Priručnik autorice Višnje Pentić sadrži objašnjenja ključnih pojmova te nudi alate za uočavanje, opisivanje i imenovanje filmskih postupaka, kao i alate za oblikovanje analize i mišljenja o nekom filmu u filmsku kritiku, uz jednostavne zadatke i primjere
Piše: Ana Dokler
Besplatno dostupan “Mali priručnik za filmsku kritiku“, koji je objavila Udruga Djeca susreću umjetnost, a sufinanciran je sredstvima Grada Zagreba i programa Kreativna Europa – potprograma MEDIA, donosi osnove filmskog jezika, praktične alate za analizu filma, primjere kako pisati filmsku kritiku te mali rječnik ključnih pojmova.
“Priručnik je namijenjen svima koji žele obogatiti svoje razumijevanje filma i svih medija koji koriste pokretne slike, kako učenicima, tako i njihovim nastavnicima i profesorima. Priručnik može biti posebno koristan onima koji vode, ili su uključeni u rad školskih družina koje se bave filmom, medijima i medijskom pismenošću”, kaže autorica dr. sc. Višnja Pentić, nagrađivana filmska kritičarka i autorica kratkih igranih filmova, koja pored toga što predaje filmološke i medijske kolegije na Učiteljskom fakultetu i Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, već godinama vodi i radionice pisanja filmske kritike.
“Radionice filmske kritike vodim od 2013. kada sam prvu takvu, danas već tradicionalnu besplatnu radionicu vodila u Kinoklubu Zagreb. Od tada tu radionicu vodim jednom godišnje, a voditelj je uz mene i dizajner Dario Dević koji je prije deset godina bio polaznik te prve generacije i nakon toga ostao trajno vezan uz projekt.
Otprilike u isto vrijeme, dakle prije nekih deset godina počela sam surađivati s Udrugom Djeca susreću umjetnost na brojnim projektima filmske pismenosti što je rezultiralo, među ostalim i nastankom ovog priručnika. Također s tom udrugom, a u partnerstvu sa zagrebačkim Kulturno informativnim centrom, provodim projekt Filmski forum namijenjen srednjoškolcima koji su izrazito zahvalna i poticajna skupina itekako zainteresirana kako za klasični film, tako i za onaj umjetnički. U radu s njima posebnu pažnju stavljam na suvremeni hrvatski film i njegove sjajne autorice i autore. Tim programom adresiramo mladu publiku srednjoškolaca koja je najzahtjevnija jer se nakon osnovne škole isključuje iz redovne participacije kulturnih sadržaja koja je obvezni dio školskog kurikuluma osnovnih škola. Program je specifičan jer su i sami polaznici, publika, koautori filmskih selekcija pod mojim mentorstvom. Također, kroz program uče osnovne pisanja filmske kritike, vježbaju kritičko promišljanje te umjetnost argumentiranja s vršnjacima.
Od ostalih projekata izdvojila bih godišnju radionicu Hrvatski film traži kritičare koju vodim na Danim hrvatskog filma i moj autorski projekt Kako gledati film koji provodim u sklopu programa Ruksak pun kulture Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, a čiji je cilj promoviranje domaćeg kratkometražnog filma”, rekla nam je Višnja Pentić.
Pitali smo je i zašto bi nastavnicima preporučila da svoje učenike nauče pisati filmsku kritiku i da to bude jedna od aktivnosti koje će provoditi u nastavi ili u izvannastavim aktivnostima.
“Filmska kritika je jedan od kreativnijih načina na koji s učenicima možemo razvijati umijeće argumentacije i upravljanja vlastitim idejama. Moram istaknuti kako nikada ne podučavam impresionističku kritiku, već onu analitičku. Dakle, pružam alate za analizu, opisivanje i interpretaciju umjetničkog djela, u ovom slučaju filmskog te pokušavam demistificirati mišljenje i pisanje o umjetnosti potičući učenike da izraze svoj stav na dosljedno oblikovan i uvjerljiv način. Ova je vještina itekako potrebna i primjenjiva u najširem polju njihovog intelektualnog odgoja i razvoja, a film omogućuje da je razvijaju uz medij koji je komunikativan i otvoren te nimalo elitistički.
Vježbajući govoriti i pisati o filmu učenici razvijaju vještine analitičkog, ali i kreativnog mišljenja i na aktivan, konkretan način stupaju u ključno polje umjetnosti i kulture koje im pripada i u kojem će mnogi od njih pronaći onu vrstu izazova i identitetskog prepoznavanja presudnog za ukupan emotivno-intelektualni razvoj i rast”, kaže autorica priručnika koji sadrži objašnjenja ključnih pojmova te nudi alate za uočavanje, opisivanje i imenovanje filmskih postupaka, kao i alate za oblikovanje analize i mišljenja o nekom filmu u filmsku kritiku, uz jednostavne zadatke za vježbanje analize i interpretacije filmova.
Preuzmite “Mali priručnik za filmsku kritiku”