Školska knjižničarka Anita Tufekčić opisala je radionicu provedenu s učenicima osnovne škole u Gunji povodom Svjetskog dana animiranog filma. Nakon gledanja Oscarom nagrađenog filma ‘Dječak i čaplja’ na portalu Vrti svoj film, učenici su dobili i zanimljive kreativne zadatke
Piše: Anita Tufekčić
Svjetski dan animiranog filma obilježava se 28. listopada, u spomen na dan kada je Emile Reynaud 1892. u Parizu organizirao prvu projekciju animiranog filma na celuloidnoj vrpci.
Učenici 6. a i 7. a razreda Osnovne škole “Antun i Stjepan Radić” Gunja obilježili su ga ove godine radionicom koju je održala školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić u suradnji s nastavnicama hrvatskog jezika Tamarom Gutić Filipović i Josipom Koprtla te nastavnicom informatike Ivanom Marić.
Pogledali su Oscarom nagrađeni animirani film Dječak i čaplja na portalu Vrti svoj film te sudjelovali u aktivnostima koje su najvećim dijelom preuzete i prilagođene iz nastavne pripreme koja je dostupna pretplatnicima tog portala.
Oscarom nagrađeni ‘Dječak i čaplja’ višeslojno je djelo idealno za adolescente
Film Dječak i čaplja, koji je sada dostupan i na Netflixu, kritika je proglasila vrhuncem karijere japanskog animatora Hayaa Miyazakija, posebno zbog prepletanja priče o odrastanju i fantastike s maštovitom animacijom. Film je nastajao ručno crtanom animacijom potpomognutom digitalnim alatima kroz razdoblje od osam godina, a rezultat je višeslojno djelo koje poput upečatljivog sna potiče mlade na razmišljanje i na suočavanje s novim emocijama, odgovornošću te pronalaženjem svojeg mjesta u svijetu odraslih.
Učenici su prije samog gledanja filma pogledali dvominutni isječak iz HRT-ove emisije What’s up Japan kako bi saznali podatke o dva pojma: manga i anime. Mange su japanski stripovi, a anime su japanski animirani filmovi ili serije.
Nakon gledanja filma uslijedila je analiza animiranog filma kroz odrednicu vremena radnje (2. svjetski rat), dojmove i emocije u filmu.
Učenici su još saznali da su u japanskoj mitologiji čaplje glasnici bogova, smrti, drugog svijeta, a sive čaplje su povezane sa strašnim i melankoličnim osjećajima i doživljajima. Također, smatra se kako je mladima i starima lakše prijeći granice onostranog. Film je izazvao brojne emocije kod učenika počevši od samog jezika, do naslikanih likova, ali i glazbe u filmu.
Za sam kraj, učenici su dobili zadatak iz materijala s portala Vrti svoj film, koji će raditi kod kuće jer su u školi zabranjeni mobiteli: “Zamisli da si ti bog stvoritelj. Snimi mobitelom kratak monolog u kojem tražiš svog nasljednika. Pokušaj se voditi citatom iz knjige koja je nadahnula Miyazakija, a objavljena je 1937., no njezino je pitanje svevremensko: ‘A što je s tobom? Što ćeš ti stvoriti? Uzimaš mnoge stvari s ovog svijeta, ali pitaj se što ćeš svijetu dati zauzvrat? Kako živiš?’ Ne moraš snimati sebe, za vizualnu ilustraciju ‘božanskog govora’ možeš odabrati kadar u kojem je vidljiva neka prirodna ljepota ili predstavljen kutak u kojem bog kreira svoj svijet, kao i bilo što drugo što smatraš dobrom ilustracijom govora koji si osmislio/osmislila. Trajanje video uratka neka ne prelazi 2 minute.” Učenici su video uradak trebali poslati knjižničarki na mail do kraja tjedna, a svi se sada nalaze na Padletu.
Kako bi se sve povezalo u cjelinu, učenici su dobili još jedan zadatak: upotrijebiti alate umjetne inteligencije za stvaranje slika i izraditi plakat za film Dječak i čaplja.
Knjižničarka im je objasnila i pokazala kako napisati tekstualnu uputu te koliko je važno biti detaljan u pisanju upute. Filmske plakate učenici su izradili idući sat na satu informatike u sklopu obilježavanja Europskog tjedna kodiranja, koristeći aplikaciju StarryAI, koja omogućuje stvaranje slika na temelju unesenog teksta.
Aktivnosti za učenike: Umjetničko stvaralaštvo pomoću umjetne inteligencije