Smjernice koje je Europski opservatorij za digitalne medije pripremio u suradnji s više od 100 stručnjaka iz više od 50 zemalja namijenjene su svima uključenima u različite inicijative i projekte medijske pismenosti, a cilj im je pomoći u povećanju kvalitete takvih projekata diljem Europe

Piše: Ana Kirin

Europski opservatorij za digitalne medije (EDMO),  platforma koja u borbi protiv dezinformacija okuplja provjeravatelje činjenica, članove akademske zajednice i stručnjake za medijsku pismenost, objavila je u listopadu 2024. Smjernice za učinkovite inicijative medijske pismenosti.

Europski opservatorij za digitalne medije (EDMO)

Razvila ih je EDMO-ova Radna skupina za standarde medijske pismenosti i najbolje prakse uz konzultacije s 14 EDMO-ovih nacionalnih i međunacionalnih središta (među kojima je i hrvatsko-slovenski ADMO) te više od 100 praktičara i stručnjaka za medijsku pismenost iz više od 50 zemalja.

Kako je navedeno u uvodu dokumenta, Smjernice su namijenjene svima uključenima u razvoj inicijativa i projekata medijske pismenosti, uključujući civilno društvo, edukatore, kreatore politika te medijsku i tehnološku industriju.

Budući da se projekti medijske pismenosti mogu značajno razlikovati po opsegu, veličini, trajanju i temama na koje su fokusirani, u uvodu Smjernica napominje se da ne može jedan pristup odgovarati svima te se čitatelje poziva da odaberu one savjete koji su najprikladniji za njihovu inicijativu ili projekt.

Smjernice su grupirane oko 12 načela koja pokrivaju 3 faze projekata medijske pismenosti: razvoj, izvođenje i pregled.

Tako je istaknuto da u fazi razvoja inicijativa medijske pismenosti treba imati jasno definirane ciljeve i načela; osnažujući, a ne isključivo protekcionistički pristup; promicati kritičko razumijevanje medijskog ekosustava; oslanjati se na konzultacije s ciljanim skupinama i odgovarati na njihove potrebe, u suradnji s drugim relevantnim dionicima; imati pristup utemeljen na dokazima; biti inkluzivna; etična i pristupačna.

U fazi provedbe projekta, inicijativa medijske pismenosti treba biti transparentna kad je riječ o ciljevima, metodama rada i financiranju projekta; dobro pripremljena; ali i prilagodljiva (u skladu s mogućim neočekivanim zbivanjima, odnosno povratnim informacijama dobivenima od sudionika i korisnika projekta).

U završnoj fazi pregleda projekta dobra inicijativa medijske pismenosti tražit će načine da i dalje bude korisna sudionicima i da njezini resursi budu i dalje dostupni; evaluirat će svoje rezultate i utjecaj, promišljati o naučenim lekcijama, uspješnim i neuspješnim rješenjima, te dijeliti svoja saznanja sa širom zajednicom.

Za sada su Smjernice dostupne samo na engleskom jeziku. Cijeli dokument možete OVDJE, a poster s popisom 12 načela OVDJE.

Točno tako: središnja nacionalna platforma za provjeru informacija