‘Učenike treba usmjeravati da propituju vrijednosti koje im nameće društveno okruženje, a ovaj je film idealna motivacija za razgovor o toj temi’, smatra učiteljica Ljiljana Studeni. Gledanje i interpretaciju trominutnog filma ‘Porculanski jednorog’ preporučuje za jedan nastavni sat u 7. ili 8. razredu
Piše: Ljiljana Studeni, učiteljica razredne nastave, mentorica
Kratki igrani film Porculanski jednorog (Porcelain Unicorn), potresna je, ali i topla priča o tome kako se usred traumatičnih ratnih iskustava mogu dogoditi susreti i prijateljstva koja su iznad “logike rata”, ako takva logika uopće i postoji.
Kratak sadržaj:
Na početku filma vidimo čovjeka kako stoji pred vratima iza kojih su ostala njegova sjećanja – jedan događaj za vrijeme rata dok je još bio dječak, susret tijekom kojeg je doživio nevjerojatno iskustvo i koje je nadahnulo njegov kasniji život. Nakon mnogo godina, već kao starac, vraća se tom događaju zahvalan za trenutak spoznaje.
Preporuka za interpretaciju filma:
Film bi učenicima trebalo prikazati u razredu, jer njegova jednostavna priča potiče na promišljanje o ljudskim vrijednostima, o postojanju slobode izbora i mogućnosti ljudskog i humanog djelovanja, čak i kad se čini da izbora nemamo, čak i kad smo djeca u svijetu odraslih od kojih bismo trebali učiti. No, učimo li uvijek ono dobro i najbolje?!
Glavni je lik ovoga filma dječak odgajan u vremenu u kojem je mržnja prema različitostima bila sastavni dio njegova okruženja. Međutim, u trenutku susreta s djevojčicom koja bi mu, prema interpretaciji odraslih, trebala biti prijetnja, on uspijeva plemenitom gestom promijeniti svoj život i biti iznad predrasuda odraslih koji ga odgajaju da mrzi.
Učenike treba usmjeravati da propituju vrijednosti koje im nameće društveno okruženje. A ovaj je film idealna motivacija za razgovor o toj temi.
Nakon njegova prikazivanja, objavljivanja doživljaja te interpretacije, možete potaknuti raspravu među učenicima:
- Stječemo li odgojem baš uvijek pozitivne ljudske vrijednosti i jesmo li kao djeca u mogućnosti prepoznati predrasude odraslih odnosno društva?
- Jesmo li u mogućnosti utjecati na odrasle kad uočimo njihove zablude i predrasude, i kako?
- Što možemo učiniti da svijet bude humaniji i bolji? Kako se trebamo odnositi prema onima koji su različiti od nas – drugim rasama, religijama, narodima?
Napomena: Tijekom interpretacije filma s učenicima razgovarajte o filmskim izražajnim sredstvima koja grade napeto ozračje – krupni planovi, glazba, zvukovi odnosno šumovi, svjetlost.
- Što sugerira glazba s početka filma? Kada se mijenja? Zbog čega? Kakva je glazba na kraju filmu? Objasni.
Tijekom drugoga gledanja, a nakon analize filmske priče, osobina glavnih likova, određivanja vremena i mjesta radnje, zadajte učenicima da dogovorenim znakom (podizanjem ruke i slično) prepoznaju kadar koji svojim donjim rakursom sugerira poziciju djeteta (dječaka) u svijetu odraslih. Razgovarajte o učincima donjeg rakursa u tom prizoru:
- Kako se osjećaju kad gledaju taj prizor, što osjećaju prema dječaku, a što prema odraslima (vojnicima)? Zbog čega je, dakle, autor filma u tom prizoru odabrao donji rakurs?
Nije svejedno gdje je kamera: kutovi snimanja i njihova značenja
Prije drugoga prikazivanja možete im zadati da izbroje izgovorene rečenice u filmu. Zaključite da je vrlo malo razgovora među likovima. Pitajte ih je li ta činjenica utjecala na razumijevanje filma. Utvrdite da je autor, koristeći mogućnosti filmskih izražajnih sredstava, i bez previše govora u filmu uspio prenijeti snažne emocije na gledatelja i potaknuti ga na ozbiljna razmišljanja.
Učenicima zadajte da na internetu pronađu podatke o ovome filmu. Tako ćete ih potaknuti na svrsishodno korištenje interneta. Također im možete zadati da prevedu rečenice izgovorene u filmu, uz pomoć rječnika – engleski, odnosno njemački jezik.
Razgovarajte s učenicima o osjetljivim društvenim temama u njihovoj okolini, usmjerite ih na prepoznavanje predrasuda u njihovu okruženju i potaknite na stvaralaštvo, kako bi izrazili svoje stavove o konkretnim temama, utjecali na svoje neposredno okruženje te pridonijeli kvalitetnijim odnosima među ljudima.
I na kraju…
Koje ćete kompetencije razvijati na ovom nastavnom satu?
- društvenu i građansku kompetenciju
- kulturnu svijest i izražavanje
- učiti kako učiti
- komunikacijsku kompetenciju na stranim jezicima
- digitalnu kompetenciju
- inicijativnost i poduzetnost.