno s roditeljima prouče svoje odgovore i pokušaju prepoznati svoje navike ponašanja kad je u pitanju korištenje digitalnih uređaja. To je ujedno prvi korak u prepoznavanju potencijalnih problema vezanih uz prekomjerno i neprimjereno korištenje digitalnih uređaja“, poručili su u predgovoru “Mog dnevnika korištenja medija” voditeljica projekta dr. sc. Marina Merkaš i članovi istraživačke grupe dr. sc. Marina Kotrla Topić, dr. sc. Vanesa Varga, Ana Žulec, Katarina Perić, Sara Jelovčić i Luka Štefanić.
Kakva pravila postaviti za korištenje pametnog telefona tijekom školske godine
“Djeca i roditelji prema svojim željama i potrebama mogu u dnevnik medija dodati neka pitanja koja su za njih osobno važna (npr. Pratiš li trenutno nastavu na daljinu ili ne?), a mi nismo pitali. Odnosno, mogu dnevnik medija mijenjati za osobne potrebe na način da kroz njega dobiju odgovore na neka pitanja u vezi korištenja uređaja koja su njima važna. Također bi mogli bilježiti vrijeme uz uređaje tijekom i nakon (samo)izolacije te potom usporediti odgovore“, dodala je Marina Merkaš.
Preuzmite “Moj dnevnik korištenja medija”
Foto: Julia M Cameron from Pexels