S prvim rođendanom uz male ekrane vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj penje se na 79%, a s četiri godine elektroničke uređaje koriste gotovo svi. Većini je prvi uređaj bio TV, a slijede ga mobitel i tablet, pokazalo je istraživanje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabrog telefona

Izvor: poliklinka-djeca.hr

Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon proveli su prvo nacionalno istraživanje o predškolskoj djeci pred malim ekranima. Istraživanje je provedeno u vrtićima diljem Hrvatske tijekom 2016. i 2017. godine, a rezultati se temelje na uzorku od 655 roditelja djece u dobi od 18 mjeseci do sedam godina. Istraživanjem je obuhvaćen prigodan uzorak sudionika iz ruralnih i urbanih sredina na području različitih dijelova Republike Hrvatske.

Ovo su neki od prvih rezultata istraživanja:

Zasićenost ekranima

  • gotovo sve obitelji s predškolskom djecom u svom kućanstvu posjeduju televizor, mobitel i računalo
  • 85% kućanstava s predškolskom djecom ima tablet
  • 65% kućanstava s predškolskom djecom ima igraće konzole
  • u prosjeku postoji 6 elektroničkih uređaja po kućanstvu
  • 80% djece živi u kućanstvima s 5 ili više primjeraka elektroničkih uređaja
  • u svojim spavaćim sobama 27% djece ima televizor, 8% računalo, a 5% igraće konzole

Vrijeme uz ekrane

Među gotovo 700 predškolaca o kojima su izvještavali njihovi roditelji nema niti jedan koji ne koristi barem jedan elektronički uređaj – suvremene tehnologije koriste svi.

  • 97,2% djece gleda televiziju
  • više od dvije trećine djece koristi mobitel i tablet
  • 60% djece se koristi računalom
  • svako četvrto dijete koristi igraće konzole
  • predškolci u prosjeku provode pred ekranom 2,4 sati radnim danom te 3 sata vikendom
  • 60% predškolaca tijekom tjedna provodi uz ekrane dva ili više sati
  • 72% predškolaca vikendom provodi uz ekrane dva ili više sati
  • svaki drugi predškolac u dobi od dvije do četiri godine provodi ukupno dva ili više sata dnevno uz različite ekrane
  • nakon navršene šeste godine 71% predškolske djece provodi uz ekrane dva ili više sati dnevno, a vikendom to radi njih čak 82%
  • djeca najviše vremena i dalje provode pred televizorom, i to nešto više vikendom (97,2% djece) nego radnim danima (95,5% djece)
  • gotovo svako peto dijete gleda TV više od dva sata radnim danom, a vikendom to čini svako treće dijete
  • oko 15% djece igra igre na igraćim konzolama, najveći broj njih do jedan sat dnevno
  • svoj mobitel posjeduje 6% predškolske djece, a čak 4,2% djece posjeduje vlastiti mobitel prije navršene četvrte godine

Jesu li savjeti o vremenu koje djeca smiju provesti pred ekranom zastarjeli?

Kako su djeca počela provoditi vrijeme uz ekrane i što su naučila?

Djeca počinju koristiti elektroničke uređaje u vrlo ranoj dobi. S prvim rođendanom uz male ekrane vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj penje se na 79%, a s četiri godine elektroničke uređaje koriste gotovo svi (97%). Većini djece prvi uređaj bio je TV, a slijede ga mobitel i tablet.

U njihovom korištenju djeca su više od pasivnih primatelja informacija – oni aktivno traže sadržaje koji su im zanimljivi i privlačni.

  • čak 97% predškolske djece zna samostalno upaliti neki elektronički uređaj
  • 90% predškolske djece samostalno traži i pokreće sadržaje koje žele
  • 77% predškolske djece fotografira i snima mobitelom
  • 45% predškolske djece samostalno koristi internet

Spavanje i hranjenje uz ekrane

  • svako treće dijete barem ponekad koristi elektronički uređaj za vrijeme obroka
  • 90% djece koristi elektroničke uređaje prije spavanja
  • jedno od deset djece elektroničke uređaje za vrijeme obroka koristi često ili uvijek
  • čak 41% posto djece elektroničke uređaje koristi često ili uvijek neposredno prije spavanja

Zašto roditelji djeci omogućuju vrijeme pred malim ekranima?

  • gotovo 50% roditelja djeci daje male ekrane kako bi se djeca zabavila
  • više od trećine roditelja smatra da su elektronički uređaji djeci korisni za učenje
  • 56% roditelja nastoji djeci zaokupiti pažnju elektroničkim uređajima
  • oko 7% roditelja smatra da će se djeca bolje uklopiti u društvo vršnjaka ako koriste suvremene tehnologije
  • oko 50% roditelja ne zna procijeniti jesu li elektronički uređaji štetni ili korisni za njihovu djecu
  • trećina roditelja procjenjuje elektroničke uređaje štetnima, a sva djeca ih koriste
  • 17% roditelja elektroničke uređaje procjenjuje korisnima

Društvene mreže

  • 65% odraslih objavilo je sliku predškolskog djeteta na društvenim mrežama
  • 35% roditelja objavilo je sliku djeteta na društvenim mrežama u prvome mjesecu života djeteta

‘Ne objavljujte moje slike na društvenim mrežama!’

Pravila, nadzor, odnos: Kako roditelji reguliraju vrijeme uz ekrane

  • čak četvrtina roditelja svojim predškolcima ne postavlja pravila vezano uz korištenje elektroničkih uređaja
  • svaki deseti roditelj nikad nije ili rijetko kaže djetetu što smije gledati
  • neki roditelji postavljaju pravila samo za TV, a neki samo za ostale ekrane

Pravila koja roditelji postavljaju najčešće se tiču ukupno dozvoljenog vremena korištenja. Neki roditelji nagrađuju dijete dodatnim minutama pred ekranom, a neki kažnjavaju dijete ukidanjem minuta pred malim ekranima. Manje se postavljaju pravila vezana za sadržaj koji dijete gleda/koristi na malim ekranima, što je često puno važnije od ukupnog vremena.

Kako su se promijenile navike gledanja televizije kod djece u Hrvatskoj

Bez obzira na ograničeno vrijeme, djeca koriste suvremene tehnologije bez nadzora. Barem ponekad 70% djece koristi TV bez nadzora, 2/3 djece koristi mobitel i računalo bez nadzor, 75% djece koristi tablet bez nadzora.

  • 40% roditelja uvijek prisutno uz dijete dok koristi elektroničke uređaje
  • tek 30% roditelja cijelo vrijeme prati sadržaje koje dijete gleda
  • 11% roditelja uvijek gleda sadržaje zajedno s djetetom
  • gotovo svaki peti roditelj izjavljuje da nikada ili rijetko gleda sadržaje zajedno sa svojim djetetom
  • nakon što dijete vidi neki sadržaj na TV-u, petina roditelja nikad ili tek ponekad razgovara s djetetom o onome što je gledalo
  • 20% roditelja ne određuje redovno koje igre dijete može igrati
  • gotovo svaki četvrti roditelj nikad ili rijetko podučava svoje dijete o korištenju elektroničkih uređaja
  • 39% roditelja nikad se ne igra s djetetom na elektroničkom uređaju

Sigurnost

  • svaki četvrti roditelj osigurava programe koji prate aktivnost djeteta i koji blokiraju neprimjerene sadržaje
  • gotovo 20% roditelja ne zna što su programi za praćenje aktivnosti niti imaju li ih
  • 12% roditelja ne zna o programima koji blokiraju neprimjerene sadržaje
  • 21% roditelja nikad ne pregledava povijest pretraživanja interneta (History)

Što roditelji mogu učiniti? Pismo tate koji se bavi zaštitom djece na internetu

Foto: r.nial.bradshaw via VisualHunt / CC BY