Biljana Bagarić Ivezić, učiteljica razredne nastave u Područnoj školi Poljanski Lug opisala nam je nastavni sat Medijske kulture u kombiniranom odjelu 1. i 3. razreda, na kojem su njezini učenici izrađivali plakat o radiju i snimali radijski intervju
Piše: Biljana Bagarić Ivezić, mag. prim, educ.
U Područnoj školi Poljanski Lug učenici kombiniranog odjela 1. i 3. razreda ove godine zajedno su radili na mnogim sadržajima iz područja Medijske kulture.
Prvi razred ove je godine počeo raditi po novom kurikulumu Hrvatskog jezika u kojem se ranije obrađuju određeni sadržaji Medijske kulture, dok 3. razred radi po Nastavnom planu i programu po kojem se sa istim sadržajima tada susreću prvi put. To nam je pružilo priliku da na istim sadržajima radimo zajedno uz prilagođavanje zadataka dobi učenika.
Radio i radijska emisija
Tako smo spojili nastavnu jedinicu Radio za 1. razred s nastavnom jedinicom Radijska emisija u 3. razredu. Tijekom tri sata Hrvatskog jezika učenici su zajedničkim radom na raznolikim zadacima ostvarili i ishode nekih drugih nastavnih predmeta i Međupredmetnih tema.
Na početku sata učenicima sam prikazala sliku s crtežima osjetila i rečenicama o različitim medijskim sadržajima. Trebali su zaključiti kojim osjetilom doživljavaju svaku pojedinu radnju.
Razgovarali smo o njihovim navikama slušanja radija. Nije me iznenadila činjenica da učenici većinom slušaju radio samo u autu. Primijetili su i da najčešće njihovi roditelji u autu slušaju glazbu ili vijesti, a mijenjaju radijsku postaju kad počnu oglasi (taj razgovor bio nam je dobar uvod za sljedeći sat na kojem smo učili o reoglasima). Zatim sam učenicima pokazala interaktivnu fotografiju o radiju pomoću koje smo doznali zanimljivosti o radio uređajima i sadržaju radijskog programa.
Na fotografiji se nalazi i poveznica na stranicu Hrvatskoga radija koji nudi raznolike dječje radijske emisije. Zajednički smo odabrali radijsku priču Pisma na kraju šume. Pokazalo se da im je odabrana radijska priča prilično dugačka i da ne mogu dugo zadržati pažnju na nečemu što ne angažira više osjetila pa su često dizali ruku kako bi komentirali dijelove priče i tražili pojašnjenja. Nakon kratke analize priče najavila sam učenicima drugi dio sata u kojem će raditi na različitim zadacima.
Izrada plakata i snimanje radijskog intervjua
Prvi razred dobio je zadatak izraditi plakat o radiju, a učenici 3. razreda dobili su zadatak osmisliti emisiju o nastavi na daljinu. Pokazatelj da su se učenici zainteresirali jest to da su samostalno predložili ideje kako bolje realizirati zadatak. Tako je učenica 1. razreda predložila da plakat naprave koristeći izrezana slova iz časopisa (na isti način smo već odrađivali zadatke ranije, a u radijskoj priči koju smo slušali životinje uče slova izrezivanjem iz starih pisama), a učenik 3. razreda došao je na ideju o intervjuu učitelja i učenika o iskustvu u nastavi na daljinu.
Rad na zadacima protekao je uz puno zabave, smijeha, učenja suradnje i razvoja jezičnog izražavanja. Tekst intervjua su zapisali i nekoliko puta prerađivali. Uputila sam učenike na to da na radiju intervjui idu uživo i bez čitanja, ali da će oni svoj snimiti pomoću digitalnog alata Voccaro. Trebalo im je nekoliko pokušaja da se uozbilje i snime intervju skoro bez greške, ali tako su naučili koliko truda treba uložiti kako bi nešto snimili. Na kraju su rekli da je jako teško raditi na radiju, ostati ozbiljan i pričati razumljivo.
Učenici 1. razreda rekli su da im je učenje o radiju bilo jako zanimljivo, kao i izrada plakata te da će zamoliti roditelje da im češće dopuste da slušaju radio ili da im puste neku dječju radijsku emisiju.
Oglašavanje i animirani film
Na sličan način zajednički smo obradili i nastavne jedinice o oglašavanju i animiranom filmu te ih povezali sa sadržajima Prirode i društva o zdravoj prehrani.
Učenicima sam prikazala animirani film Povrće pobjeđuje čokoladice. Ponovili smo da se u animiranom filmu oživljavaju crteži, a da se u lutkarskom filmu animiraju lutke.
Kratko smo analizirali animirani film i razgovarali o njihovim prehrambenim navikama. Razgovarali smo i o oglasu koji se pojavljuje u tom animiranom filmu.
Učenici su pokazali da prema oglašavanju imaju potpuno drugačiji odnos nego odrasli. Vole gledati oglase i misle da su jako zanimljivi. Najzanimljiviji su im oglasi o slatkišima u kojima se pjeva i pleše i oni koji su šareni. Objasnila sam učenicima da su oglasi s razlogom napravljeni tako da potaknu na kupnju proizvoda. Zanimljivo je bilo čuti kako im je to potpuno prihvatljivo i da im roditelji uistinu najčešće kupe ono što vide na oglasima.
U nastavku sata učenici su pregledavali različite časopise i uočavali kakvi oglasi se najčešće pojavljuju i koliko često se pojavljuju u određenim časopisima. Zaključili smo da se u dječjim časopisima pojavljuju oglasi o knjigama i filmovima, a u novinama za odrasle česti su oglasi raznih trgovina. Učenici 1. razreda dobili su zadatak nacrtati oglas za neki proizvod po izboru, a učenici 3. razreda osmislili su i uvježbali kratku oglasnu poruku o novoj čokoladi.
Dođi, vidi, viči: originalan način učenja o medijima u osnovnoj školi