Nakon što je Snapchat popularizirao format ‘priča’ (stories), to su preuzele mnoge druge platforme. Doživljaji nanizani u story ciljaju mlađe korisnike i namijenjeni su gledanju na zaslonu mobitela. U takvom formatu naglasak je na slikama i kratkim videozapisima te on mijenja naš odnos prema vijestima
Izvor: Medijska i informacijska pismenost – Radni listići za aktivnosti u učionici
Priče na društvenim mrežama tema su jedne od lekcija iz nastavnih materijala Francuskog nacionalnog centra za medijsku i informacijsku pismenost (CLEMI), koje je Agencija za elektroničke medije prevela na hrvatski u suradnji s Veleposlanstvom Republike Francuske u Republici Hrvatskoj.
Prijedlozi aktivnosti za razvoj medijske i informacijske pismenosti
Aktivnosti iz ove lekcije mogu se provesti s učenicima u dobi od 11 do 18 godina, a kao ishodi učenja navode se vještina čitanja i kreiranja storyja te razumijevanje utjecaja koji ovakav medijski format ima na proizvodnju informacija.
Usporedite kako se različiti mediji odnose prema informacijama
Razgovarajte s učenicima o njihovom odnosu prema vijestima i o tome kako koriste društvene mreže. Popišite različite izvore iz kojih crpe vijesti: tradicionalni mediji, zabavni kanali, novinari, umjetnici, influenceri, prijatelji, obitelj i ostali.
Usporedite kako je istoga dana ista vijest obrađena u različitim medijima i na platformama (tisak, internet, društvene mreže – Instagram i Snapchat). Neka učenici analiziraju načine na koje svaki od medija organizira vijest. Zatim neka ispune tablicu podacima o broju tema o kojima se izvještavalo, temi, formatu vijesti, iskazanom stavu te hijerarhiji informacija.
Analizirajte smještaj oglasa, jesu li lako prepoznatljivi? Na koga ti oglasi ciljaju? Koje proizvode oglašavaju?
Iz iste skupine odaberite jednu temu koja se javlja u više objava i usporedite kako ju se tretira. Kako je vijest predstavljena? Sadrži li svaka vijest iste informacije? Je li naveden autor? Jesu li naslovi informativni ili senzacionalistički?
Usporedite slike uz istu temu – ima li među njima razlika? Analizirajte odnos između teksta i slika; koja je funkcija potpisa uz slike? Gdje se nalaze ključne informacije? Možete li pretpostaviti kojoj je publici namijenjen svaki tip medija?
Analizirajte i objavite story
Zajedno s učenicima proučite različite priče kojima se bave tradicionalni tiskani mediji i opišite ih. Analizirajte kako informacije teku unutar priče i kako se sadržaj prezentira; ima li hiperlinkova? Dodatnog teksta? Animiranih infografika? Videozapisa?
Prepoznajte elemente karakteristične za današnju internetsku kulturu (animirani gifovi, zvukovi, kulturološke referencije).
Proučite interakciju sa čitateljima koju omogućavaju novi formati (glasanje, komentari, pitanja i odgovori). Utječu li na naše osjećaje ili naš razum? Na koji način doprinose informiranju?
Pitajte učenike o prednostima i ograničenjima svakog formata temeljem njihovih zapažanja. Story se služi sažetim iznošenjem informacija na način koji je privlačan mlađoj publici, ali to također rezultira manje-više unificiranim sadržajem, ograničava korisnika na određenu aplikaciju te stvara konfuziju brisanjem granica između informacije, zabave i marketinga. Story segmentira informaciju i onemogućuje dobivanje općeg pregleda vijesti u medijima.
Zamolite učenike da iz neke vijesti naprave story
Kada se podijele u skupine, ispišite informacije koje daju odgovor na pet osnovnih novinarskih pitanja i odaberite kut gledanja na priču. Isplanirajte tijek i izgled storyja. Hoće li sadržavati ilustrativne ili informativne sadržaje? Kako ih je najbolje organizirati? Kako će čitatelji dijeliti story? Koju vrstu interakcije želite potaknuti – kvizove, poveznice, nešto drugo? Kakvu glazbenu podlogu biste trebali odabrati? Osmislite odgovarajuće naslove, koji trebaju biti kratki i privlačiti pažnju. U slučaju Instagrama, može se razmisliti o odgovarajućim ključnim riječima koje će popratiti objavu. Učenički radovi mogu se pohraniti u Snapchatu uz pomoć funkcije “Memories” te u Instagramu uz pomoć “Your story”.
Dodatne aktivnosti
Zamolite učenike da prouče ekonomske modele ovih platformi koristeći različitu dokumentaciju. Također mogu istražiti koji su uvjeti za pridruživanje, što potiče lajkove i dijeljenje sadržaja, ili u koje svrhe se koriste osobni podaci korisnika.
Napisala Elsie Russier, edukatorica u CLEMI-ju
Preuzmite materijale ‘Medijska i informacijska pismenost – radni listići za aktivnosti u učionici’
Ako koristite Google, Facebok ili Twitter, trebate znati kako djeluju algoritmi